Turun kaupunkiseudun joukkoliikenne 1.7.2014 alkaen

Fölin tullessa myös TLO rukkaa linjastoaan.

Maskun suunnan linjat 118, 119 ja 422 lähtevät jatkossa Puutorilta ja ajavat linja-autoaseman laiturialueen kautta. Kaikki ajavat Satakunnantietä, Raisiossa 118 ajaa kasitietä ja 119/422 Kerttulantietä. Kaikki kolme linjaa ajavat ABC:n ja Kiisanpirtin välin kasitietä ja Kiisanpirtiltä eteenpäin kuten tähänkin asti. Föli-liput eivät näillä linjoilla kelpaa ollenkaan.

Piuhantiellä aloittaa linja 210, joka on Föli-linja Raision ja Maskun rajalle asti. Linja lähtee Kauppatorilta ja kulkee Satakunnantien, Petäsmäen ja Humikkalan kautta Maskuun (eli kuten 119 ennen Föli-aikaa). Humikkalasta linja ajaa joko Mäksmäkeen tai Rästäsmäkeen - kumpaakin haaraa ajetaan numerolla 210.

Piikkiön ja Paimion suunnalla linja 111 vaihtuu linjaksi 700 ja linja 116 linjaksi 701. Ilta- ja viikonloppuliikenne Paimioon sujuu Naantalista tulevalla linjalla 7A, joka kiertää Kaarinassa Kairiskulman ja Hovirinnan lenkit. Näillä linjoilla Föli-liput kelpaavat Tammisiltaan asti.

Kymppitien linjat 282 ja 285 vaihtuvat linjoiksi 612 ja 615, ja Föli-liput kelpaavat Liedon ulkorajalle asti.

Auran-Oripään linjalle tulee numerot 401-404, ja niitä ryhtyy ajamaan Länsilinjat. Föli-liput kelpaavat täälläkin Liedon ulkorajalle asti.

Muut alueen TLO-linjat muuttuvat puhtaiksi Föli-linjoiksi, joilla eivät TLO:n eivätkä Matkahuollon liput kelpaa.
 
Uusien rahastuslaitteiden käyttöohjekirjat ovat saapuneet.

Näköjään nyt ovat saapuneet myös uudet rahastuslaitteet.

Matkustin tänään ensimmäistä kertaa uudella bussilla, johon oli asennettu uudet keltaiset rahastuslaitteet. Näköjään Fölin myötä bussiliput (kertaliput ja ennakkokertalippu) ovat muuttuneet kooltaan kaksi kertaa suuremmaksi, vaikka niihin on tulostettu sama tieto kuin ennenkin. Liput ovat myös paksumpaa paperia ja muistuttavat jonkin verran VR:n automaateista ostettuja junalippuja. Uudet laitteet näyttäisivät mahdollistavan mobiililipun lukemisen; olin näkevinäni, että kuljettaja vaihtoi kännykällä maksetun lipun paperiseen, kun lipun QR-koodi on luettu puhelimen näytöltä. Saa nähdä, kuinka nopeasti uudet laitteet saadaan asennettua vanhempaankin kalustoon.

Uusista rahastuslaitteista tuli mieleeni muutama kysymys, joihin joku täällä ehkä osaa vastatakin. Liittyvätkö uudet rahastuslaitteet koko joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän uusimisen, jonka pitäisi käsittääkseni mahdollistaa sekä täysin reaaliaikaiset aikataulutiedot sekä bussien liikennevaloetuudet? Muistan joskus lukeneeni, että runkolinjastoon liittyen oli tarkoitus järjestää jonkinlainen pilottikokeilu, jossa valoetuuksia olisi kokeiltu jollain vilkkaimmista bussilinjoista. Mikäköhän runkobussilinjaston tilanne mahtaa tällä hetkellä olla?
 
Turussa taisi aika onnistuneesti lähteä liikkeelle Föli. Verratessa Tampereen ja Oulun sekoiluja. turku.seasam.com/ Aamulla oli pieni virhe esim. Ikean pysäkkisivuilla näkyi 221 Auvaismäki. Nyt viestin kirjoitus hetkellä sekin on tosiaan korjattu
 
Ihan putkeen avauspäivä ei mennyt. Jotain hämminkiä oli Auran suunnan liikenteessä: klo 18.05 Auraan lähteväksi merkitty vuoro taisi lähteä noin puoli tuntia myöhässä ja ohitti Prisman varttia vaille seitsemän. Noin varttia yli kuusi torille päin meni kaksi nelisatalinjalaista noin viiden minuutin välein.
 
