Näin kyllä, mutta aika on nyt toinen kuin silloin. Vaikea sanoa taustoja tarkemmin tuntematta. Vainiolainen 801 olisi ollut mielenkiintoinen ennakkotapaus, kun olisi nähty miten sen yhtiökulttuuri olisi sopeutunut yhteiskunnan ostopalvelulinjan tuottajaksi. TLO:lla ei ainakaan tähän rooliin taipumisessa ole varmasti mitään ongelmia.
Mutta pitkistä saaristolinjojen liikennöintivelvollisuuksista eroon pääsemisen luulisi olevan kenelle tahansa helpotus, yrittiväthän Nauvon ja Korppoon isännätkin vuosikausia myydä raskaasti tappiollista bussifirmaansa, kunnes Vainio sen lopulta huoli (nähdäkseni suurimpana houkuttimena juuri mahdollisuus rekisteröidä osa autoista lauttojen taakse eli saada etuiluoikeuksia kaikille siihen suuntaan ajettaville tilausajoillenkin). Näin siitäkin huolimatta, että nyt omaa vastuuta oikeastaan mistään ei ole, kunhan ajaa sovitut vuorot, joita varmasti on vähemmän kuin Skärgårdsvägenin itsenäisyyden aikana. Siitä, miksi mm.Mattnäsin, Kirjaisin ja Mossalan vuorot ovat vuosien mittaan tauluista pudonneet, voidaan toki olla monta mieltä, mutta se on ihan varmaa, että yksikään lakkautettu vuoro ei linjakartalle palaa. Nyt kun ELY on sekä bussi- että yhteysalusliikenteen tilaaja, olisikin hieno hetki käydä koko paletti läpi, ja laskea uudet bussiaikataulut siten, että KAIKILLE yhteysaluksille olisi molempiin suuntiin komppaavat bussiyhteydet (koskien myös bussiyhteyttä Kirjaisiin).
Ja kuten sanottu, sesonkiaikana saaristoon on tilausliikennetarvetta kohtalaisen paljon, eikä ole mitenkään poissuljettu ajatus, että Vainio perustaisi joitakin "kermankuorintapikavuoroja" myös Paraisten Malmin länsipuolelle.
Mutta pitkistä saaristolinjojen liikennöintivelvollisuuksista eroon pääsemisen luulisi olevan kenelle tahansa helpotus, yrittiväthän Nauvon ja Korppoon isännätkin vuosikausia myydä raskaasti tappiollista bussifirmaansa, kunnes Vainio sen lopulta huoli (nähdäkseni suurimpana houkuttimena juuri mahdollisuus rekisteröidä osa autoista lauttojen taakse eli saada etuiluoikeuksia kaikille siihen suuntaan ajettaville tilausajoillenkin). Näin siitäkin huolimatta, että nyt omaa vastuuta oikeastaan mistään ei ole, kunhan ajaa sovitut vuorot, joita varmasti on vähemmän kuin Skärgårdsvägenin itsenäisyyden aikana. Siitä, miksi mm.Mattnäsin, Kirjaisin ja Mossalan vuorot ovat vuosien mittaan tauluista pudonneet, voidaan toki olla monta mieltä, mutta se on ihan varmaa, että yksikään lakkautettu vuoro ei linjakartalle palaa. Nyt kun ELY on sekä bussi- että yhteysalusliikenteen tilaaja, olisikin hieno hetki käydä koko paletti läpi, ja laskea uudet bussiaikataulut siten, että KAIKILLE yhteysaluksille olisi molempiin suuntiin komppaavat bussiyhteydet (koskien myös bussiyhteyttä Kirjaisiin).
Ja kuten sanottu, sesonkiaikana saaristoon on tilausliikennetarvetta kohtalaisen paljon, eikä ole mitenkään poissuljettu ajatus, että Vainio perustaisi joitakin "kermankuorintapikavuoroja" myös Paraisten Malmin länsipuolelle.