339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,593
Kun Topeliuksenkadun raitiotie toteutetaan, olisi samalla tarkoituksenmukaista siirtää bussiliikenne Topeliuksenkadulta kokonaan pois. Kadun leveys ei anna mahdollisuutta toteuttaa yhdistettyjä rv+bussikaistoja, enkä pidä mielekkäänä sitäkään, että bussit jäävät sitten sekakaistoille jurnuttamaan.
Linjojen 14, 14B ja 18 osalta tuo on helppoa, sillä Munkkivuoren ratikka korvaa ne.
Linjan 205 osalta tarjoaisin ratkaisua, jossa tämä Meilahden sairaala-alueen työntekijöitä palveleva linja jäisikin sinne sairaala-alueelle. Tilaakin on, kun 14B:n päätepysäkki vapautuu. Siis Meilahden sairaala – Leppävaara. Jos Leppävaaran rautatieasemalta edelleen mielii nimenomaan bussilla keskustaan, sekin on mahdollista Turuntietä kulkevilla 200-sarjan bussilinjoilla. Ja 206 jää edelleen Perkkaan vaihdottomaksi yhteydeksi Helsingin keskustaan.
Linja 503 on tarkoitus lakkauttaa länsimetron myötä. En oikein ymmärrä, mitä tekemistä tuolla 503:lla on metron kanssa, mutta tämän Topeliuksenkadun kannalta hyvä noin. Ymmärrän tuon samalla niin, että lakkautus koskee myös 503:n päiväversiota 53.
Jäljelle jäävät vielä linjat 39(A), 41, 45 ja 47. Pääsääntöisesti siirtäisin ne Mannerheimintielle. Bussikaistoilla olisi käsittääkseni tilaa, jos sieltä saadaan väärinajavat henkilöautot pois. Ja siihen on nyt kaikki mahdollisuudet uusien 24/7-bussikaistojen myötä, eli tehostetaan valvontaa.
Kun ratikkalinja 9 alkaa vuonna 2012 kulkea Jätkäsaareen, lakkautetaan bussilinja 15A. Siltä vapautuvan laiturin #20 Elielinaukiolla varaisin linjan 47 päätepysäkiksi. Linja 47 kulkee ainakin tällä hetkellä vain ruuhka-aikaan, joten tuo liikenteellisesti vähän oudossa paikassa oleva laituri sopinee sille hyvin. Matka-aika Tullinpuomista Elielille tai Topeliusta Kamppiin on suunnilleen sama.
Kun kehärata aloittaa liikenteen vuonna 2014, oletan, että Finnairin bussiliikenne lentoasemalle lakkaa. En pidä todennäköisenä, että Finnairilla on intressejä ajaa tätä liikennettä enää sen jälkeen, kun junayhteys on olemassa. Jos kuitenkin Finnair tällaisen kilpailevan bussin haluaa, voinee HSL sen estää jättämällä linjaluvat myöntämättä. Linjaluvat myöntää lääninhallitus, mutta käsittääkseni kuntayhtymän alueella lupien myöntö on siirretty HSL:lle. Finnairin bussilta vapautuu laituri #30. Sinne siirtäisin bussilinjan 45. Tosin hiukan ihmettelen koko linjan tarpeellisuutta, sillä Vihdintietä palvellaan myös 300-sarjan seutulinjoilla, joilla kyllä on tyhjää kapasiteettia ihan liikennettä lisäämättäkin. Siltä ainakin tuntuu Mannerheimintiellä. Voisiko siis 45:n vaan yksinkertaisesti lakkauttaa ja korvata 39:n palvelua Malminkartanossa tehostamalla?