400- suunnalla ongelmia näyttäisi olleen. Myöskin joissakin korteisssa on ollut hintaväärin ja leimatessa veloitettu 50 senttiä yli.
 
Erikoista, että juuri 400-linjoilla ongelmia? Muualla tuli enemmän muutoksia aina reittejä myöden, ja TLO linjoja ajaa 7 eri firmaa. Tuota 4:n auton ja käytännössä yhden linjan kohdetta ajaa yksi talo. Luulisi nyt tuon kokoluokan kohteen sujuvan kuin rasvattu. Linjan väliajat lienee suurinpiirtein kohdallaan, ja niihinkin on ollut aikaa vaikuttaa.
 
Kokeneempia kuljettajiakin näyttäisi siirtyneen muista taloista sinne. Eli "uusia" kuljettajia kaikki eivät ole
 
Föli-liikenteessä yksi parhaimpia uudistuksia on yhtenäinen tariffi koko alueella. Vierailin hiljattain joka kesäiseen tapaani Turussa ja oli hienoa, että samalla vuorokausilipulla pääsi vaivattomasti niin Kaarinaan kuin Raisioon ja Naantaliinkin. Aikaisempina vuosina on täytynyt ostaa sekavia seutulippuja, mikä on tehokkaasti vähentänyt intoa käyttää joukkoliikennettä alueellisesti.

Turun linjastossa päänvaivaa aiheuttaa edelleen se, että keskusta-alueella jokaisella linjalla tuntuu olevan oma reittinsä. Tarvitseeko joka kulmilla mennä joku linja, eikö näitä voisi vähän keskittää parille väylälle niin ei tarvitsisi joka kerta pohtia miltä kadunpätkältä löytyy seuraavaksi tarvitsemani bussin pysäkki. Kauppatorille olisi syytä myös järjestää jonkinlaisia purkupysäkkejä. Ei ollut kovin mieltä ylentävää kuluttaa Raisiosta saapuessa lopuksi viittä minuuttia siihen, että bussi kiertää koko Kauppatorin ympäri päästäkseen omalle pysäkille. Kun tuo kiertäminen on torin lukuisten liikennevalojen takia noin hidasta, niin ensin olisi syytä päästää torin kulmalla matkustajat ulos ja vasta sitten suunnistaa lähtöpysäkille.
 
Turun linjastossa päänvaivaa aiheuttaa edelleen se, että keskusta-alueella jokaisella linjalla tuntuu olevan oma reittinsä. Tarvitseeko joka kulmilla mennä joku linja, eikö näitä voisi vähän keskittää parille väylälle niin ei tarvitsisi joka kerta pohtia miltä kadunpätkältä löytyy seuraavaksi tarvitsemani bussin pysäkki.

Autot lähtevät torilta luonnollisesti eri määränpäihin ja reitit ovat sen mukaiset. Aurakatu-Maariankatu pohjoiseen, Eerikinkatu-Aninkaistenkatu Tuomiokirkon suuntaan jne... Kauppatorihan toimii itsessään oivallisena vaihtopaikkana kun muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki linjat ajavat sitä kautta. Reittiopas on myös hyvä työkalu: http://reittiopas.turku.fi/

Kauppatorille olisi syytä myös järjestää jonkinlaisia purkupysäkkejä. Ei ollut kovin mieltä ylentävää kuluttaa Raisiosta saapuessa lopuksi viittä minuuttia siihen, että bussi kiertää koko Kauppatorin ympäri päästäkseen omalle pysäkille. Kun tuo kiertäminen on torin lukuisten liikennevalojen takia noin hidasta, niin ensin olisi syytä päästää torin kulmalla matkustajat ulos ja vasta sitten suunnistaa lähtöpysäkille.

En tiedä mikä linja oli kyseessä, mutta T22 (Kauppiaskadulla) toimii jättöpysäkkinä monille torille päättyville linjoille.
 
Reittioppaat ovat ihan käteviä, mutta kaikkea ei kannattaisi laskea niiden varaan. Selkeästä linjastosta harvemmin on mitään haittaakaan, kun taas tällaisesta sekamelskasta ei ota hullukaan selvää ilman sen reittioppaan apua. Eikä aivan joka kadulla tosiaan ehkä tarvitsisi kulkea busseja. (Kuva Turun karttapalvelusta.)
 
Kun otetaan torille päättyvät linjat sekä palvelulinjat kartalta pois, niin eipä sinne kovin monta reittikatua jää. Ja torilta aloittavat linjathan lähtevät keskustasta runkoreitistöä pitkin, joten varsinaista ongelmaa ei edes ole.
 
Takaisin
Ylös