Kyllä tässä haastetta riittää. Mietin nyt uusiksi ottaen huomioon sen, että Elielin kapasiteetti laskee poistuvien bussipysäköintipaikkojen myötä. Perusajatuksena 2 laituripaikkaa = 1 linja, jolloin pysäköinti tapahtuu lähtölaitureissa. Ei kovin tehokasta tilankäyttöä, ja ehkä bussiliikenteen pitkiä päättäriaikoja voitaisiin lyhentääkin säännöllisyyden kärsimättä, mutta toistaiseksi näin on varmaan turvallisinta suunnitella.
Elielillä on 16 vinolaituripaikkaa ja sitten se laituri 20, johon mahtunee pari autoa perätysten.
Tilannetta helpottaa 47:n lakkauttaminen ja korvaaminen 474:lla.
Mikäli Finnair haluaa jatkaa bussilinjaansa, niin sille voidaan osoittaa lähtöpaikka Kampista. Rautatieasemalla ei enää ole AY:n lipputoimistoa, ja sieltä lähtee lentoasemalle juna. Siksi siis Kamppi, minne kaukobussit päättyvät ja mistä pääsee kätevästi Töölönkadun Finnair-pysäkille. Tosin edelleen olettaisin, että koko bussi lakkaa kehäradan myötä.
Jos ajatellaan, että 39 toistaiseksi kulkee Kruununhakaan, niin Elielille:
- linjat 40 ja 41 alkuperäisessä viestissä kuvatulla tavalla tiheänä linjaparina, yhteensä näille 3 laituripaikkaa
- 42: 2 laituripaikkaa
- 43: 2 laituripaikkaa
- 45: 2 laituripaikkaa, tosin mielelläni tutkisin 39:n ja 45:n tarkoituksenmukaista yhdistämistä. Niin tai näin, jos ne yhdistetään ja ajan mittaan Krunan pätkä korvautuu ratikalla, niin nämä laiturit ovat sitten 39:n käytössä.
- 63: 2 laituripaikkaa
- 69: 2 laituripaikkaa
Tästä jää yli vielä 3 laituripaikkaa sekä laituri #20.
Voisi ajatella, että laiturista 20 lähtisi 190-sarja. Sille riittänee tämä yksi kahden auton laituripaikka, eikös sinne jää vain 195 metron alkaessa?
Loput kolme paikkaa voisi jakaa jollekin seutulinjaryhmälle. 206-213 saadaan kätevästi Mechelininkatua pitkin Kamppiin, joten ehkä sitten linjat 231, 248 ja 270?
300- ja 400-sarjat kulkisivat sitten Kamppiin.
Siitä, mille seutulinjoille nämä ylijäävät laituripaikat jaetaan, minulla ei ole kovin vahvaa mielipidettä. Jos joku teistä niitä käyttää, niin argumentoikaa puolesta ja vastaan Kamppi vs Eliel!
Ilmarin viesti 53:n historiasta oli mielenkiintoinen. Tunnen toki 34:n ja 34A:n sekä 502:n, joka taitaa olla ensimmäinen HKL-YTV:n yhdistettyjä linjoja. Mutta näiden edeltäjät 15 ja 192 ei olleet minulle lainkaan tuttuja. Jos ajatellaan nyt, että yhteys Meilahdesta Linjoille ja Hakikseen pitäisi säilyttää, niin voisi tietysti ajatella 14B:n yhdistämistä tähän sillä tavalla, että tehdään uusi bussilinja Meilahden klinikat - Tukholmankatu - ... - Linjat - Siltasaarenkatu - Rautatientori. Edellyttää, että RT:ltä saadaan päättäritilaa (23:n nykyinen lähtöpaikka). Sikäli tämä on houkutteleva, että samalla tulee hoidettua vaihdoton bussiyhteys Meikun sairaalalta, olkoonkin, että se on kiertävä, ja Linjojen keskustayhteys, joka jää pois 23:n lopettaessa (9 Ilmalaan!).
Hankalaa on tuo ...-osuus. Eli kun bussi ei saisi kulkea Topeliusta, jos tavoitteena oli saada sieltä bussit pois, niin pitäisi sitten mennä Tukholmankatua Tullinpuomiin. Sieltä kaiketi sitten Manskua lyhyt pätkä ja Urheilukatua loput, mistä 53:n reitille. Urheilukatu ei taida olla ihan ideaali bussin reittikatuna, vaikka ei kai se mahdotonkaan ole, kyllä siellä turistibusseja kulkee jo nyt.
