- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Tämä on saattanut tulla jo esille aiemmin, mutta tulipa tehtyä tänään henkilökohtaisia havaintoja siitä miten hyvin (?) Tampereen paikallisliikenne palvelee nykyisillä kesäaikatauluilla...
Autoomme oli yritetty murtautua sisälle ke-to välisenä yönä ja kuljettajanpuoleinen sivuikkuna oli rikottu. Auto siis seisoo nyt, kunnes rikosilmoitus on kirjattu ja vakuutusyhtiö auktorisoinut korjauksen. Tämä tarjosi hyvän tilanteen testata käytännössä millaista elämä autotta oikeasti on, kun siihen ei voi turvautua niissä tilanteissa missä on tavallisesti tottunut.
Kauppareissu sujui mitenkuten kun näin lomalla ei tarvitse ostaa koko viikon ruokia kerralla. Tapauksesta muutenkaan masentumatta päätimme lähteä illalla ulos syömään ja sen jälkeen elokuviin. Menimme varmuuden vuoksi klo 20.00 näytäntöön, jotta pääsemme vielä bussilla kotiin. Elokuva valitettavan yllättävästi oli kestoltaan lähes piinallisen eeppinen 2 h 45 min.
Hämmästykseni pysäkillä oli suuri, kun havaitsin että lähes kaikilla linjoilla viimeiset normaalit vuorot on ajettu jo ennen klo 22.30. Klo 23.10 lähti muutamilla linjoilla Y-vuoroja Keskustorilta, jollaisella pääsimme kyllä kotiin.
Mutta hämmästys jäi. Eihän tuo klo 23.00 ole oikeasti edes myöhäinen ajankohta. Aikaisemmin lähes kaikilla linjoilla viimeiset normaalit vuorot lähtivät vasta klo 23 jälkeen. Onko joukkoliikenteen tilaajayksikön mielestä kansalaisten tarkoitus pesiytyä koteihinsa katsomaan elokuvat DVD:ltä sen sijaan että rikastuttaisivat paikallista elinkeinoelämää käyttämällä näitä vapaa-ajanpalveluita kaupungilla?
Vaikuttaa siltä, että ajatusmaailma on, että pakkokäyttäjien työmatkat hoidetaan, mutta vapaa-ajan matkustaminen on turhaa luksusta ja autottomat pysykööt kotona. Ei hyvä. Eivätkä tunnin välein kulkevat yöbussit viikonloppuina kuulosta mitenkään hyvältä palvelulta ottaen huomioon kuinka paljon kysyntää todellisuudessa olisi jo pelkästään taksijonon pituutta arvioiden. Aika kaukana ollaan todellisesta 24 h yhteiskunnasta... (Merkittävimpänä positiivisena poikkeuksena tässä on se, että Vantaan lentoasemalta pääsee Tampereen linja-autoasemalle Paunun Expressbussilla läpi yön. Vaan eteenpäin kaupungin sisällä ei sitten pääsekään.)
Muutenkin kesäaikataulukauden alkaessa normaali päiväajan vuorotarjontakin heikkeni niin, että vaikka olimme pääosin kulkeneet koko talvikauden työmatkat bussilla, niin heti kesän koittaessa piti vaihtaa autoon, kun vuorot harvenivat niin rajusti. Vaimokin piti monta kertaa noutaa töistä juuri samasta syystä: työpäivän toisinaan venyessä klo 22 huonommalle puolelle ei bussilla enää päässyt kotiin käytännössä ollenkaan. Voi vain arvata, että joku tutkii nyt tilastoja ja päättelee, että kesällä kysyntä heikkenee eikä vuoroja siksi kannata ajaa. Minun kokemukseni mukaan ainakin meidän joukkoliikennekysyntämme heikkenee juuri siksi, että vuorotarjonta vähenee.
Autoomme oli yritetty murtautua sisälle ke-to välisenä yönä ja kuljettajanpuoleinen sivuikkuna oli rikottu. Auto siis seisoo nyt, kunnes rikosilmoitus on kirjattu ja vakuutusyhtiö auktorisoinut korjauksen. Tämä tarjosi hyvän tilanteen testata käytännössä millaista elämä autotta oikeasti on, kun siihen ei voi turvautua niissä tilanteissa missä on tavallisesti tottunut.
Kauppareissu sujui mitenkuten kun näin lomalla ei tarvitse ostaa koko viikon ruokia kerralla. Tapauksesta muutenkaan masentumatta päätimme lähteä illalla ulos syömään ja sen jälkeen elokuviin. Menimme varmuuden vuoksi klo 20.00 näytäntöön, jotta pääsemme vielä bussilla kotiin. Elokuva valitettavan yllättävästi oli kestoltaan lähes piinallisen eeppinen 2 h 45 min.
Hämmästykseni pysäkillä oli suuri, kun havaitsin että lähes kaikilla linjoilla viimeiset normaalit vuorot on ajettu jo ennen klo 22.30. Klo 23.10 lähti muutamilla linjoilla Y-vuoroja Keskustorilta, jollaisella pääsimme kyllä kotiin.
Mutta hämmästys jäi. Eihän tuo klo 23.00 ole oikeasti edes myöhäinen ajankohta. Aikaisemmin lähes kaikilla linjoilla viimeiset normaalit vuorot lähtivät vasta klo 23 jälkeen. Onko joukkoliikenteen tilaajayksikön mielestä kansalaisten tarkoitus pesiytyä koteihinsa katsomaan elokuvat DVD:ltä sen sijaan että rikastuttaisivat paikallista elinkeinoelämää käyttämällä näitä vapaa-ajanpalveluita kaupungilla?
Vaikuttaa siltä, että ajatusmaailma on, että pakkokäyttäjien työmatkat hoidetaan, mutta vapaa-ajan matkustaminen on turhaa luksusta ja autottomat pysykööt kotona. Ei hyvä. Eivätkä tunnin välein kulkevat yöbussit viikonloppuina kuulosta mitenkään hyvältä palvelulta ottaen huomioon kuinka paljon kysyntää todellisuudessa olisi jo pelkästään taksijonon pituutta arvioiden. Aika kaukana ollaan todellisesta 24 h yhteiskunnasta... (Merkittävimpänä positiivisena poikkeuksena tässä on se, että Vantaan lentoasemalta pääsee Tampereen linja-autoasemalle Paunun Expressbussilla läpi yön. Vaan eteenpäin kaupungin sisällä ei sitten pääsekään.)
Muutenkin kesäaikataulukauden alkaessa normaali päiväajan vuorotarjontakin heikkeni niin, että vaikka olimme pääosin kulkeneet koko talvikauden työmatkat bussilla, niin heti kesän koittaessa piti vaihtaa autoon, kun vuorot harvenivat niin rajusti. Vaimokin piti monta kertaa noutaa töistä juuri samasta syystä: työpäivän toisinaan venyessä klo 22 huonommalle puolelle ei bussilla enää päässyt kotiin käytännössä ollenkaan. Voi vain arvata, että joku tutkii nyt tilastoja ja päättelee, että kesällä kysyntä heikkenee eikä vuoroja siksi kannata ajaa. Minun kokemukseni mukaan ainakin meidän joukkoliikennekysyntämme heikkenee juuri siksi, että vuorotarjonta vähenee.