Tilaajaväritys

Perhana, no sitten TKJ Tampereen Kaupunkiseudun Joukkoliikenne ;)

...tai sitten voisimme unohtaa hallintoelimiltä kuulostavat nimet ja brändätä organisaatiot vaikkapa niin että tilaajayksikkö olisi ytimekkäästi esim. Tampereen liikenne (englanniksi Tampere Transport) ja bussiliikenteen tuottajaorganisaatio (liikennelaitos) esim. Onnikka Oy, Tampereen linjat Oy, Tammertrans Oy, Tammerkosken bussilinjat Oy tms. (valitettavasti Koskilinjat on jo keksitty Oulussa, se olisi ollut hyvä...). Nimiehdotukset vapaasti käytettävissä, tosin en ole tarkistanut onko joku jo rekisteröinyt noita. :D
 
Eiks Nysse Oy? ;)

Miksipäs ei. ;) Mietin kyllä tuotakin, mutta ajattelin että kumminkin joku sanoo, että menee vähän överiksi. Luullakseni koko nysse-termin lienee keksinyt joku ei-tamperelainen osana hienoa tamperelaisvitsiään.

Tosin se on kyllä totta, että jo lapsena ennen kuin olin ikinä kuullutkaan nysse-vitsiä (mahtoiko olla vielä keksittykään? onko kenelläkään folkloristista tietoa alkuperästä?) kuulin pysäkillä tavan takaa sanottavan "no nysse tulee". Taisinpa sanoa noin usein itsekin. Eli kyllä tässä totuutta on takana, mutta veikkaan että vitsin keksijän (ja "syypään" siihen että sanaa käytetään tässä merkityksessä) täytyy olla ei-tamperelainen.
 
Tosin se on kyllä totta, että jo lapsena ennen kuin olin ikinä kuullutkaan nysse-vitsiä (mahtoiko olla vielä keksittykään

Nysse-vitsi ja "onks sulla lippuja myyrä" levisivät kuin kulovalkea 1980-luvulla, joten eiköhän ne ole joskus silloin keksitty.

Ainakin Helsingissä jotkut, jotka eivät ole koskaan kuulletkaan nysse-vitsiä, luulevat, että nysse on tamperelainen murresana linja-autolle. Nysse-sana siis on levinnyt laajemmalle kuin itse vitsi.
 
Jos nyt palataan vielä tähän tilaajaväritykseen, niin ovathan toki erilaiset tariffitunnukset tavallaan sellaisia "yhteinäisiä tilaajavärityksiä", jotka ovat siis samalla liikenteen tilaajaorganisaation/viranomaisen tunnuksia. Täten esimerkiksi tutulla mustalla nuolikuviolla keltaisella pohjalla varustetut liikennevälineet kuuluvat samaan porukkaan erään kaupungin sisällä ja se toinen, hieman epämääräisempi, nuolikuvio on sitten toisen joukkoliikennealueen tunnus. Tampereellako se oli se Morjens Mies? Toisten mielestä tämä on aivan riittävää yhtenäistämistä ja bussiyhtiöt sekä muut liikennevälineet ajakoot missä väreissä huvittaa. Käytännössä näkee kuitenkin usein noiden tariffitunnusten väärää käyttöä, mutta taitaa olla niin, ettei suuri yleisö niitä juurikaan huomaa. Ratikoistahan tariffitunnukset, kilpitelineineen, on suurimmaksi osaksi poistettu, kun eivät edes poistu Helsingin alueelta, vielä ainakaan. Toki raitiovaunuissa on edelleen niiden liikennöitsijän eli HKL-Raitioliikenteen (voisi olla jokin muukin joskus tulevaisuudessa) tunnus kyljellä keulan tuntumassa. Niissä nykyiset värit toimivat tilaajaväreinä ja epäilen suuresti niiden muuttuvan, ainakaan kovin radikaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uudet bussit 2014

En jotenkin pysty kuvittelemaan Tampereen värien toimivan Citean keulassa. Tosin, samaa mieltä olin Citywidestä ja tulos on tyylikäs.
Eihän kyse ole edes Tampereen väreistä vaan TKL:n väreistä. Odotellaan, josko Tampere oikeasti julkaisisi jonkun värityksen. Ikävää, että näinkään iso kaupunki ei ole saanut aikaiseksi mitään uniikkia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit 2014

Samaa mieltä. Ja TKL:n värithän ovat tavallaan alkuperäiset kaupungin värit,...
Mutta kun ei ole! TKL:n alkuperäinen sinivalkoinen väritys ei käsittänyt sellaisia hasardeja kuin esim. takaluukun maalaaminen kokonaan siniseksi. Tämä ominaisuushan otettiin käyttöön vasta Scalojen saapuessa taloon. Tätä ennen sininen raita noudatteli korimallista riippuen erilaisia variaatioita. Vuoden 1995 City L -teleissä ja City U -nivelissä oli etuosassa jonkinmoinen aalto. Sinisen perää kohti nouseva aalto on puolestaan peräisin Lahti 402-autoista, joissa sekin oli alunperin huomattavasti loivempi. Kaikista tyyllikkäimmät sinivalkoiset värit olivatkin ehkä vuoden 1999 City L -teleissä, joissa sininen kulki tasaisesti auton ympäri, melkeinpä myös keulan osalta - samalla kun ikkunalinjan yläpuolelta löytyi myös sinistä. Mustaksi maalattu osuuskin noudatteli tyylikkäästi ikkunalinjan alaosaa, eli keskioven jälkeen nouseva ikkunalinja tasattiin mustalla.