Linjan 41 siirtäisin Elielin laituriin #21, eli siihen, mistä linja 40 lähtee. Nämä kaksi linjaa muodostaisivat raitiovaunumaisen linjaparin, jolle voitaisiin helposti luoda tahdistettu tasavälinen aikataulu. Jos molemmat lähtevät Elieliltä, niillä on yhteinen reittiosuus Etelä-Haagaan asti. Sitten ne haarautuvat E-Haagassa nykyisille reiteilleen, kohtaavat Pohjois-Haagassa jälleen ja erkanevat lopulta omille päätepysäkeilleen, kuten nykyisinkin. Tällä hetkellä linja 40 ajaa 12 min vuorovälillä ja linja 41 15 min vuorovälillä ruuhkassa. Jatkossa voitaisiin tarjota runko-osuudella 7,5 min vuoroväli ja haaroilla 15 min. Päiväliikenne 10 min, haaroilla siis (nykyinen) 20 min. Pitäisin itse asiassa hyvinkin mahdollisena, että voimakkaalla markkinoinnilla tälle tehokkaalle linjaparille saataisiin sen verran paljon käyttäjiä, että ruuhkassa voitaisiin ajaa 6 min välein (haarat 12 min). Tämän oleellisen parannuksen voisi muuten toteuttaa vaikka "huomenna", siihen ei Topeliuksenkadun ratikkaratoja tarvita.
Laajasalon ratikkasilta tuntuu siirtyvän aina vaan. Pitäisin realistisena valmistumisvuotena tällä hetkellä noin vuotta 2017. Se merkinnee sitä, että linjan 18 osuus Kruununhaassa on korvattava jollain toisella bussilla, jos 18 lakkautetaan (ja jos siis Munkkivuoren ratikka toteutuu ennen vuotta 2017, kuten suotavaa olisi). Lisäksi oletan, että Pitäjänmäen ja Munkkiniemen-Meilahden välinen osuus, jota nykyisin ajaa bussi 14, on perusteltua säilyttää myös jatkossa. Muodostaisinkin bussilinjasta 39 tehokkaan runkoyhteyden välille Malminkartano – Konala – Pitäjänmäentie – Huopalahdentie – Paciuksenkatu – Mannerheimintie – Postikatu – Kruununhaka. Linjalla on jo nyt ruuhkassa tiheä vuoroväli (aamuruuhka 8-10 min, iltaruuhka 12 min). Jatkossa voitaisiin tarjota ruuhka-aikaan 7,5 min vuoroväli, jotta nykyiset matkustajat (joiden matka-aika keskustaan ei muutu) ja linjan 14 matkustajat osuudella Pitäjänmäki – Meilahti mahtuvat mukaan. Päiväajan oudon epäsäännöllinen noin 18 minuutin vuoroväli pitäisi jo selkeyden vuoksi laskea 15 minuuttiin.
Kruununhaan osalta tämä merkitsee palvelun säilymistä ennallaan, ruuhka-aikana vuoroväli itse asiassa tihenee. Töölön sisäosiin ei toki enää pääsisi vaihdottomasti, mutta ei sinne kyllä pääse Laajasalon ratikallakaan ainakaan näillä näkymin, ja yhtä lailla Laajasalon ratikan, tai ratikoiden, on ajateltu korvaavan tämä 18:n etelähäntä.
Meilahden, Munkkiniemen ja Munkkivuoren osalta palvelu paranee, sillä ratikkalinja 5 ja bussilinja 39 tarjoavat samat yhteydet kuin bussit 14 ja 18 tällä hetkellä, mutta tiheämmin vuorovälein.
Ruskeasuon ja Vihdintien/Haagan alueelta bussi 39 jää pois, mutta Pitäjänmäeltä kulkee Turuntietä 200-sarjan seutulinjoja samaa reittiä pitkin Mannerheimintielle, joten ne (ja ehkä linja 45) riittävät kyllä korvaamaan puuttuvan 39:n.
Jos palataan vielä tuohon linjaan 45 ja sen tarpeellisuuteen, niin Malminkartanossa reitittäisin mielelläni 39:n niin, että joka toinen vuoro kulkisi nykyistä reittiä ja joka toinen linjan 45 reittiä. Silloin olisi perusteltua lopettaa tuo seutulinjojen kanssa päällekkäinen 45. (Samalla vapautuisi Elieliltä tilaa 39:a varten sitten Laajasalon ratikan aloittaessa, kun 39 jäisi Elielille).
Ja lopuksi tietysti se pakollinen pikkuasia: annetaan Krunaan kulkevalle 39:lle uusi linjanumero 18, ja jos se haaroitetaan, niin ei mitään kirjainhömpötyksiä vaan olkoon Maltsun kiertävä haara sitten 17. Samalla 17 hoitaa yöliikenteen. Ja päästään sanomaan, ettei linjaa 18 lakkautetakaan ratikan takia!
