vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,133
Tampere päätti omasta "keskustatunnelistaan". HS tänään: "Tampere päätti pitkän tunnelin rakentamisesta"
Viimeksi muokannut moderaattori:
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tampere päätti omasta "keskustatunnelistaan"
Tämä on minusta huvittava uutinen. Asuin Tampereella, kun suurella porulla tehtiin päätös Kekkosentiestä ja kymmenien omakotitalojen hävittämisestä ja yhden kaupunginosan halkaisemisesta. Nyt tuota haavaa sitten vihdoin aletaan hoitaa. Se käy nyt mukavasti, kun taitavat olla enimmäkseen jo kuolleet ne, jotka häädettiin ja joiden kodit ja asuinympäristö aikanaan raiskattiin. Heille ei tarvitse antaa asuntoja takaisin rakennettavan kannen päältä.Tampere päätti omasta "keskustatunnelistaan". HS tänään: "Tampere päätti pitkän tunnelin rakentamisesta"
Realistinen rakennusoikeuden myyntihinta Tampereen keskustan laidalla nykyistä kuplaa pidemmällä ajalla on ehkä 200 - 300 € / k-m2 joka tarkoittaa sitä, että pitäisi voida kaavoittaa 200 - 300 000 m2. Vertailupohjaksi: Turun Varissuon suurlähiö (9000 as) on n. 350 000 m2.
Tämä on minusta huvittava uutinen. Asuin Tampereella, kun suurella porulla tehtiin päätös Kekkosentiestä ja kymmenien omakotitalojen hävittämisestä ja yhden kaupunginosan halkaisemisesta. Nyt tuota haavaa sitten vihdoin aletaan hoitaa.
Juurikin niin. On Tampereella ollut jo vuosikausia (ja miksei muuallakin tässä maassa) sellainen outo asenne vallalla, että puhutaan paljon hyvää joukkoliikenneratkaisujen puolesta, mutta käytäntö osoittaa että rahaa laitetaan aina ensisijaisesti tämänkaltaisiin isoihin väylähankkesiin. Tämän valossa olisikin suuri ihme, jos Tampereen seudulle saataisiin lähivuosina esimerkiksi toimiva lähijunaverkosto, sitäkin huolimatta, että kustannukset olisivat pienemmät kuin tämän tunnelihankkeen. Ja mitenkähän lähijunat vaikuttaisivat ruuhkiin...Suurin pelko on, että tätä käytetään vaihtoehtona raideliikenteelle, joka olisi kaupungin kannalta kuitenkin paljon tärkeämpi hanke.
Kyllä tuosta maapohjasta luulisi saavan 400-500 € / k-m2 normaalisuhdanteessakin.
Tampereen ja Turun välillä on tietysti olosuhteissa eroa, mutta esikaupunkialueiden rakennusoikeuden hinnat eivät mitenkään poikkea toisistaan. Se ei anna aihetta olettaa, että Tampereen keskustan hinnat poikkeaisivat oleellisesti Turusta.
Ja rakennusoikeuksien hinnoissa ero on euroissa samaa luokkaa.
Kiitos tilastotiedoista.
Väitteesi tarkoittavat sitä, että asuntojen hintaero selittyisi yksinomaan asuntorakennusoikeuden hinnalla. Tämä on tietysti paikkansapitämätöntä. Tämähän tarkoittaisi sitä, että Tampereella keskimäärin rakennusoikeuden hinta olisi 307 € / k-m2 kalliimpaa kuin Turussa ja 1-vyöhykkeellä keskimäärin 249 € / k-m2 kalliimpaa.
Lähempänä todellisuutta olisi se, että rakennusoikeuden markkinahinta on prosentuaalisesti saman verran suurempi Tampereella eli +11% - +18%.
Tämä tarkoittaisi sitä, että tontti, jonka rakennusoikeuden arvo on 200 € / k-m2 Turussa, maksaisi Tampereella 222 - 236 € / k-m2.