Tässä siis faktisesti yhdistettäisiin 23:n eteläosa, 14B ja 53 yhdeksi linjaksi. Linjojen alueen kannalta hyvä, Meikun sairaalan kannalta parempi kuin se, että 14B vaan lakkautetaan, ja 53:n kannalta hyvä, niin se jää elämään ja ruuhkaisin ja turhin pätkä Paciuksenkadulla jää pois. Ruuhka-aikaan sitten kai 503 jää joka tapauksessa metron myötä pois.
Jäljelle jäi vain 205. Ehdotan joko sen päättämistä Meilahden klinikoille tai ajamista Mechelininkadun kautta Kamppiin. Jos jälkimmäinen on parempi, niin silloin 205 ja 206 ovat jo hyvin lähellä toisiaan ja Elmon esittämää yhdistämistä. Jos vaihtuvuus sairaalan kohdalla ei ole(kaan) merkittävää, niin silloin lie parempi ajaa Mechelininkatua ja Kamppiin asti. Kävelymata Haartmaninkadulta ja Paciuksenkadulta sinne sairaala-alueen eri rakennuksiin ei lopulta taida erota kovin paljon, kunhan jälkimmäistä varten tehdään kunnon reitit ja raitit.
Ratkaisematta on sitten vielä se, kulkisiko uusi Kruununhaka-Konala-39 Paciuksenkatua vai Manskua. Paciuksenkadulla on ongelmansa, mutta olettaisin, että Pitskun työpaikka-alueelta olisi hyvä päästä sekä Manskun että Paciuksen suuntaan. Vaikea sanoa, kumpi vaihtoehto olisi vaakakupissa parempi, kun molemmilla on omat hyvät ja huonot puolensa.
---------- Viesti lisätty kello 21:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:43 ----------
Topeliuksenkadulla vain ei ole pysäkkitaskuja, vaan pysäkit on tehty kieltämällä pysäköinti niiden kohdalta. Raitiovaunun myötä näistä pysäköinti- ja pysäkkikaistoista tulisi autokaistat, joten pysäkit eivät vapauta pysäköintilaa, koska en usko, että pysäköintiä voitaisiin tehdä katua leventämälläkään. Pysäkit taas voi ainakin periaatteessa järjestää ajoratapysäkkeinä.
Tämäkin olisi vielä vaatinut minulta tarkennusta. Varsinaisella Topeliuksella voidaan aika hyvin säilyttää parkkipaikat Eino Leinon ja Runebergin välillä. Riippuu vähän pyörätiejärjestelyistä ja puiden pyhyydestä, mutta pääsääntöisesti mahtuu pysäköinti molemmin puolin katua. Nykyiset 3 bussipysäkkiä korvataan kahdella rv-pysäkillä, eli Sibeliuksen kohdalle saadaan nykyistä enemmän pysäköintiä. Kirjaston pysäkin kohdalle vastaavasti vähemmän, koska rv-pysäkki on pidempi. Torin pysäkki taas lie dösäriä lyhyempi, koska siinä nyt dösäri on todella pitkä.
Eino Leinon ja Haartmanin välillä näkisin, että parkkipaikkojen määrä on puhdas nolla. Siinä on kyllä reipasta pudotusta nykyisestä. Nordenskiöldinaukion ja Humaliston välisellä pätkällä osa taloista on länsireunalla vedetty sisään katulinjasta. Jättäisin taloyhtiöiden pohdittavaksi, haluavatko ne luovuttaa pientä korvausta vastaan tämän sisennysalueen kaupungille, jolloin tuohon kohtaan saadaan levennetty katu ja p-paikkoja. Puhutaan ehkä 8 paikasta.
Haartmanilla voitaneen säilyttää jommallakummalla puolella p-paikat. Riippuu lähinnä pyörätien sijoituksesta ja siitä, vaaditaanko raitiovaunuille omia kaistoja. Tässä kohtaa bussien poistumisesta on eniten konkreettista hyötyä, eli jos Topeliuksella ei kulje enää busseja välillä Tukholmankatu-Naistenklinikka, sieltä saadaan nykyisin bussikaistana oleva kaista parkkipaikoiksi ja toisella puolella bussipysäkki samoin. Näillä voidaan korvata Haartmanin poisjäävät parkkipaikat ja jopa osa Stenbäckinkadun eteläpuolisen Topeliuksen parkkipaikoista. Eihän ne ihan samassa kohtaa ole, mutta kyllä tuolla korttelikaupungissa täytyy hyväksyä se, että auton saa kotioven sijaan naapurikortteliin.