Turun pikaraitiotie: miten liikkeelle?

Tuohan kuulostaa lupaavalta. Turistireitti voisi olla päänavaus; ehkä rahaa löytyisi tuonsuuruiselle investoinnille ja sitten kun reitti on auki, laajentamisen kynnys on matalampi.

Kuka tuon selvityksen laatii?
 
Tuon Turkulaisen artikkelin mukaan Varsinais-Suomen Liitto ja Turun joukkoliikennetoimisto.

Ulottaisin tuon turistireitin linnasta vielä vajaa 500 m matkustajasatamaan saakka.
 
Tarkennus turkulaisen uutiseen

Selvitin Turkulaisen uutisen taustoja ja sain selville seuraavaa:
  • Uutinen perustuu pikaraitiotien osalta apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtasen vastaukseen kaupunginvaltuuston kyselytunnilla 20.3.2006 valtuutettu Elina Rantasen (vihr) kysymykseen joukkoliikenneohjelmassa tarkoitetun pikaraitiotieselvityksen tekemisestä
  • Vastauksessa on todettu, että suunnitelman mukaan selvitystyö aloitetaan syksyllä 2006 ja selvitys valmistuu keväällä 2007 ja selvityksen tekevät Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen liitto yhteistyössä.
  • Museoraitiotie on sotkettu asiaan ilmeisesti toimittajan toimesta.
 
Kuinka tarkka tämä uusi selvitys on? Olisiko sen pohjalta sitten tarkoitus tehdä perustamissuunnitelma?

Johan Turussa tehtiin muutama vuosi sitten pikaraitiotieselvitys.
 
Turun 2002 laaditun pikaraitiotieselvityksen laatijana voin suoraan vastata, että v. 2002 tehty pikaraitiotieselvitys laadittiin yleiskaavoituksen pohjaksi ja selvitys vastasi pikemminkin kysymykseen "onko pikaraitiotie mahdollinen Turussa" kuin kysymykseen "tuleeko pikaraitiotie toteuttaa Turkuun". Pikaraitiotie osoittautui hyvinkin mahdolliseksi.

Uusi pikaraitiotieselvitys tulee luonnollisesti tehdä v. 2002 selvityksen pohjalta.

Jatkoselvityksen päätavoite tulee olla selvittää, tuleeko Turkuun toteuttaa pikaraitiotie.

Tärkeimmät alakysymykset ovat:
  • Miten pikaraitiotien keskustan liikennejärjestelyt toteutetaan ja miten ne vaikuttavat
  • Mikä on pikaraitiotien kokonaisvaikutus Turun joukkoliikenteen talouteen ja katuinfran ylläpitokustannuksiin.
  • Mitkä ovat pikaraitiotien kaupunkikehitysvaikutukset ja voidaanko pikaraitiotietä rahoittaa niillä esim. tonttimyynnin, kehittämismaksun tai kiinteistöverkon kautta.
 
Nyt on sitten todella syytä toivoa, että uuden selvityksen tekijöillä on ammattitaitoa ja aitoa halua laatia hyvä selvitys.

Esim. duoraitiotiemalli siten, että Salosta tuleva paikallisjuna = duovaunu kulkisi Kupittaalta Turun keskustan läpi Raision suuntaan lienee investoinniltaan ihan realistinen?

Kun tällainen toteutettaisiin, olisi kynnys esim. Varissuon haaran rakentamiselle huomattavasti matalampi.
 
339-DF sanoi:
Esim. duoraitiotiemalli siten, että Salosta tuleva paikallisjuna = duovaunu kulkisi Kupittaalta Turun keskustan läpi Raision suuntaan lienee investoinniltaan ihan realistinen?
Esimerkiksi Uuteenkaupunkiin... ;) Käsittääkseni (sen perusteella, mitä 2002 selvityksestä muistan) Naantali-Raisio-Turun keskusta-Varissuo olisi vallan oma linjansa, toki samalla verkolla.
 
V. 2004 duoratikasta tehdyssä selvityksessä sekä v. 2006 Turku - Uki - selvityksessä lähtökohtana oli, että duoraitiovaunuja Turku - Salo, Turku - Uki ja Turku - Loimaa liikennöidään 1 h välein ja ne kulkevat Turussa reittiä Kupittaan asema - Hämeenkatu - Kauppatori - Humalistonkatu - Turun rautatieasema.

