Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka
En tiedä taksien tolppakäytännöistä mitään, mutta miksi tuonne Keskustorin tolpalle on 20 auton tungettava kerralla? Taksit tukkivat pääsyn bussilaiturille niin, että yöaikaan (aikatauluun painettua lähtöä ottamaan!) pääsyä laituriin saa todellakin odottaa. Torialue on muutenkin pysäköintikieltoaluetta, joten hieman kyseenalainen paikka jonotuttaa autoja.
Offtopic sikseen.
Näin bussikuskin näkökulmasta tuo joukkoliikennekatu olisi enemmän kuin tervetullut. Pahimmat sujuvuuden tulpat Hämeenkadulla kun ovat nämä läpiajoa harrastavat yksityisautoilijat, joilla ei joko ole pelisilmää tai eivät sitä halua käyttää. Lisäksi Yliopiston Apteekin edustan vuosi vuodelta röyhkeämmäksi käyvä sakkoparkkeeraus hankaloittaa pysäkillä käymistä, kun autot jätetään aivan rotvallin reunaan.
Ennakkotapausta tässä paikassa osumisesta sakkopaikalla olevaan henkilöautoon ei liene olemassa, mutta todennäköisesti bussin piikkiin osumat hyvin pitkälti menisivät. Tämän pysäköinnin kuriin saaminen helpottaisi jo osaltaan huomattavasti liikenteen sujuvuutta. Kaupunki on todellakin tietoinen tästä asiasta, mutta mitään haluja tähän puuttumiseen ei tunnu olevan. (Mainittakoon, että taksit ja jakeluautot vielä ymmärrän, mutta muita en.)
Niin kauan kuin Hämppi on joukkoliikennekatu, joka tarkoittaa sitä, että siellä liikkuu ratikoiden lisäksi busseja, niin mielestäni pitää myös taksien saada kulkea. Sitten joskus jos katu on 100% raitiokävelykatu täytyy asia miettiä uudelleen taksiliikenteen osalta. Toisaalta taksia ajaneena näkisin että Hämppi olisi takseille (varsinkin yöaikaan) varsin tärkeä väylä. Lisäksi jos ja kun Keskustorin bussikatos katoaisi maisemista, niin toivoisin jäljelle jäävän alueen hyödyntämistä nykyisen taksitolpan kasvattamiseen. Varsinkin yöaikaan voi tolpalla olla jopa 20 autoa, mutta tilaa ei ole kuin noin kymmenelle.
En tiedä taksien tolppakäytännöistä mitään, mutta miksi tuonne Keskustorin tolpalle on 20 auton tungettava kerralla? Taksit tukkivat pääsyn bussilaiturille niin, että yöaikaan (aikatauluun painettua lähtöä ottamaan!) pääsyä laituriin saa todellakin odottaa. Torialue on muutenkin pysäköintikieltoaluetta, joten hieman kyseenalainen paikka jonotuttaa autoja.
Offtopic sikseen.
* Nykyisin bussia ajavana, voin sanoa että parkeeratut autot ovat myös ongelma Hämpillä. Juuri eilen katselin hienoa parkeerausta (itse asiassa samassa kohtaa kuin linkaamani Googlemapsin kuva), jossa autoilija oli jättänyt autonsa ruutuun, siten että vasen takarengas oli vielä rotvallin yli kadun puolella. Siinä sitten vaan kaikki bussit ohittamaan vasemman kaistan kautta. Bussin ohitus Hämeenkadulla ei ole helppoa sillä tilaa on monesti koukattava vastaantulijoiden puolelta. Ei helppoa, kun kaksi linja-autoa tulee rinnakkain vastaan ja perässä pitkä liuta henkilöautoja! Lisäksi liian lähelle reunaa parkkeerattu auto aiheuttaa ongelmia Keskustorilla ja Tuulensuussa, kun teliautojen peränylityksestä johtuen ei olekaan pahimmillaan tilaa kääntyä pysäkeiltä pois. Moni kollega muuten vaikuttaisi ottavan ajatuksen joukkoliikennekadusta mieluusti vastaan.
Näin bussikuskin näkökulmasta tuo joukkoliikennekatu olisi enemmän kuin tervetullut. Pahimmat sujuvuuden tulpat Hämeenkadulla kun ovat nämä läpiajoa harrastavat yksityisautoilijat, joilla ei joko ole pelisilmää tai eivät sitä halua käyttää. Lisäksi Yliopiston Apteekin edustan vuosi vuodelta röyhkeämmäksi käyvä sakkoparkkeeraus hankaloittaa pysäkillä käymistä, kun autot jätetään aivan rotvallin reunaan.
Ennakkotapausta tässä paikassa osumisesta sakkopaikalla olevaan henkilöautoon ei liene olemassa, mutta todennäköisesti bussin piikkiin osumat hyvin pitkälti menisivät. Tämän pysäköinnin kuriin saaminen helpottaisi jo osaltaan huomattavasti liikenteen sujuvuutta. Kaupunki on todellakin tietoinen tästä asiasta, mutta mitään haluja tähän puuttumiseen ei tunnu olevan. (Mainittakoon, että taksit ja jakeluautot vielä ymmärrän, mutta muita en.)