Tulevaisuuden joukkoliikenne

Nyt tämä Sulosen reittitaksi-idea on päässyt Helsingin Sanomain sunnuntaidebatin aiheeksi. Tässäkö HS:n vastaus siihen, että länsimetro maksaa lähes miljardi euroa?

Ketjun aloitusviestissä mainitsemaani Paikallisliikenne-lehdessä esitettyyn verrattuna reittitaksibussin koko on noussut pariin kymmeneen henkeen. Utopian asteella olevista energiaratkaisuista ei puhuta ja reittitaksin ennalta tilaamista ja kyytitarjouksen odottamista ei pidetä ennakkotilauksena. Vertailukohteena on San Franciscon ja Pariisin autoilu ja pysäköintipaikkojen riittämättömyys.

HS 13.1.2008 sivu D7.

Antero
 
Jos kauppa keskittyy raideliikennekeskittymiin, niin pitäisin mahdollisena että joukkoliikenteen raideverkkoa käytetään myös tavarankuljetukseen. Metroraiteet on öisin tyhjän panttina, ja esim. Itäkeskuksen kuljetukset voisivat periaatteessa kulkea konttirahtina metroradalla.
Aivan! Vuosaaren satamaan ja ratapihalle tulee metroradalta joka tapauksessa yhteys ja raideleveys on 1524 mm. Ei siis mitään periaatteellista estettä, etteikö metrorataa öisin voisi kuljetuksiin käyttää. Tarvitaan vain Itäkeskukseen jokin purkulaituri, matkustajalaiturille kontti lienee vähän hankalampi purkaa. Tai jos matkustajalaiturilla onnistuu, samalla voidaan hoitaa kuljetukset tarvittaessa vaikka keskustaan tai Kivenlahteen asti. ;)
 
Takaisin
Ylös