Mitä asiasta vähän tiedän, niin hankintayksikölle oli moneen kertaan kerrottu näistä sopimusrikkomuksista jo ennen kilpailun ratkaisua, mutta lautakunta ei halunnut näitä rikkomuksia ottaa kuuleviin korviinsa. Eli käytännössä lautakunta siunasi omalla harkinnallaan sen että se joka eniten huijaa työntekijää ja siten saa itselleen eniten taloudellista hyöytyä, voittaa...
Kyllä asia on täsmälleen päinvastoin: nimen omaan tilaajalle tässä käy huonosti, jos Pirkanmaan tilausliikenne ei hoida asioitaan kunnolla. Sillä jos tilausliikenne nimittäin ei noudata työehtosopimuksia, niin mitä todennäköisemmin se jää siitä kiinni, kun asiasta joku tekee asiasta tutkintapyynnön. Sen jälkeen ongelma on Jolilla, kun liikenne loppuu ja lennossa pitää löytää uusi liikennöijä. Tämän tapaisessa liikenteessä nimittäin kikkailuvara on liikennöitsijällä melko olematon.
Eli mieluumminkin voi kysyä, onko tilaajalla oikeus sulkea epäilyttävä tarjoaja kilpailun ulkopuolelle oman asemansa suojaamiseksi. Velvollisuuttahan ei kenelläkään tietenkään ole toimia poliisina ja olisikin aika outo ehto sopimuksessa, että tarjoaja velvoitetaan noudattamaan Suomen lakia! Ongelmallista tietenkin on, että väärinkäytön mahdollisuus on aika ilmeinen, jos julkinen tilaaja voisi todeta noin muuten vain, että joidenkin toimijoiden tarjouksia ei huomioida, koska tilaaja epäilee, että he eivät ehkä toimi lakien mukaan.
Verrata tätä voi vaikka vähän vähemmän sensitiiviseen tapaan huijata: pitäisikö sopimukseen erikseen kirjata, että linja-autoissa ei saa käyttää polttoaineena polttoöljyä? No ei tietysti saa, mutta mitä mieltä sitä on erikseen vaatia? Polttoöljyn käyttö on jo valmiiksi kiellettyä ja jos liikennöitsijä rikkoo tältä osin päättää rikkoa lakia arvellen, ettei jää siitä kiinni, niin miten asian kirjaus vielä sopimukseen auttaisi asiaa. Tai paremminkin: mitä edellytyksiä tilaajalla olisi selvittää, että tarjouksen tekijä saattaisikin syyllistyä tulevaisuudessa tällaiseen.
Tarjoukseen voi ymmärtääkseni tietenkin laittaa vaatimuksen tarjoajan nuhteettomuudesta, eli että tarjoaja ei vaikkapa viimeiseen viiteen vuoteen ole syyllistynyt mihinkään vähäistä suurempaan rikokseen, esimerkiksi saanut tuomioita työehtojen rikkomisesta, käyttänyt katsastamotanta kalustoa, ei ole tullut isompia huomautuksia liikenneratsioissa yms. mutta tämäkin on vähän ongelmallista, sillä ihan asiallisillakin toimijoilla on helposti aina jotain tapahtunut, isoimmilla jo pelkästään siksi, kun työntekijöitä ja liikennettä on paljon, eikä vaikkapa jotain ylityökorvausta ole välttämättä huomattu maksaa aivan oikein, vaikka tarkoitus ei olisikaan ollut huijata työntekijöitä. Ja jossain työsuojelutarkastuksessa ei huomioida, vaikka työnantaja olisi jälkikäteen korjannut virheensä.
Mutta kyllä tällaisessa tapauksessa luonnollisinta on lähteä siitä, että tämän kokoluokan hankinnan toteuttavaa liikennöitsijää seurataan sen verran, että kikkailu työehtojen kanssa ei onnistu kiinni jäämättä, joten kukaan tarjoaja ei voi tarjoustaan rakentaa sen varaan.