Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2022

Ja myös #04 kulki mainoksettomana torstaina 10.2.

Spekulaationi mainossopimusten limittäisyydestä näyttäisi osuneen oikeaan ;) Josko tuo mainosvaunujen määrä olisi siis jatkossakin kolme. (Tietysti Santalahden/Lentävänniemen jatkojen valmistuessa määrä noussee.)
 
Spekulaationi mainossopimusten limittäisyydestä näyttäisi osuneen oikeaan ;) Josko tuo mainosvaunujen määrä olisi siis jatkossakin kolme. (Tietysti Santalahden/Lentävänniemen jatkojen valmistuessa määrä noussee.)

Menipä se hyvinkin, sillä myös #05 ajeli tänään 12.2. ilman mainoksia. Eipä niitä mainosvaunuja sitten olekaan enää kovin suurta määrää.
 
Auto jumissa Etelä-Hervannan ja Hervantajärven välillä, ratikka kääntyy Hermiassa.

Joo, mikäköhän tilanne mahtanut olla. Kolmoset Hervantaan päin ainakin aamulla kulkivat kilvillä ”3 Hervannan kampus”

Samalla tuli uutena myös tämä infonäytöissä näkyvä 3/4 ruudusta peittävä punainen banneri.
 
Auto jumissa Etelä-Hervannan ja Hervantajärven välillä, ratikka kääntyy Hermiassa.

Joo, mikäköhän tilanne mahtanut olla. Kolmoset Hervantaan päin ainakin aamulla kulkivat kilvillä ”3 Hervannan kampus”

Samalla tuli uutena myös tämä infonäytöissä näkyvä 3/4 ruudusta peittävä punainen banneri.

Tuohan on hienoa, jos vaunujen kilvet pystyvät lennosta näyttämään senhetkistä päätepysäkkiä. Esim. Lontoossa ja Zürichissä on näin, eli jos poikkeusreitille mennään, kilvet ovat heti oikeat ml. määränpäät ja tulevien pysäkkien näytöt.

Onko Hervannan kampus ihan normaali pysäkki? Mikä sen varikkohaaralla olevan käyttämättömän pysäkin nimi on? Tehtiinkö siihen lopulta edes laituria? Mietin tässä, että missä ne vaunut konkreettisesti kääntyivät paluusuuntaan.
 
Äkkiä voisi ajatella, että Atomipolulla on tehty kolmiokääntö. Sitä lähin vakipysäkkihän on Hervannan kampus. Enpä ehtinyt seuraamaan livedatasta, missä käännyttiin oikeasti, mutta Atomipolun raiteita ja sen ja Insinöörinkadun vaihteita varmasti pystyttäisiin hyödyntämään tuollaisissa tilanteissa.
 
Auto jumissa Etelä-Hervannan ja Hervantajärven välillä, ratikka kääntyy Hermiassa.

Joo, mikäköhän tilanne mahtanut olla. Kolmoset Hervantaan päin ainakin aamulla kulkivat kilvillä ”3 Hervannan kampus”

Samalla tuli uutena myös tämä infonäytöissä näkyvä 3/4 ruudusta peittävä punainen banneri.

Tämä tapaus oli siis maanantaina.

Itse en ainakaan Hermiassa ole pysäkkimerkkejä nähnyt, mutta laituri kyllä muistaakseni näkyy olevan. Tämän jälkeen raiteet yhdistyvät yhdeksi raiteeksi.
 
Onko Hervannan kampus ihan normaali pysäkki? Mikä sen varikkohaaralla olevan käyttämättömän pysäkin nimi on? Tehtiinkö siihen lopulta edes laituria? Mietin tässä, että missä ne vaunut konkreettisesti kääntyivät paluusuuntaan.

Hervannan kampus on linjan 3 toiseksi viimeinen pysäkki ennen Hervantajärven päätepysäkkiä. Hervannan kampuksen pysäkin jälkeen on kolmioraide varikkohaaralle, eli Atomipolun kautta Hermiankadulle. Hermiankadun pysäkille toteutettiin pysäkkilaiturit ja kaiteet, mutta pysäkkikatoksia sille ei asennettu. Pysäkkivarauksen nimi on Hermia. Pysäkkivarauksen jälkeen rata muuttuu yksiraiteiseksi, ja tuossa kohdassa vaunut kävivät kääntymässä takaisin paluusuuntaan.

Rattivaunu sanoi:
Äkkiä voisi ajatella, että Atomipolulla on tehty kolmiokääntö. Sitä lähin vakipysäkkihän on Hervannan kampus. Enpä ehtinyt seuraamaan livedatasta, missä käännyttiin oikeasti, mutta Atomipolun raiteita ja sen ja Insinöörinkadun vaihteita varmasti pystyttäisiin hyödyntämään tuollaisissa tilanteissa.

Facebookin Ratikka Tampereelle -ryhmässä oli erään käyttäjän kuva vaunun maanantaisesta kääntötilanteesta Hermiankadun pysäkin kohdalla. Voisi olettaa, että vaunut käytiin kääntämässä Hermiankadulla myös siitä syystä, että Insinöörinkatu on sekaliikennekatu, jossa ei saa ajaa normaalia kulkusuuntaa vastaan. Kolmiokääntö ei oletettavasti tästä syystä tule kyseeseen.
 
Voisi olettaa, että vaunut käytiin kääntämässä Hermiankadulla myös siitä syystä, että Insinöörinkatu on sekaliikennekatu, jossa ei saa ajaa normaalia kulkusuuntaa vastaan. Kolmiokääntö ei oletettavasti tästä syystä tule kyseeseen.
Tosin tuossa tilanteessa vastakarvaan ei olisi ollut tarvetta ajaa kuin vaunun mitta Atomipolun risteyksestä etelään vaihteiden taakse. Poikkeustilanteissa tuon ei olettaisi olevan maata mullistava juttu. Toki jos tilanne on jatkunut pidempään, niin tuonkin välttäminen on tavallaan ollut perusteltua. Ja tietenkin kolmiokäännössä kuljettaja joutuu siirtymään ohjaamosta toiseen kaksi kertaa.

---------- EDIT: lisätty uusi näkökohta klo 09:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:28 ----------

Jatkan sen verran, että Atomipolun raide on lyhyt eikä siinä mielessä kovin optimaalinen laajemmalle vekslailuille häiriötilanteissa tiheän liikenteen aikaan. Häiriötilanteissa liikenne helposti ketjuuntuu. Periaatteessa voisi syntyä riski, että kolmiokääntöön pääseviä vaunuja jonottaisi useampi Insinöörinkadulla, mikä ei varmasti ole toivottava tilanne sekään.
 
19.2.2022

Mainosvaunuja oli kovasti liikenteessä linjalla 3 tänään 19.2.2022. Koska mainoksista maksetaan, niiden tietenkin pitää näkyä. Päivän kuvissani näkyvätkin mm. TRO08, TRO11 ja TRO20. Tampereen kaupunkia markkinoiva TRO03 oli niin ikään linjalla 3. Linjalla 1 puolestaan ei-punaisena vaununa kulki taidevaunu TRO19.
 
Ovatko muut huomanneet Tampereen Ratikoiden päädyissä Ukrainan lipun värisiä lintuja?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näemmä myös TRO #03 on riisuttu Tamperetta mainostavista mainosteipeistä. Ja tilalle tullut TRO #10, jonka sanoma on "TAMPERE. HOME OF HOCKEY"

Molemmista itselläni ensihavainnot tänään 13.3.2022
 
Takaisin
Ylös