Linjojen 14, 14B ja 18 osalta tuo on helppoa, sillä Munkkivuoren ratikka korvaa ne.
Linjan 205 osalta tarjoaisin ratkaisua, jossa tämä Meilahden sairaala-alueen työntekijöitä palveleva linja jäisikin sinne sairaala-alueelle. Tilaakin on, kun 14B:n päätepysäkki vapautuu. Siis Meilahden sairaala – Leppävaara. Jos Leppävaaran rautatieasemalta edelleen mielii nimenomaan bussilla keskustaan, sekin on mahdollista Turuntietä kulkevilla 200-sarjan bussilinjoilla. Ja 206 jää edelleen Perkkaan vaihdottomaksi yhteydeksi Helsingin keskustaan.
Linja 503 on tarkoitus lakkauttaa länsimetron myötä. En oikein ymmärrä, mitä tekemistä tuolla 503:lla on metron kanssa, mutta tämän Topeliuksenkadun kannalta hyvä noin. Ymmärrän tuon samalla niin, että lakkautus koskee myös 503:n päiväversiota 53.
Jäljelle jäävät vielä linjat 39(A), 41, 45 ja 47. Pääsääntöisesti siirtäisin ne Mannerheimintielle. Bussikaistoilla olisi käsittääkseni tilaa, jos sieltä saadaan väärinajavat henkilöautot pois. Ja siihen on nyt kaikki mahdollisuudet uusien 24/7-bussikaistojen myötä, eli tehostetaan valvontaa.
Kun ratikkalinja 9 alkaa vuonna 2012 kulkea Jätkäsaareen, lakkautetaan bussilinja 15A. Siltä vapautuvan laiturin #20 Elielinaukiolla varaisin linjan 47 päätepysäkiksi. Linja 47 kulkee ainakin tällä hetkellä vain ruuhka-aikaan, joten tuo liikenteellisesti vähän oudossa paikassa oleva laituri sopinee sille hyvin. Matka-aika Tullinpuomista Elielille tai Topeliusta Kamppiin on suunnilleen sama.
Kun kehärata aloittaa liikenteen vuonna 2014, oletan, että Finnairin bussiliikenne lentoasemalle lakkaa. En pidä todennäköisenä, että Finnairilla on intressejä ajaa tätä liikennettä enää sen jälkeen, kun junayhteys on olemassa. Jos kuitenkin Finnair tällaisen kilpailevan bussin haluaa, voinee HSL sen estää jättämällä linjaluvat myöntämättä. Linjaluvat myöntää lääninhallitus, mutta käsittääkseni kuntayhtymän alueella lupien myöntö on siirretty HSL:lle. Finnairin bussilta vapautuu laituri #30. Sinne siirtäisin bussilinjan 45. Tosin hiukan ihmettelen koko linjan tarpeellisuutta, sillä Vihdintietä palvellaan myös 300-sarjan seutulinjoilla, joilla kyllä on tyhjää kapasiteettia ihan liikennettä lisäämättäkin. Siltä ainakin tuntuu Mannerheimintiellä. Voisiko siis 45:n vaan yksinkertaisesti lakkauttaa ja korvata 39:n palvelua Malminkartanossa tehostamalla?
Linjan 41 siirtäisin Elielin laituriin #21, eli siihen, mistä linja 40 lähtee. Nämä kaksi linjaa muodostaisivat raitiovaunumaisen linjaparin, jolle voitaisiin helposti luoda tahdistettu tasavälinen aikataulu. Jos molemmat lähtevät Elieliltä, niillä on yhteinen reittiosuus Etelä-Haagaan asti. Sitten ne haarautuvat E-Haagassa nykyisille reiteilleen, kohtaavat Pohjois-Haagassa jälleen ja erkanevat lopulta omille päätepysäkeilleen, kuten nykyisinkin. Tällä hetkellä linja 40 ajaa 12 min vuorovälillä ja linja 41 15 min vuorovälillä ruuhkassa. Jatkossa voitaisiin tarjota runko-osuudella 7,5 min vuoroväli ja haaroilla 15 min. Päiväliikenne 10 min, haaroilla siis (nykyinen) 20 min. Pitäisin itse asiassa hyvinkin mahdollisena, että voimakkaalla markkinoinnilla tälle tehokkaalle linjaparille saataisiin sen verran paljon käyttäjiä, että ruuhkassa voitaisiin ajaa 6 min välein (haarat 12 min). Tämän oleellisen parannuksen voisi muuten toteuttaa vaikka "huomenna", siihen ei Topeliuksenkadun ratikkaratoja tarvita.
