Vielä 80-luvulla TKL:llä oli ylimääräiset vuorot y31 - y79 normaalin liikenteen lisänä. Nauhalinjakilvissä Y-kirjain oli kyllä iso, sivulla olevassa vanerilinjakilvessä pieni. Aamun varhaisyhteyksien lisäksi ne olivat lisävuoroja aamu- ja iltaruuhkapiikeissä varmistamassa, että kaikki mahtuvat kyytiin. Heilurina ajavat Y-vuorot muodostivat myös vaihdottomia yhteyksiä sellaisille väleille, joilla normaalilinjat eivät niitä tarjonneet. Monet autot ajoivat vain yhden lähdön aamuruuhkassa ja yhden lähdön iltaruuhkassa.ultrix sanoi:Niin eikös hamassa menneisyydessä (=ennen 90-luvun loppupuolta) TKL:llä ollut varhaisaamun tehdastyöläisille y-linjoja, esim. y32 ja y72 (huom, y-kirjain pienellä) ja muita, jotka olivat numeroitu ihan miten sattuu?
Y-vuorot sinänsä olivat esimerkki mahdollisimman sekavasta joukkoliikenteestä. Aikatauluja ja reittejä ei kerrottu yleisölle, ellei käynyt erikseen kyselemässä neuvonnasta (eikä niitä sittenkään annettu paperilla). Pysäkille vain tuli joku salaperäinen "Y52", jossa ehkä oli määränpääkyltti (joka saattoi sekin olla joku outo akronyymi, esim. "TAKK"). Ne menivät kyytiin, jotka uskalsivat. Kyllähän vakiomatkustajat äkkiä oppivat, että sillä ylimääräiselläkin pääsee.
Y-vuorot oli numeroitu autojen mukaan eli linjoja y31 - y79 ajoi melkein 50 bussia (välistä saattoi puuttua joitakin linjoja). Nimikkobussit olivat TKL:n vanhimmasta päästä. Linjanumero sinänsä ei kertonut mitään reitistä, esim. y34 saattoi ajaa aamulla Lamminpäästä keskustaan ja iltapäivällä keskustasta Hervantaan. Jos reitti noudatteli jonkun varsinaisen linjan reittiä, laitettiin etulinjakilpeen y-kirjaimen lisäksi noudateltavan reitin numero (esim. y3). Sivu- ja takalinjakilvissä oli silti Y-vuoron autokohtainen numero. Y-vuoro ei välttämättä mennyt juuri etulinjakilvessä mainitun linjan reittiä, vaan saattoi tehdä poikkeamia tai päättäri saattoi olla kesken linjan. Heilurina ajavien Y-vuorojen linjanumero oli yleensä otettu päätepisteen mukaan. Jos esim. Hervannasta lähti "y16", ei saattanut kuin arvailla mitä kautta se menee Hervannasta keskustaan.
Y-vuorot hävisivät lähes kokonaan, kun matkustajamäärät laskivat ja toisaalta kalustokoko kasvoi 90-luvulla. Hieman ennen lopettamista niiden aikatauluja kyllä näkyi jopa aikataulukirjassa. Osa nykyisistä normaalilinjan numerolla ajettavista vuoroista olisi kyllä ehkä ennen olleet Y-vuoroja, esim. Tahmelaan menevät 29:n ja 2:n vuorot olisivatkin olleet y21:iä.