Mielestäni nykyinen tilaajaväritys on siitä epäonnistunut, että siinä tyydyttiin ottamaan mallia pelkästään tuon hetken yleisimmästä mallista, Lahti Scalasta. Ja kun tämä väritys sai kyseenalaisen kunnian olla Tampereen seudun tilaajaväritys, tehtiin se ratkaiseva virhe, ettei otettu huomioon, miten väritys soveltuu muihin automalleihin. Korimallien muotoilukin kehittyy koko ajan, ja jo nyt vaikuttaa siltä, että väritys on toimivuudessaan jälkeenjäänyt.

Ja jos jotakin todella alkuperäistä sais olla, niin otettakoon siinä tapauksessa tilaajaväriksi käyttöön TKL:n alkuperäinen sinikeltainen väritys!
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uudet bussit 2014

Allekirjoittanut lienee syyllinen Tampereen tilaajaväritykseen. Jolissa oli ajatus tuoda yksityisten liikennöitsijöiden värit linjojen 7 ja 27 kilpailutusten myötä, mutta sain muut puhuttua ympäri syksyllä 2007, kun tarjouskilpailu käytiin. Muistan, kun olin eräässä Mikko Laaksosen järjestämässä joukkoliikenneseminaarissa Turussa, jossa Salzburgin joukkoliikenteen markkinoinnista vastannut nainen painotti brändin merkitystä. Päätin sitä kuunnellessani puhua esimieheni ympäri ja se onnistui.

Lähtökohta olisi siis liikennöitsijöiden omat värit. Siitä saatiin veivattua ajatus TKL:n väreistä ja se meni läpi.

Tällainen historia asialla.
 
Vs: Uudet bussit 2014

Allekirjoittanut lienee syyllinen Tampereen tilaajaväritykseen. Jolissa oli ajatus tuoda yksityisten liikennöitsijöiden värit linjojen 7 ja 27 kilpailutusten myötä, mutta sain muut puhuttua ympäri syksyllä 2007, kun tarjouskilpailu käytiin. Muistan, kun olin eräässä Mikko Laaksosen järjestämässä joukkoliikenneseminaarissa Turussa, jossa Salzburgin joukkoliikenteen markkinoinnista vastannut nainen painotti brändin merkitystä. Päätin sitä kuunnellessani puhua esimieheni ympäri ja se onnistui.

Lähtökohta olisi siis liikennöitsijöiden omat värit. Siitä saatiin veivattua ajatus TKL:n väreistä ja se meni läpi.

Tällainen historia asialla.
Ahaa, mielenkiintoista tietääkin miten nykyväritykseen on päädytty. Tampereellahan otettiin ensimmäisenä Suomessa tilaajavärit käyttöön, ja mikäli tuossa tilanteessa olisi hoksattu ajatella hieman pitemmälle ja kehittää jotakin uutta ja ennennäkemätöntä, olisi katukuvassamme mahdollisesti hieman nätimmän näköisiä joukkoliikennevälineitä. Toisaalta kun keskisuurissa kaupungeissa on nyt liikenne kilpailutettu, ovat vaatimukset menneet jo kenties liian pitkälle, kun autot pitää jo varustaa tietynvärisillä penkkikankaillakin. Tilaajaväritys sinänsä on ajatuksena oikein passeli, Tampereen tapauksessa olisi siihen vain pitänyt käyttää enemmän aikaa ja suunnittelua.
 
Vs: Uudet bussit 2014

Mielestäni tilaajavärityksen ei tule olla liian tiukka. Ei se nyt muuta sitä perusfunktion toimivuutta mihinkään jos toisessa autossa on koko peräluukku sininen ja toisessa sinivalkoinen. Metsä puilta jne.
 
Vs: Uudet bussit 2014

Kannatan yhtenäistä tilaajaväritystä, johon tuottaja saisi mahdollisesti vaikuttaa joissakin kohdissa. Nykyinen tilaajaväritys on turhan tylsä ja yksinkertainen.
 
Vs: Uudet bussit 2014

Tähän on pakko pistää, että ensimmäinen ihan oikea tilaajaväritys otettiin käyttöön meillä Turussa. ;)
 
Takaisin
Ylös