Antero Alku sanoi:
Helsingissä taloudellisesti riskitön tällainen kohde on Kruunuvuorenranta (
www.kaupunkiliikenne.net/kruunu/htm ), mutta autopuoluetta kannattava suunnitteluorganisaatio haluaa tehdä siitä tavallisen halvan autolähiön. Samalla tavoin on menossa pilalle Jätkäsaari, joka myös olisi taloudellisesti riskitön uusi joukkoliikennekaupunki. Kyllin lähellä keskustaa asuntojen hinnat ovat korkeat ja tehokas raitioliikenne helposti järjestettävissä.
Jos haluaa luoda uudenlaista kaupunkia, vaikka jotain vanhoja suuntauksia sekoittaen, niin sen pitää syntyä itsestään, valistuneiden asukkaiden aloitteesta. Sellainen ei synny niin että kaupungin virkamiehet kaavoitttavat alueen "sellaiseksi ja sellaiseksi" ja rakennusliikkeet alkavat rakentaa, omien tusina-arkkitehtiensa laatimien piirustusten mukaan. Silloin syntyy nukkumalähiöitä autoileville.
Tämän takia on vähän vaikeaa luoda sellaisen uuden ajattelutavan kaupunkirakennetta Helsinkiin, joka alkaa olla jo aika täynnä, ja jossa virkamiehet käytännössä sanelevat ehdot, ja lisäksi tonttimaa on erittäin kallista. En ole tutustunut niin hyvin Kruunuvuorenrantaan, että voisin sanoa sopisiko tämä sellaiseksi. Ainakin Jätkäsaaren kohdalla on varmaa että asuntojen korkea hinta säikyttää pois senhenkiset nuoret, urbaanit ihmiset jotka arvostaisivat eniten autotonta kaupunkirakennetta.
Parhaimmat mahdollisuudet synnyttää uuden ajattelutavan kaupunkeja on tästä syystä johtuen Kehäkolmosen ulkopuolella, tai sitten jossain aivan muuallapäin Suomea kuin pääkaupunkiseudulla. Jos ne halutaan tukeutuvan joukkoliikenteeseen, niiden olisi paras olla olemassaolevan rautatien tai metron pääteasemien tuntumassa. Pikaraitotietä ei kukaan taho lähde rakentamaan moneen (kymmeneen) vuoteen Helsingin keskustasta Vihtiin tai Sipooseen asti, mutta rantaradan varrella Kirkkonummella sekä pääradan varellla Vantaan pohjoisosissa ja Tuusulassa sekä Martinlaakson pohjoispuolella ja Mellunmäen itäpuolella on tilaa rakentaa tällaisia uusia alueita. Paikallista liikenenttä hoitamaan alueen sisällä voitaisiin ajatella kevyempää versiota perinteisestä raitiovaunusta.
Jos alue halutaan autottomaksi, tai sellaiseksi että autot pidetään keskitetysti sivussa itse asutuksesta ja palveluista, kaikkien asukkaiden on suostuttava siihen, eli muuttaminen sellaisiin alueisiin pitää olla vapaaehtoista. Jotta tällaisia alueita alettaisiin rakentaa, pitäisi potentiaalisten muuttajien olla oma-aloitteellisia, ja tuoda omia ideoitaan esille jo suunnitteluvaiheessa. Paras olisi jos muuttajien joukossa olisi mahdollisimman paljon arkkitehteja ja taiteen ammattilaisia. Tällaisten alueiden on pystyttävä luomaan trendejä arkkitehtuurille ja asumiselle ylipäänsä, mutta silti oltava sellaiset että kustannukset eivät karkaa.
Vaikein haaste tulee olemaan autottomuuden, tai voisiko sanoa autoilun rajoittamisen yhdistäminen nykyajan elämäntapaan, koska autoilu on aktiivi-ihmisten joukossa jo niin korkealle jalustalle nostettu että tuntuu ettei sen voittokulkua voi enää estää, vaikka tiedetään sen haitat, vahingollisuus ympäristölle ja polttoaineen saatavuusongelmat. Monet kuvittelevat jo ihan vakavissaan että kaikki Suomen autot saataisiin kulkemaan kotimaisella biopolttoaineella! Täytyy vain luottaa siihen että "luonto korjaa" satonsa näiden optimistien suhteen, ja että kuluu joitakin vuosia ja autoilu, tai ainakin kerska-autoilla ajo on taas epätrendikästä. Vai mitäs luulette.
Hyvää Viikonloppua!
t. Rainer