Herätän tässä vanhan aiheen hereille koska se edelleen ajankohtainen, ja meille suomalaisille turisteille tärkeä.
Olen matkustanut Tukholmaan n. 0.5-1 kerran vuodessa eikä minulla ole aikaisemmin ollut ongelmia (viime kertoina olen matkustanut Siljalla), mutta nyt toissapäivänä matkustin Viking linella. Siellä ei lippuja myyty, joten kävelin bussipysäkille josta tämä palsta& Viking oli kertonut lippuja saavan automaatista. Ensimmäinen lipunmyynti automaatti oli kuitenkin rikki, joten kävelin seuraavalle pysäkille. Siellä automaatia katsoessa tajusin ettei minulla ole kansanvälistä luottokorttia eikä tarpeeksi kolikkoja kerta lippuun (30 kruunua), sillä mitkään setelit eivät käyneet. Kävelin sitten Slussenin metroasemalla saakka ja yritin ostaa Pressbyran-kioskista yhden vuorokauden lippun (koska halusin matkustaa Djurgårdslinjenillä jossa eivät kupongit kelpaa) mutta ilmeisesti ymmärsi kielitaitoni väärin ja myi minulle kertalipun (olisi ilmeisesti pitänyt sanoa 24 tuntia). Paluumatkalla satamassa kuulin ihmisiltä että jonkun metroaseman kioskissa oli 24 tunnin kortit loppuneet ja yritetty tällä verukkeella saada ostamaan 72 tunnin lippua. Mielestäni SL saisi valvoa että kaikkia lipputuotteita on saatavilla.