Camo Lissabone
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 14 Elokuu 2005
- Viestit
- 940
Ilmeisesti Neuvostoliiton kaupungeilla oli jossain määrin mahdollista päättää omista kalustohankinnoistaan, nimittäin onhan monissa kaupungeissa ZiU-trollikoiden sijasta tsekkiläisiä Skodia. Jostain muistelisin lukeneeni, että Skodia on yleisesti pidetty parempina. Ja pitänee kuitenkin muistaa, että Helsingissä käyneet ZiUt olivat uuden mallin alkutuotantoa, tosin sähkötekniikka on pitkälti sama kuin edeltäneessä ZiU-5 -mallissa. Mitä olen juttuja kuullut entisen Neuvostoliiton kalustotuotannosta, vempeleet ovat tehtaalta lähtiessään hieman "ruuvit löysällä" ja vasta "asiakas" laittaa/joutuu laittamaan vempeleen täyteen iskuun.
Tallinnan ensimmäiset trollikat eli 9 kpl ZiU-5 -mallia olivat hämmästyttävän lyhytikäisiä, tulivat vuonna 1965 ja poistettiin heti 70-luvun alussa. Olisivatko joutuneet uusien Skoda 9Tr -trollikoiden myötä syrjityiksi vaiko sisimmässä kytenyt Venäjä-vihamielisyys myös ollut syynä? Nimittäin ZiU-5-llä on myös ajettu pitkään; ainakin Harkovista viimeiset ZiU-5:t poistettiin vasta syyskuussa 1988! Ruosteen ei pitäisi ZiU-5 -trollikoita liiemmin raiskata, ne olivat alumiinikorisia! Vuonna 1972 valmistukseen tullut ZiU-9 (virallisesti ZiU 682) on teräskorinen.
Tallinnan ensimmäiset trollikat eli 9 kpl ZiU-5 -mallia olivat hämmästyttävän lyhytikäisiä, tulivat vuonna 1965 ja poistettiin heti 70-luvun alussa. Olisivatko joutuneet uusien Skoda 9Tr -trollikoiden myötä syrjityiksi vaiko sisimmässä kytenyt Venäjä-vihamielisyys myös ollut syynä? Nimittäin ZiU-5-llä on myös ajettu pitkään; ainakin Harkovista viimeiset ZiU-5:t poistettiin vasta syyskuussa 1988! Ruosteen ei pitäisi ZiU-5 -trollikoita liiemmin raiskata, ne olivat alumiinikorisia! Vuonna 1972 valmistukseen tullut ZiU-9 (virallisesti ZiU 682) on teräskorinen.