Duoratikat ovat siis oma linjastonsa, joka käyttää keskustassa samoja raiteita kuin Turun oma raitiotie käyttäisi.

Naantali - Raisio - osuudella voidaan hyödyntää duoraitiotieominaisuuksia osuudella Nuorikkala - Paikkari tai mahdollisesti myös Naantalin asemalle asti.
 
Nyt on keskustelusta unohtunut kokonaan Nesteen radan ja Pernon telakan radan käyttö henkilöliikenteeseen. Nesteen radan varrella on asutusta monessakin kohtaa ja se voitaisiin yhdistää Naantalin sataman rataan vaikka Kaanaanmaan läpi. Myös telan rata olisi mitä parahin palvalemaan Metsäaron ja Pernon asukkaita, sopiva paikka asemalle olisi Uuden Naantalin tien (St 185) Pernon liittymän seutu. Tilaa olisi vaikka liityntäpysäköinnille! Olen myös miettinyt Tku-Rai -radan uudelleen kaksiraiteistamista välillä Mt 185 - Viheriäisten radan erkanemiskurvi. Raision päässä olisi täydellinen puolenvaihtopaikka. Näinollen väliltä löytyisi 2 pysäkkiä: Ihala ja "Kemppilä" ratapihan Luoteispäässä. Tällöin Ihalasta löytyisi jälleen kohtaamispaikka, (ollut vuoden 1962 kartassa), mahdollistaen sekä Nesteelle että Raisioon menevien junien täydellisen kohtaamisen ja mahdollistaisi vaikka junan vaihdon Nesteen suuntaan menevään lähijunaan.
 
Eiran viestiin voinee täydentää, että kyseessä oli Joukkoliikennetoimiston ja ranskalaisen insinööritoimisto Semalyn yhteisseminaari jossa esiteltiin Ranskan kokemuksia pikaraitiotiestä sekä sitä, mitä pikaraitiotietä suunnitellessa kannattaa huomioida. Seminaari oli kutsuseminaari päättäjille ja suunnittelijoille, jossa oli paikalla myös väkeä Tampereelta ja pääkaupunkiseudulta, yhteensä noin 35.

Semaly ei siis toistaiseksi ole tehnyt Turulle jatkoselvitystä, seminaarissa esitetyt arviot perustuvat lähinnä v. 2002 selvitykseen ja Turkuun tutustumiseen.

Jos haluaa seminaarista lisätietoja, voi ottaa minuun yhteyttä esim. yksityisviestillä. Lehtijuttu on hyvä referointi ensimmäisestä esityksestä, esityksiä oli kaikkiaan neljä.
 
Vs: Tarkennus turkulaisen uutiseen

Selvitin Turkulaisen uutisen taustoja ja sain selville seuraavaa:
  • Uutinen perustuu pikaraitiotien osalta apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtasen vastaukseen kaupunginvaltuuston kyselytunnilla 20.3.2006 valtuutettu Elina Rantasen (vihr) kysymykseen joukkoliikenneohjelmassa tarkoitetun pikaraitiotieselvityksen tekemisestä
  • Vastauksessa on todettu, että suunnitelman mukaan selvitystyö aloitetaan syksyllä 2006 ja selvitys valmistuu keväällä 2007 ja selvityksen tekevät Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen liitto yhteistyössä.


Joko Tämä selvitys löytyy jostain vai onko annettu turhia lupauksia?
 
Vs: Tarkennus turkulaisen uutiseen

Joko Tämä selvitys löytyy jostain vai onko annettu turhia lupauksia?

Voisi sanoa näin että asia etenee, mutta hitaasti. On päädytty siihen, että tehdään pikaraitiotietä ja runkobussiverkostoa vertaileva joukkoliikennevisio 2020. Töitä selvityksen käynnistämiseksi on tehty, mutta itse selvitystyötä ei ole vielä kilpailutettu.

Turun nk. "eräiden ryhmien välisen sopimuksen" ja kaupunginhallituksen päätöksen 17.10.2005 mukaan pikaraitiotietä selvitys on tuotava kaupunginvaltuuston käsittelyyn vuonna 2008.
 
Takaisin
Ylös