Sovelto on Suomi 2.0 -metropolihankkeessaan lähtenyt edistämään henkilö- ja tavaraliikenteen siirtämistä robottien ohjattavaksi.
Kiinnitän huomiota esitettyyn optimismiin siinä, miten nopeasti autot muuttuvat robottiautoiksi.
Suomessa autoa käytetään keskimäärin 19 vuotta. Siten tänä vuonna ostetut autot menevät romuksi keskimäärin vuonna 2032. Yhtään robottiautoa ei myydä tänä vuonna, eikä varmasti ensi vuonnakaan. Ja sinä vuonna kun ensimmäinen tulee markkinoille, sitä tuskin myydään 160.000 kpl eli se vuosimyynti, jota 19 vuoden käyttöikä tarkoittaa.
Kun tässä on odoteltu sähköautojen rynnistävän markkinoille jo ainakin 5 vuotta ja tänä vuonna niitä myytäneen optimististen arvioiden mukaan pari sataa, en usko robottiautojen ilmestyvän kauppoihin ainakaan 15 vuoteen. Siis vuonna 2028 voisi niitä ehkä olla kaupan. Suomen 3 miljoonaa autoa ei muutu robottiautoiksi kahdessa vuodessa niin, että robottiautoja olisi käytössä laajassa mitassa.
Robottiautovisiossa uskotaan kovasti yhteiskäyttöperiaatteeseen. Minäkin kannatan sitä, mutta ei sekään asiaa ratkaise. Joukkoliikenteen tapaan autokaluston määrän mitoittaa huipputarve. Jos työmatka- ja kaupassakäyntikulttuuri pysyy ennallaan, yhteiskäyttöperiaate ei vähennä autokantaa merkittävästi. Autokanta vähenee merkittävästi vain sillä, että autojen tarve työmatkoihin ja kaupassakäyntiin vähenee voimakkaasti. Nämä eivät voi tapahtua kuin vahvalla joukkoliikenteen käytön lisääntymisellä ja marketkulttuurin purkamisella takaisin korttelikaupoiksi. Silloin jakeluliikenne korvaa marketautoilun.
Tällä hetkellä ei ole kaavoituksessa ja rakentamisessa mitään merkkejä siitä, että oltaisiin menossa pois marketkulttuurista ja autoiluun perustuvasta työmatkailusta. Helsingin suurin suunnittelualue Östersundom on korutonta tulevaisuudenkuvaa tässä mielessä. Todelliset päättäjät haluavat liikenneratkaisuksi autoilua tukevan metron, jonka ansiosta autoilun osuus on suurempi kun vanhassa Helsingissä. Kaupan alan haaveissa on keskittyä entistä isompiin hypermarketteihin, joita integroidaan myös Kalasataman ja Jätkän rakenteisiin.
Sen perusteella mitä nyt tehdän ja suunnitellaan, nykymeno jatkuu ja nykyinen autoilu haittoineen lisääntyy kohti vuotta 2030.
Antero