- Liittynyt
- 2 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 374
Tampereella aiotaan ottaa käyttöön uudet bussietuudet liikennevaloissa (AL 31.1). Systeemi tulee aluksi Messukylänkatu-Kangasalantielle sekä Lahdenperänkadulle ja Lempääläntielle. Hieno ja oikeansuuntainen askel kaupunkimme joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Vähän särähti silmään se, että systeemi perustuu Helsingissä kehitettyyn systeemiin. Hesassa systeemiä nimittäin hyödynnetään vain puolittaisesti. Systeemi antaa nykyisin etuuden vain mikäli bussi on myöhässä. "Etuus" tarkoittaa yleensä pitkitettyä vihreää, mutta jos bussi juuttuu pysäkille "slotti" menee.
Raitioliikenteessä raskaasti kuormitetuille linjoille 4 ja 10 (kummankin vuoroväli ruuhkassa 4-5 min) yritettiin saada aikaan ikivihreä. Eli ratikalle olisi aina vihreä, oli se myöhässä tai ei. Nyt lupauksesta on lipsuttu, kaiketi autopuolueen painostuksesta.
Sellaistakin on esiintynyt, että systeemi on lukenut bussin kulkua "väärinpäin " ja alkanut lyödä myöhässä olevalle autolle ylimääräisiä punaisia eteen.
Toivottavasti valoetuuksia sovelletaan Tampereella rohkeammin kuin Hesassa. Pelkkä systeemi ei vielä kesää tee.
Vähän särähti silmään se, että systeemi perustuu Helsingissä kehitettyyn systeemiin. Hesassa systeemiä nimittäin hyödynnetään vain puolittaisesti. Systeemi antaa nykyisin etuuden vain mikäli bussi on myöhässä. "Etuus" tarkoittaa yleensä pitkitettyä vihreää, mutta jos bussi juuttuu pysäkille "slotti" menee.
Raitioliikenteessä raskaasti kuormitetuille linjoille 4 ja 10 (kummankin vuoroväli ruuhkassa 4-5 min) yritettiin saada aikaan ikivihreä. Eli ratikalle olisi aina vihreä, oli se myöhässä tai ei. Nyt lupauksesta on lipsuttu, kaiketi autopuolueen painostuksesta.
Sellaistakin on esiintynyt, että systeemi on lukenut bussin kulkua "väärinpäin " ja alkanut lyödä myöhässä olevalle autolle ylimääräisiä punaisia eteen.
Toivottavasti valoetuuksia sovelletaan Tampereella rohkeammin kuin Hesassa. Pelkkä systeemi ei vielä kesää tee.