Mielestäni autoilusta pitäisi aiheuttajapohjaisesti maksaa veroja tai veroluonteisia maksuja seuraavasti:...
Lähetitkö nämä LVM:lle sen kysellessä mielipiteitä ja lausuntoja liikennepoliittista selontekoa varten? Olisi pitänyt ainakin.
Minusta luettelit juuri sitä, mitä pitäisi tehdä. Kun vain osataan määritellä nuo kaikki oikein, niin silloin autoilu maksaa kuluttajalle yhtä paljon kuin yhteiskunnalle. Ja silloin autoilua ei ristisubventoida muiden alojen budjeteista. Ja silloin autoilun suosio alkaa laskea, kun sen hinta auton käyttäjälle ylittää kyllin korkeaan kipurajan.
Minua on huvittanut autopuolueen selitykset siitä, miten autoilu on "kannattavaa" tai peräti "tuottavaa", ja siksi siihen pitäisi käyttää pajon enemmän rahaa kuin nykyään. Lähtien siitä, että kaikki autoilun maksamat verotulot pitäisi käyttää esim. teiden rakentamiseen. Haluaisin kuulla autopuolueen selityksen sille, miksi autoilu on ylipäätään mahdollista vasta rikkaissa yhteiskuntatalouksissa. Vai olisiko se selitys siinä, että autoilu sen vaurauden juuri tuokin. Öljyvaltioille varmasti, mutta nehän vain ulosmittaavat muiden tekemää tuottavuutta.
Tuon kaiken toteuttamisessa on tietenkin paljon työtä tehtävänä, jotta järjestelmästä tulee oikeudenmukainen. Lisäksi vastaan tulee lukuisia kysymyksiä, joiden ratkaisu on poliittinen. Esimerkiksi autoilun aiheuttamalla melulla ei ole hintaa. Hinta ei ole melueste, koska meluesteestä seuraa vain haitan luonteen muuttuminen: melu vähenee, mutta maisema tylsistyy. Kyse on arvoista, ja arvoille on vaikea sanoa hintaa. Siksi meluveron suuruus on viime kädessä poliittinen päätös.
Tätä esimerkkiä voi jatkaa myös siten, että monen asian kanssa tulee kysymys joko-tai. Esimerkki: Ikkunani ohi ajaa bussi 20 minuutin välein molempiin suuntiin. Bussit aiheuttavat melupiikin niin, että pihalla tai avoimen ikkunan äärellä ei kuule puhetta tai radiota, joka on sopivalla voimakkuudella muuten. Bussin melun saa pois sillä, ettei bussi kulje tästä. Mutta sitten tulee pitkä matka pysäkille. Arvaan kyllä, että täällä asuu paljon katumaasturiporukkaa, jolle sopii hyvin poistaa bussi. Sen sijaan heitä ei kiusaa katumaasturimeteli. Jos paikallisesti asiasta äänestetään, olen varmasti häviäjän puolella ja menetän bussini.
Antero