Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,315
Ohjesääntö kuljettajille, joiden kuljettamissa vaunuissa on Albert-kytkimet
1) Kuljettajan tulee, ennenkuin hän ajaa vaunuineen yleiseen liikenteeseen, pyytää hallin esimieheltä opastusta kytkimen konstruktiosta (rakenteesta).
2) Aina kun vaunupari, siis moottori- ja perävaunu, ajetaan hallista sekä kuljettajan vaihtuessa, tulee kuljettajan tarkoin katsoa, että moottori- ja perävaunun välinen kytkin on kunnollisesti lukittu.
3) Vaunuparia ei saa ajaa tulipalojen sattuessa raitiotielle järjestettyjen letkusiltojen yli, jos kytkimet ovat Albert-tyyppisiä, vaan on vaunut tässä tapauksessa irroitettava ja erikseen ajettava letkusillan yli.
Helsingissä helmikuun 7 päivänä 1934
G.Idström, K.Arnold-Larsen
Tämä ohjesääntö on julkaistu aiemmin jo Raitiossa 1/1983, mutta uusinta ei liene pahasta.
Tästä kirjoituksesta voimme vetää johtopäätöksen, että v. 1934 ryhdyttiin Helsingissä siirtymään vanhemmista Trumpetti-kytkimistä moderniin Albertiin, jollaiset on muuten Variotrameissakin, tosin piilossa.
Mielenkiintoinen tieto on tuo letkusiltojen ylityskielto. Moiset raide-elementit ovat olleet ilmeisesti varsin jyrkkäharjaisia "lettereitä". Onkohan paloasemien kätköissä vielä sellaisia olemassa?
Ja vielä: mistä vaunuista löytyy vielä Trumpetit?