Mikko Laaksonen sanoi:
Ihmettelen kyllä melkoisesti tätä laajaa keskustelua siitä, mistä saisi valmista kalustoa 1524 mm raideleveydelle. 1524 mm raideliikennekalustoa saa kalustovalmistajilta kun sitä tilaa. Tarvittaessa Suomeen hankittu kalusto on jälleenmyytävissä esim. Venäjälle tai Baltiaan.
Kaikella kunnioituksella, minä puolestani ihmettelen enemmän kuin melkoisesti sitä, mistä uuteen kalustoon löytyisi rahoitus. Ruotsissakaan, jossa raideleveysongelmaa ei ole, uutta kalustoa ei yksityiselle puolelle ole ilmestynyt käytännössä lainkaan: on osteltu kaikenlaisia hajasarjoja käytettynä teollisuudelta, ulkomailta ja nyttemmin valtionyhtiöiltä ja jopa rautatiemuseoista. Tunnetuin tavaraliikenteen uusi investoija, Pohjois-Ruotsin malmiliikenneyhtiö MTAB on valtiollinen, vaikka ei SJ:hin tai Green Cargoon kuulukaan, joten siitäkään ei ole positiiviseksi esimerkiksi. Uusia dieselvetureita hankkinut TGOJ Trafik taasen on Green Cargon tytäryhtiö.
Odotan eräittäin suurella mielenkiinnolla, kuka on se taho joka vuonna 2007 tekee uusia investointeja rautatiekalustoon maassa, jossa investointiaste ei laman jälkeen kertaakaan ole yltänyt 1970-luvun tasolle.
Kaluston hankinta Venäjältä
Aina seuraavat asiat on muistettava:
- Kuljettajan työolosuhteiden suomalaistaminen (ilmastoinnin rakentaminen, lämmitys on-off-typpisestä kunnolla säädettäväksi...)
- Turvallisuuslaitteet ym. liikenteenhoitoon liittyvä (kulunvalvonta jne.)
- Signaalit (valot, äänet) suomalaistettava ainakin jossain laajuudessa
- Puskinten rakentaminen
- ...
Tällaiset muutokset eivät kuitenkaan poista perustavia, rakenteellisia ongelmia. Ensinnäkin venäläisen kaluston ylläpito lienee melkoisen vaivalloista, varsinkin tyhjästä aloittavalle pikkufirmalle. Toinen ongelma liittyy siihen, mitä kalustoa ylipäätään on saatavilla. Vaikka Venäjän rautateillä on hyväkuntoistakin kalustoa käytössä, sitä tuskin on heillä mitenkään liikaa, ja myynnissä kohtuuhinnoin on ikääntyneempää kalustoa. Venäläiset veturit tuppaavat lisäksi olemaan melkoisen raskaita, ja niiden akselipainot ovat monessa tapauksessa enemmän kuin Suomessa yleinen 22,5 t. Sitä on vaikea mitenkään muutella.