Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Perhana, no sitten TKJ Tampereen Kaupunkiseudun Joukkoliikenne
Eiks Nysse Oy?
Tosin se on kyllä totta, että jo lapsena ennen kuin olin ikinä kuullutkaan nysse-vitsiä (mahtoiko olla vielä keksittykään
Eihän kyse ole edes Tampereen väreistä vaan TKL:n väreistä. Odotellaan, josko Tampere oikeasti julkaisisi jonkun värityksen. Ikävää, että näinkään iso kaupunki ei ole saanut aikaiseksi mitään uniikkia.En jotenkin pysty kuvittelemaan Tampereen värien toimivan Citean keulassa. Tosin, samaa mieltä olin Citywidestä ja tulos on tyylikäs.
Mun mielestä Tampereen sinivalkoineen yksinkertaisuudessaan tyylikäs.
Mutta kun ei ole! TKL:n alkuperäinen sinivalkoinen väritys ei käsittänyt sellaisia hasardeja kuin esim. takaluukun maalaaminen kokonaan siniseksi. Tämä ominaisuushan otettiin käyttöön vasta Scalojen saapuessa taloon. Tätä ennen sininen raita noudatteli korimallista riippuen erilaisia variaatioita. Vuoden 1995 City L -teleissä ja City U -nivelissä oli etuosassa jonkinmoinen aalto. Sinisen perää kohti nouseva aalto on puolestaan peräisin Lahti 402-autoista, joissa sekin oli alunperin huomattavasti loivempi. Kaikista tyyllikkäimmät sinivalkoiset värit olivatkin ehkä vuoden 1999 City L -teleissä, joissa sininen kulki tasaisesti auton ympäri, melkeinpä myös keulan osalta - samalla kun ikkunalinjan yläpuolelta löytyi myös sinistä. Mustaksi maalattu osuuskin noudatteli tyylikkäästi ikkunalinjan alaosaa, eli keskioven jälkeen nouseva ikkunalinja tasattiin mustalla.Samaa mieltä. Ja TKL:n värithän ovat tavallaan alkuperäiset kaupungin värit,...
Ahaa, mielenkiintoista tietääkin miten nykyväritykseen on päädytty. Tampereellahan otettiin ensimmäisenä Suomessa tilaajavärit käyttöön, ja mikäli tuossa tilanteessa olisi hoksattu ajatella hieman pitemmälle ja kehittää jotakin uutta ja ennennäkemätöntä, olisi katukuvassamme mahdollisesti hieman nätimmän näköisiä joukkoliikennevälineitä. Toisaalta kun keskisuurissa kaupungeissa on nyt liikenne kilpailutettu, ovat vaatimukset menneet jo kenties liian pitkälle, kun autot pitää jo varustaa tietynvärisillä penkkikankaillakin. Tilaajaväritys sinänsä on ajatuksena oikein passeli, Tampereen tapauksessa olisi siihen vain pitänyt käyttää enemmän aikaa ja suunnittelua.Allekirjoittanut lienee syyllinen Tampereen tilaajaväritykseen. Jolissa oli ajatus tuoda yksityisten liikennöitsijöiden värit linjojen 7 ja 27 kilpailutusten myötä, mutta sain muut puhuttua ympäri syksyllä 2007, kun tarjouskilpailu käytiin. Muistan, kun olin eräässä Mikko Laaksosen järjestämässä joukkoliikenneseminaarissa Turussa, jossa Salzburgin joukkoliikenteen markkinoinnista vastannut nainen painotti brändin merkitystä. Päätin sitä kuunnellessani puhua esimieheni ympäri ja se onnistui.
Lähtökohta olisi siis liikennöitsijöiden omat värit. Siitä saatiin veivattua ajatus TKL:n väreistä ja se meni läpi.
Tällainen historia asialla.