Rehtori
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 2 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 393
https://raidejokeri.info/wp-content/uploads/2015/05/raide_jokeri_espoo_vaihtoehdot_selvitys.pdf
Ainakin tässä WSP:n materiaalissa todetaan, että radan linjaus Leppävaarasta Otaniemen kautta Keilaniemeen maksaa 85,4M€ kun taas Leppävaarasta Tapiolaan 91,8M€. Tässä toki linjausvaihtoehdot ovat lähes koko matkalta erilaiset, mutta oletan, että myös Leppävaara-Otaniemi-Tapiola oli varteenotettava vaihtoehto ja että se myös olisi maksanut miljoonia enemmän kuin Keilaniemeen päättyvä vaihtoehto.
WSP on tutkinut myös alueen bussiliikenteen kustannuksia ja ainakin näissä versioissa Leppävaaran ja Tapiolan väliltä puuttuu nyt suunnitelmissa olevan 523:n kaltainen linja, joten siinä mielessä 523:a voidaan tällä hetkellä pitää selkeänä kustannuslisäyksenä.
Myönnettäköön, ettei Keilaniemi nyt mikään päätön idea ole raideliikenteen päätepisteenä - onhan siellä koko Suomen merkittävimpää yritystoimintaa ja varmasti alue vielä kehittyy ratikan myötä. En osaa sanoa mihin laskelmiin nojaten hankkeen päätökset on tehty (niistä varmasti lisää Raide-Jokeri-ketjussa), mutta pointti oli se, että säästäminen jossain voi tarkoittaa kustannuslisäystä muualla, minkä vaikutuksia päätöksenteossa ei välttämättä huomioida. Olisiko tässä vielä voinut olla sellainen vaihtoehto, että ratikkaa olisi jatkettu Keilaniemestä Tapiolaan.
Kiitos paljon mielenkiintoisesta linkistä. Eikös kuitenkin Keilaniemen ja Tapiolan vaihtoehdoissa ole kyse nollasummapelistä? Jos linjaus olisi mennyt Tapiolaan, olisi tilalle tarvittu nykyinen linja 555 Keilaniemestä Leppävaaraan? Sehän on nyt poistunut.