Tukholman joukkoliikenteeseen tietynlainen jatkokommentti, nyt kun taas viime viikolla kävin paikan päällä ja ajelin runkobusseilla, Tunnelbanalla, Tvärbanalla ja Roslagsbanalla.
Tukholman joukkoliikenteen selvä etu Helsinkiin verrattuna on se, että metro on toteutettu kaupunkirakenteen kanssa samanaikaisesti ja mitoitettu järkevästi. Tämä korostuu erityisesti 1940-luvulta 1960-luvun alkuun saakka toteutettujen vihreän ja punaisen linjan maanpäällisillä osuuksilla, joilla kaupunkirakenteen ja joukkoliikenteen yhteensovitus on saumaton. Mitä ilmeisimmin myös käyttö asukasta kohden on korkein näillä osuuksilla. Myös "Bossin pukujen" osuus on kohtuullisen suuri näillä linjoilla.
Tukholmassakaan kaikki eivät osaa arvostaa tätä hienoutta. Luin Tukholman kauppakamarin esitettä, jossa vaadittiin tunnelbanan maanpäällisten osuuksien kaivamista maan alle periaatteella "yhdellä asemalla korvataan kaksi". Samassa esitteessä vaadittiin myös varsin pontevaan henkeen sitä, että Tukholmassa tulisi keskittyä vain tunnelbanan ja pendeltågin laajentamiseen. Kustannusten ja hyötyjen suhde sivuutettiin esitteessä kokonaan.
Tukholman joukkoliikenteen kolme selkeintä puutetta taas näkyivät tälläkin matkalla:
- Runkobussi "stombuss" on täysin alimitoitettu raitiotien korvike. Runkobussit ovat hitaita ja epämukavia verrattuna Helsingin raitiotiehen, moderneista keskustaraitioteistä puhumattakaan. Käytännössä Tukholmasta puuttuu toimiva keskustan pintaliikenne.
- "Erikoisemmat" esikaupunkiradat kuten Lidingöbanan, Nockebybanan, Roslagsbanan ja Saltsjöbanan loppuvat liian kauas keskustasta. Jos runkobussilinjaston tilalle rakennettaisiin raitiotie, ainakin osa näistä radoista voitaisiin jatkaa keskustaan saakka tunnelbanaan verrattuna vaihtoehtoisia reittejä.
- Kehäliikennettä on liian vähän, jolloin useimmilla seutumatkoilla joutuu kiertämään keskustan kautta. Tvärbana on merkittävä parannus, mutta toistaiseksi riittämätön.
Kunpa vain Tukholmassakin riittäisi malttia toteuttaa muualla hyväksi havaittuja ratkaisuja, varsinkin raitiotien laajennuksia! Djurgårdslinjenin raitiotien jatkaminen keskusasemalle on sentään nyt kilpailutuksen alla.
Metron laajennuksista laajennus Karolinskaan lienee toteutumassa. Metrot Nackaan ja mahdollisesti Täbyn - Arningen suuntaan ovat toki esillä, mutta helposti ikuisuussuunnitelmia.