Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Pysähtyykö linja 5 Automiehenkadulla Ikean pihan liikenneympyrän kohdalla olevalla pysäkkiparilla vai vasta Leppästensuonkadun pysäkillä, kuten nettisivuilla lukee?
Pysähtyy tuossa, puuttuvat ilmeisesti vielä järjestelmästä, niinkuin lähes kaikki muutkin Automiehenkatu-Vuores -välin pysäkit. Päreet on kaikilla pysäkeillä kuitenkin, vaikka joiltakin näyttää vielä "virallinen nimikin" puuttuvan. Tuo Postitorvenkatu-pysäkki on puuttunut koko talven myös linjan 3 listalta, vaikka päreet ovatkin paikallaan.
Juu, tänään hienosti pysähdyttiin tuossa molempiin suuntiin. Unohtui tosin havannoida, miksikä pysäkkipari oli ristitty.
Linja 5 tekee muuten jännän rangaistuslenkin linja-autoaseman ja stadionin välistä. Liekö syynä Hatanpään valtatien ja Vuolteenkadun risteyksen ahtaus? Kohdasta varmaan mahtuisi kääntymään oikealle paremmin, jos ensimmäinen kadunvarsiparkkipaikka suojatien jälkeen poistettaisiin. Tietysti on vaarana, että teliauton peräpää aiheuttaa kapeassa kohdassa teknisiä ongelmia vieressä ajaville, mutta kuten ketjussa on todettu, linjaa on ehkä muutenkin hieman turha tässä vaiheessa ajaa telillä.
Vuolteenkadulle, suunnilleen Ratinankujan kohdalle, on viety linja-autoaseman nimeä kantava pysäkkiporsasvarras. Nettipalvelun ja painetun linjakartan mukaan viitonen kuitenkin pysähtyy yhä Hatanpään valtatiellä linja-autoasemaa vastapäätä. Voin siis elätellä kainoa toivetta, ettei kiemurtelu jää pysyväksi; joku voisi nimittäin väittää reittiä Viinikasta Keskustorille hieman turhauttavaksi istuskella.
Tuo pysäkkipäre oli alunperin tuossa Koskipuiston "jättöpysäkillä" (eli pysäkki ennen Koskikadun risteystä), mutta jostain syystä se käytiin siirtämässä tuonne Koskikadun pysäkkisyvennykseen. Loogisempi se olisi mielestäni ollut alkuperäisellä paikallaan.Huomasinpa tässä samalla tutkaillessani myös, että painojulkaisujen mukaan linja 5 pysähtyy Koskipuistossa Koskikatua edeltävällä pysäkillä, mutta päre on viety Koskikadun jälkeiselle pysäkille. Netissä olevien aikataulujen mukaan taas Koskipuistossa ei pysähdytä Keskustorille mennessä ollenkaan.
Vahvistan tämän, pysäkki on nimeltään "Postitorvenkatu" molempiin suuntiin.Muistaakseni pysäkit oli nimetty kumpaankin suuntaan juuri Postitorvenkaduksi.
Herää kysymys: miksi ei ajeta vitosta Suvantokadun kautta? Onnibusin Bovalla ei ollut mitään vaikeuksia ajaa sitä reittiä tässä eräänä päivänä, reitti oli jopa nopeampi linja-autoasemalta rautatieasemalle kyseistä reittiä.Juuri tämän ahtauden takia tämä lenkki siirrettiin ajettavaksi suoraa linja-autoaseman takaa. Kaista on niin kapea, että siihen hädintuskin mahtuu edes normaalikokoista linja-autoa ilman, että olisi tarvetta lainata naapurikaistaa. Kääntyvätelisellä autolla tosiaan peräylitys voi olla se hulppea 1,5m, mutta kyllä nuo 2-akselisetkin jossain määrin oikoo, näillä vaarana tosin on vasemmalla liikennemerkkiviidakko ja oikealla tuo mainitsemasi pysäköintipaikka. Myös huoltoajoa harrastavat kuorma-autot tykkäävät pysäköidä tuossa risteyksen tuntumassa niin ahtaasti, että helpommalla pääsee, kun kierrättää linjan tuon sakkolenkin kautta.
En edes ymmärrä, miksi tuohon on pitänyt erikseen tehdä oikealle kääntyvien kaista. Kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen hieman leveämpi. Reunimmaiselta saisi ajaa suoraa ja kääntyä oikealle...
En edes ymmärrä, miksi tuohon on pitänyt erikseen tehdä oikealle kääntyvien kaista. Kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen hieman leveämpi. Reunimmaiselta saisi ajaa suoraa ja kääntyä oikealle...
Herää kysymys: miksi ei ajeta vitosta Suvantokadun kautta? Onnibusin Bovalla ei ollut mitään vaikeuksia ajaa sitä reittiä tässä eräänä päivänä, reitti oli jopa nopeampi linja-autoasemalta rautatieasemalle kyseistä reittiä.