Jos ei tiedä mitään aiheesta jota haluaa kommentoida, tarviiko silloin kommentoida? Etenkään jos lopettaa viestin lauseella "Miten tämäkin on niin vaikeata?"
Jos haluaa viestiinsä vain kollegoiden kommentteja, ei pidä kirjoittaa julkiselle foorumille. Jos haluaa asiantuntija-apua, pitää kääntyä asiantuntijapalveluita myyvien konsulttien puoleen, ei kysellä apua julkiselta foorumilta. Jos ylipäätään haluaa vastauksia tai ideoita johonkin ongelmaan, on ensin kuvattava ongelma, oli sitten kysymys julkisesta keskustelusta tai konsulttipalveluiden ostosta.
No, jos tietää jotain aiheesta, tietää myös että risteilykuljetuksissa etenkin Porvoo on hyvin suosittu kohde, ja näihin retkiin sitältyy luonnollisena osana myös Helsingin päänähtävyydet.
Ei ole kovin rakentavaa moittia toisia siitä, etteivät he tiedä ja osaa ottaa huomioon asioita, joita ei itse toisille kerro. Tällaisella foorumilla vastataan ensisijaisesti siihen, mitä joku on kirjoittanut. Ei siihen, mitä kirjoittaja ajattelee, mutta ei pane esille. Vasta eilen
Rokko kuvasi, millaisia päiväretkipalveluita turistiliikenteessä on. Sen ohella, että on näitä kaupunkikuljetuksia. Mutta Rokkon kuvaamassakin tapauksessa turistiliikenne on vain pakko sovittaa siihen, että kaupungissa on muutakin toimintaa ja liikennetila on rajallista. Ei vain ole mahdollista ajatella, että turistibusseille pitää olla rajattomasti tilaa kaikkien turistikohteiden ympärillä. Eihän itse kohteillakaan ole rajatonta kapasiteettia.
Turistibussin kuljettajan ja operaattorin kannalta on tietenkin yksinkertaista ja vaivatonta, jos bussi saa seistä esim. Temppeliaukion kirkon oven edessä sen ajan, jonka bussilastillinen turisteja ihmettelee kirkkoa sisältä. Mutta kun sinne kirkkoon mahtuu kerralla usean bussin verran turisteja, niin tätä helppoa oven edessä pysäköintiä ei mitenkään voi niille kaikille järjestää. Mutta sen ottamisen ja jättämisen voi. Eli turistien hyvä palvelu edellyttää, että turistibussioperoinnissa nähdään vähän vaivaa. Jos se ei kiinnosta, niin on parempi vaihtaa alalle, jossa ei joudu kokemaan asiakaspalvelun vaivaa.
Minä en pidä kohtuuttomana järjestää henkilöautojen pysäköinnistä tilaa turistibusseille. Enkä pidä kohtuuttomana sitäkään, että turistinähtävyyden vieressä asuvan tulee sietää turistiliikenne. Se on osa kaupunkielämää, ja jos ei sitäkään kestä, niin aina on mahdollisuus muuttaa lähiöön, jossa turistit eivät ole vaivaksi. Mutta on aivan selvä, että oikea ratkaisu edellyttää joustavuutta, soveltamista ja vaivan näköä kaikilta osapuolilta.
Tästä keskusteluketjusta – siis näkyville kirjoitetusta, ei kirjoittajien ajatusten luvusta – tulee sellainen käsitys, että kaupunki ja turistiliikenteen harjoittajat ovat napit vastakkain siten, että vaikka turistien ja bussien määrä kasvaa, kumpikaan osapuoli ei halua sopeutua tilanteeseen kehittämällä käytäntöjä, joilla kasvuun kyetään vastaamaan. Mutta siinä uhittelussa vaan lopputulos on valmiiksi selvä, eli kaupunki voittaa, koska sillä on valta päättää siitä, miten katuja käytetään.
Toivottavasti turistibussioperaattoreilla ei ole Lassen tapainen asenne keskusteluissa kaupungin kanssa. Jos olisi, niin vaikeaksi kyllä kävisi.
Antero