Tatra

Ilmeisesti Neuvostoliiton kaupungeilla oli jossain määrin mahdollista päättää omista kalustohankinnoistaan, nimittäin onhan monissa kaupungeissa ZiU-trollikoiden sijasta tsekkiläisiä Skodia. Jostain muistelisin lukeneeni, että Skodia on yleisesti pidetty parempina. Ja pitänee kuitenkin muistaa, että Helsingissä käyneet ZiUt olivat uuden mallin alkutuotantoa, tosin sähkötekniikka on pitkälti sama kuin edeltäneessä ZiU-5 -mallissa. Mitä olen juttuja kuullut entisen Neuvostoliiton kalustotuotannosta, vempeleet ovat tehtaalta lähtiessään hieman "ruuvit löysällä" ja vasta "asiakas" laittaa/joutuu laittamaan vempeleen täyteen iskuun.
Tallinnan ensimmäiset trollikat eli 9 kpl ZiU-5 -mallia olivat hämmästyttävän lyhytikäisiä, tulivat vuonna 1965 ja poistettiin heti 70-luvun alussa. Olisivatko joutuneet uusien Skoda 9Tr -trollikoiden myötä syrjityiksi vaiko sisimmässä kytenyt Venäjä-vihamielisyys myös ollut syynä? Nimittäin ZiU-5-llä on myös ajettu pitkään; ainakin Harkovista viimeiset ZiU-5:t poistettiin vasta syyskuussa 1988! Ruosteen ei pitäisi ZiU-5 -trollikoita liiemmin raiskata, ne olivat alumiinikorisia! Vuonna 1972 valmistukseen tullut ZiU-9 (virallisesti ZiU 682) on teräskorinen.
 
Niin no, ne kaikkein haperoimmat ja huonoimmin kestävät bussit ainakin YTV-alueella on nykyäänkin Ikarus-korisia ;).
Yksilöllisiä eroja aina on autoissa ja ihmisten mielipiteissä, mutta minä pidän Ikaruksia parempina kuin Lahden Autokorin viime aikojen tuotteet (Scala). ;) Mielestäni Helsingin seudun heikoimmat bussit vaikuttaisivat olevan HKL:n aikoinaan hankkimat Scania OmniCityt... :(
 
Ajatusleikki : jos Tsekki olisi valinnut armeijalleen suomalaiset panssariautot, olisiko Helsinkiin tuotu testattavaksi esim. Skoda 14T ? :smile:

Muuten,Prahan liikennelaitos tilasi juuri 250 kpl Skoda 15T vaunuja.Skoda 14T vaunuja on tilattu 60kpl,näistä viimeiset toimitetaan 2009.Lähes samannäköisiä 13T vaunuja tilasi Brno 20 kpl (+ optio 80 kpl) ja 16T vaunuja Wroclaw 17 kpl.

Radio Prague 15.10.2007
Skoda working on new tram with Prague Public Transport Company

On Monday, Skoda Transportation announced that it was working on a new type of tram, the 15T, to be integrated into the Prague public transport system by the end of 2009. Prague Public Transport Company has ordered 250 of the new trams, and is cooperating with the manufacturers on the design of the tram, said Skoda Transportation's General Manager, Tomas Krsek. The 15T will supersede Skoda's 14T tram, which was designed by Porsche. Skoda Transportation are investing 300 million CZK (15 million USD) into the development of the new 15T. Meanwhile, the Porsche-designed 14T has been criticized in some quarters for its stuffiness and the 'whistling' sound it makes when in motion.

Skoda 15T vaunun ulkonäkö on ehkä tämä
http://dppraha.blog.cz/
 
Skoda 15T vaunun ulkonäkö on ehkä tämä
http://dppraha.blog.cz/
Varsin fiksun näköinen ratikka ja taitaa olla vieläpä fiksu kostruktio: keskellä telivaunu, varustettuna jacobin-telillisillä ohjaamomoduleilla, joissa on myös oikeat telit. Eli sellainen, joka on HKL-Raitioliikenteelläkin vahvana vaihtoehtona ja jota se itsekin suunnittelee. Mutta tuo Skoda taitaa olla matalalattiainen vain ovien kohdalta ja telien kohdalla istuimet ovat ns. podesterien päällä. Taitaa olla jonkinlainen kynnyskin matalan osan ja niiden välillä. Lähes 33-metriä on hyvä mitta kunnon raitiovaunulle.
 
Skoda 15T vaunun ulkonäkö on ehkä tämä
http://dppraha.blog.cz/

Tuo on muistaakseni kuva vanhammasta vaunukonseptista, jossa on tosiaan joka telin kohdalla korkea lattia. Ei tietenkään ole mahdotonta, että osien ja telien järjestys olisi juuri tuo Helsinginkin suunnitelmissa esiintynyt ratkaisu.

Saamieni tietojen mukaan 15T:n rakenne ja ulkomuoto ovat paitsi salaisuuksia myös edelleen kesken. Sen verran on tiedossa, että vaunuun on tilattu kääntyvät telit.
 
Takaisin
Ylös