- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Minulle julkisen sektorin paisuttaminen ei ole ongelma, kun kyse on tuottavasta liiketoiminnasta (esim. raitioliikenne, vesihuolto, sähkölaitos).
Jälleen arvovalinta, mutta minusta nimenomaan tuottava liiketoiminta ei kuulu julkiselle sektorille. Se sotkee markkinoiden toimintaa. Julkisen sektorin tehtävä on tarjota ne palvelut, joita ei markkinaehtoisesti synny. Julkisen sektorin tehtävä ei ole tahkota rahaa puhtaalla liiketoiminnalla.
Jos selvityksissä osoittautuu, että yksityinen sektori on pitkäjänteisesti edullisempi liikennöitsijä, niin sitten tietenkin taloudellisista syistä em. arvot voidaan heittää romukoppaan. Kalusto ilmeisesti on joka tapauksessa perustelluinta pitää kaupungin omistuksessa ja liisata liikennöitsijälle.
Miksi kaluston tai radankaan pitäisi välttämättä olla kaupungin omistuksessa? Rataan ehkä löytyy vielä joitakin perusteita, mutta kalusto voisi minusta ihan hyvin olla vaikka jonkun pankin tai rahoitusyhtiön omistuksessa. Eivät kai valtio tai kunnat omista kaikkia kiinteistöjäkään, joissa jotain niiden toimintaa on? Kyllä sen vaakunan voi maalata yksityisesti omistettuun ratikkaankin.
Kas, näissä keskusteluissa näyttää pääsevän valloilleen kiilusilmäinen sisäinen anti-sosialistini...