Laajasalon ratikkasilta tuntuu siirtyvän aina vaan. Pitäisin realistisena valmistumisvuotena tällä hetkellä noin vuotta 2017. Se merkinnee sitä, että linjan 18 osuus Kruununhaassa on korvattava jollain toisella bussilla, jos 18 lakkautetaan (ja jos siis Munkkivuoren ratikka toteutuu ennen vuotta 2017, kuten suotavaa olisi). Lisäksi oletan, että Pitäjänmäen ja Munkkiniemen-Meilahden välinen osuus, jota nykyisin ajaa bussi 14, on perusteltua säilyttää myös jatkossa. Muodostaisinkin bussilinjasta 39 tehokkaan runkoyhteyden välille Malminkartano – Konala – Pitäjänmäentie – Huopalahdentie – Paciuksenkatu – Mannerheimintie – Postikatu – Kruununhaka. Linjalla on jo nyt ruuhkassa tiheä vuoroväli (aamuruuhka 8-10 min, iltaruuhka 12 min). Jatkossa voitaisiin tarjota ruuhka-aikaan 7,5 min vuoroväli, jotta nykyiset matkustajat (joiden matka-aika keskustaan ei muutu) ja linjan 14 matkustajat osuudella Pitäjänmäki – Meilahti mahtuvat mukaan. Päiväajan oudon epäsäännöllinen noin 18 minuutin vuoroväli pitäisi jo selkeyden vuoksi laskea 15 minuuttiin.
Kruununhaan osalta tämä merkitsee palvelun säilymistä ennallaan, ruuhka-aikana vuoroväli itse asiassa tihenee. Töölön sisäosiin ei toki enää pääsisi vaihdottomasti, mutta ei sinne kyllä pääse Laajasalon ratikallakaan ainakaan näillä näkymin, ja yhtä lailla Laajasalon ratikan, tai ratikoiden, on ajateltu korvaavan tämä 18:n etelähäntä.
Meilahden, Munkkiniemen ja Munkkivuoren osalta palvelu paranee, sillä ratikkalinja 5 ja bussilinja 39 tarjoavat samat yhteydet kuin bussit 14 ja 18 tällä hetkellä, mutta tiheämmin vuorovälein.
Ruskeasuon ja Vihdintien/Haagan alueelta bussi 39 jää pois, mutta Pitäjänmäeltä kulkee Turuntietä 200-sarjan seutulinjoja samaa reittiä pitkin Mannerheimintielle, joten ne (ja ehkä linja 45) riittävät kyllä korvaamaan puuttuvan 39:n.
Jos palataan vielä tuohon linjaan 45 ja sen tarpeellisuuteen, niin Malminkartanossa reitittäisin mielelläni 39:n niin, että joka toinen vuoro kulkisi nykyistä reittiä ja joka toinen linjan 45 reittiä. Silloin olisi perusteltua lopettaa tuo seutulinjojen kanssa päällekkäinen 45. (Samalla vapautuisi Elieliltä tilaa 39:a varten sitten Laajasalon ratikan aloittaessa, kun 39 jäisi Elielille).
Ja lopuksi tietysti se pakollinen pikkuasia: annetaan Krunaan kulkevalle 39:lle uusi linjanumero 18, ja jos se haaroitetaan, niin ei mitään kirjainhömpötyksiä vaan olkoon Maltsun kiertävä haara sitten 17. Samalla 17 hoitaa yöliikenteen. Ja päästään sanomaan, ettei linjaa 18 lakkautetakaan ratikan takia!
Viimeksi muokannut moderaattori: