- Liittynyt
- 5 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 351
Kuljettajien rikkeistä tehdään varmaan samanlainen sanktiolista, kuin Turussa!
Asiakaspalvelurikkeistä ja muistakin liikennesopimuksen vastaisista asioista menee jo nyt rikemaksuja.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kuljettajien rikkeistä tehdään varmaan samanlainen sanktiolista, kuin Turussa!
TKL:n alasajoa ei varmastikaan niellä kaikissa piireissä suosiolla. Poliittisena kompromissina voidaan sitten sopia, että TKL saakin jossakin vaiheessa alkaa osallistua kilpailutuksiin tai sitten Turun tyyliin osa liikenteestä jätetään kilpailuttamatta. Jos TKL:n alasajoon päädytään, voi yksi mahdollisuus olla TKL:n yhtiöittäminen ja myynti jollekin yksityiselle.
Ihan taatusti kilpailutetaan kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteen mukaan. Eli hinta on kriteeri muiden joukossa.Toivottavasti ainoa vaikuttava asia ei ole hinta. Kyllä täytyy tarjottava kalusto
pisteyttää myös. En ota kantaa, millainen malli olisi sopivin. Jos vain hinta ratkaisee, niin Veolia vie voiton. Uskoisin, että vähintään vaaditaan matalalattia-
busseja ja jonkinlainen ikärajakin tulee takuulla. (15 v?)
Periaatteessa kyllä, mutta en usko että yhtiö alkaisi tänne uittamaan keski-Euroopasta mitään kalustoa. Ja toisaalta mikään sekasikiökalustokaan (eli monia eri malleja monista paikoista tuotuna) ei ole millekään liikennöitsijälle järjellinen ratkaisu. Jos Veolia voittaa, niin ehkä se uittaa tänne joitain yksittäisiä busseja esim. Ruotsista. En kyllä tiedä missä määrin sieltä voisi kalustoa vapautua Tamperetta ajatellen - ei varmasti kovin montaa kuitenkaan...Ja sen verran monessa maassa on toimintaa, että kaikennäköistä kalustoa löytyy tarvittaessa jo valmiina.
Kun olen Veolialta eläkkeellä, ja luulisin tietäväni jotain tästä firmasta, niin ihmetyttää parit kommentit "jos vain hinta ratkaisee, niin Veolia vie voiton" sekä "Veolia, jonka pääomat tunnetaan".
Vuonna 2008 toteutetaan kilpailuttamisen pilottiprojekti, jonka avulla kehitetään myös tilaajan hankintaosaamista. Saatujen kokemuksien perusteella toteutetaan vuonna 2009 toinen kilpailuttamiskierros. Vuoden 2009 tilanteessa on joukkoliikennepalveluista kilpailutettu enintään 10 %. Liikennelaitos kykenee sopeutumaan hyvin tähän kehitykseen siinäkin tapauksessa, että liikennetuotannon kokonaismäärä ei kasvaisikaan.
Vuosina 2008 ja 2009 hankittaessa joukkoliikennepalveluja kilpailuttamalla hyödynnetään oman tuotannon strateginen asema. Kilpailutettavien kohteiden valintaan vaikuttaa mm. vaadittava kalustokoko, linjojen sijainti sekä oman tuotannon asema ja kehittäminen. Kilpailuttaminen noudattelee Tampereella, Turussa ja pääkaupunkiseudulla syntyneitä joukkoliikenteen kilpailuttamisen käytäntöjä. Kilpailuttamistapana on suoritekustannuskilpailu, jossa liikennöitsijä jättää tarjouksen kilpailukohteen mukaisen linjan/linjojen liikennöimisestä joukkoliikenneyksikön antaman aikataulun ja aikataulukaavion mukaisesti. Yleisten ehtojen ja laatuvaatimusten osalta noudatetaan pääsääntöisesti omalta tuotannoltakin nykyisin vaadittavia ehtoja. Linja-autokalustolle määritetään vähimmäisvaatimukset, jotka noudattelevat pääosin nykyistä oman tuotannon vaatimustasoa. Kaluston tulee olla väritykseltään sinivalkoista ja mainoksia ei sallita. Kilpailun ratkaisuperiaatteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka kriteereinä ovat mm. hinta ja kaluston laatu. Sopimukset ovat kestoltaan 4–6 -vuotisia optiona 2–3 vuoden jatkoaika. Tarjoamalla vähäpäästöistä ja matkustusmukavuudeltaan (esim. ilmastointi) korkealuokkaista kalustoa saa kilpailussa menestyäkseen myös hintataso olla vastaavasti vain vähimmäisvaatimukset täyttävään kalustoon verrattuna korkeampi. Valituilla kilpailuttamiskriteereillä pyritään edistämään uuden, matkustusmukavuudeltaan paremman ja päästöiltään puhtaamman kaluston käyttöönottoa.
Kilpailuttamista jatketaan vuoden 2009 jälkeen, ja saadut kokemukset hyödynnetään kilpailuttamisprosessin kehittämiseksi. Kilpailuttamisessa ensisijaista on kaupungin kokonaisetu. Kilpailuttamista suunnitellaan yhteistyössä liikennelaitoksen ja omistajaohjauksen kanssa niin, että kaupungin kokonaisetu tulee varmistettua. Tilaaja vastaa kilpailuttamisesta ja johtaa sitä. Kilpailutetun liikenteen osuus voi kasvaa vuosittain niin, että liikennelaitos pystyy sopeutumaan muutokseen. Sopeutuminen edellyttää, että liikennelaitoksen hoitama liikenne vähenee vuosittain enintään noin 6 linja-auton työpanoksen verran.
Vuoteen 2012 mennessä on tärkeätä linjata oman tuotannon strateginen rooli joukkoliikennepalvelujen tuotannossa pitkällä tähtäimellä. Sopeutumisen edellyttämä TKL:n osuuden enimmäisväheneminen tarkoittaisi, että vuonna 2018 liikennelaitoksen nykyisestä liikenteestä on kilpailutettu enintään 40 %:a ja liikennelaitos olisi tällöin merkittävä kaupungin joukkoliikennepalvelujen tuottaja.
Kiintoisaa sikäli, että 27:lla on tällä hetkellä myös yksi telivuoro arkisin. Mikäli kohteen voittaa jokin muu liikennöitsijä kuin TKL, olisi sinne ehkä hankittava yksi teli. Tietysti sopivilla reittimuutoksilla lännessä tuon telin tarvetta on tietysti mahdollista arvioida uudelleen. Aika näyttää...Yhdyskuntalautakunnan ensi tiistain esityslistassa kerrotaan, että ensimmäisen kilpailuttamiskierroksen kohteiksi on valittu linjat 7 (Sarankulma-Keskustori) ja 27 (Irjala-Keskustori-Ryydynpohja). Tarjouskilpailu käynnistetään vuoden 2007 aikana.
Koska kilpailuun tulevilla linjoilla ei ole yhtään ruuhkavuoroja, voi niille tehdä kilpailukykyisen tarjouksen tarjoamalla pelkästään uutta kalustoa...