- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Toisessa ketjussa oli juttua Helsingin aseman katoksesta.
Onko tietoa missä vaiheessa Tampereen asemalle saadaan se pitkään suunniteltu kokokatos?
Minulla on ollut käsitys, että se tulisi jossain vaiheessa kunhan ensin rakennetaan nyt tekeillä oleva matkakeskustunneli ja sitten päästään ratapihan kimppuun.
Joskus vuosia sitten julkisuudessa pyörineissä havainnekuvissa on esitelty melko modernia, hieman Helsingin kaltaista kattorakennetta, mutta miksei kerrankin voisi rakentaa kaarevaa, vanhanaikaisen korkeaa lasista katosrakennelmaa, jollaisia Keski-Euroopassa tapaa tiheästi? Sillä saisi laiturialueeseen tyyliä. Ja samalla se peilaisi hauskasti Tullintorin päätyä.
Suomen talvioloja ajatellen tosin olisi houkuttava ajatus lasittaa myös päädyt. Sinne voisi raiteiden kohdalle jättää vain junanmentävät aukot tai sitten peräti automaattisesti aukeavat oviaukot, jolloin laiturihalli olisi käytännössä lähes sisätilaa -- varsinkin jos laitureille saisi pieniä töttörömallisia kohdelämmittimiä, joita toisinaan ulkomailla on asemalaitureilla näkynyt. Fantasiointia ehkä, mutta olisipas se tyylikästä. Tosin hankaloittaisi kai diesel-vetureiden ja kiskobussien operointia...
Harmittelen edelleen sitä, että matkakeskus torpedoitiin, anteeksi virallisesti siis päädyttiin "hajautettuun matkakeskukseen"... :frown: Vaihto junan ja kaukobussin kesken olisi helpompaa, bussiyhteyksiä voisi tarvittaessa helposti käyttää junan vaihtoehtona, jos myöhästyy junasta. Samoin keskittäminen ja suuremmat matkustajavirrat olisivat mahdollistaneet paremmat palvelut, sillä kuvitellakseni myös liiketilaa olisi varmaan tullut nykyistä enemmän.
Onko tietoa missä vaiheessa Tampereen asemalle saadaan se pitkään suunniteltu kokokatos?
Minulla on ollut käsitys, että se tulisi jossain vaiheessa kunhan ensin rakennetaan nyt tekeillä oleva matkakeskustunneli ja sitten päästään ratapihan kimppuun.
Joskus vuosia sitten julkisuudessa pyörineissä havainnekuvissa on esitelty melko modernia, hieman Helsingin kaltaista kattorakennetta, mutta miksei kerrankin voisi rakentaa kaarevaa, vanhanaikaisen korkeaa lasista katosrakennelmaa, jollaisia Keski-Euroopassa tapaa tiheästi? Sillä saisi laiturialueeseen tyyliä. Ja samalla se peilaisi hauskasti Tullintorin päätyä.
Suomen talvioloja ajatellen tosin olisi houkuttava ajatus lasittaa myös päädyt. Sinne voisi raiteiden kohdalle jättää vain junanmentävät aukot tai sitten peräti automaattisesti aukeavat oviaukot, jolloin laiturihalli olisi käytännössä lähes sisätilaa -- varsinkin jos laitureille saisi pieniä töttörömallisia kohdelämmittimiä, joita toisinaan ulkomailla on asemalaitureilla näkynyt. Fantasiointia ehkä, mutta olisipas se tyylikästä. Tosin hankaloittaisi kai diesel-vetureiden ja kiskobussien operointia...
Harmittelen edelleen sitä, että matkakeskus torpedoitiin, anteeksi virallisesti siis päädyttiin "hajautettuun matkakeskukseen"... :frown: Vaihto junan ja kaukobussin kesken olisi helpompaa, bussiyhteyksiä voisi tarvittaessa helposti käyttää junan vaihtoehtona, jos myöhästyy junasta. Samoin keskittäminen ja suuremmat matkustajavirrat olisivat mahdollistaneet paremmat palvelut, sillä kuvitellakseni myös liiketilaa olisi varmaan tullut nykyistä enemmän.