Nakkiputka
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 563
Niin, on olemassa raitioteitä ja pikaraitioteitä. Keskustan kaduille pikaraitiotien sovittaminen ei oikein onnistu.
Normi raitiovaunu on keskustan liikkumisväline, jolla voidaan mennä kätevästi lyhyitäkin matkoja, nousta sisään ja poistua. Siksi on ihan järkevää, että pysäkinvälit ovat suhteellisen lyhyet.
Minusta sulla ja monella muulla on tässä ongelmana ajattelun mustavalkoisuus – Eli, että on ratikoita ja pikaratikoita, joilla on erilaiset ominaisuudet ja jotka joidenkin mielestä ovat jopa eri liikennemuoto (ref. Länsimetrokeskustelut), eikä näillä ole oikein välimuotoa.
Kun esim. mä näen asian niin, että raitiotiejärjestelmä on aina enemmän joko perinteisen raitiotien (voisi sanoa katuraitiotieksikin) tai pikaraitiotien (voisi sanoa kaupunkiraitiotieksikin) kaltainen. Ja järjestelmän luonnetta määrittelevät mm. muusta liikenteestä kevyesti erotettujen ja täyseristettyjen raideosuuksien pituus suhteesa koko verkon pituuteen, liikennevaloetuuksien voimakkuus, kaluston koko (tosin tämä riippuu voimakkaasti matkustajamääristä) ja linjojen ulottuma keskustasta kaupungin ulkopuolelle tai lähiöihin.
Pysäkkiväli riippuu tässä mun mallissa ennenkaikkea ympäröivästä maankäytöstä ja siinä on siirtymävyöhyke noin 450-600 metrin pysäkkivälin tienoilla, jolloin järjestelmä voi olla pysäkkivälin puolesta kumpi vaan, perinteinen raitiotie tai pikaraitiotie. Mutta tässäkin pidän oleellisena koko järjestelmän luonetta, en yksittäisiä pysäkkivälejä.