Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Alla tiedote Turun raitiotiet-kirjan julkaisusta.
Foorumilaisille kiitos avusta kirjan kanssa!
Turun kirjamessuilla 3.10.2008 julkaistaan
Mikko Laaksonen:
Turun raitiotiet
Turun raitiotiet ovat olleet osa elävää modernia kaupunkia vuodesta 1905 lähtien, jolloin tarmokas konsuli C. Bolinder saapui AEG:n edustajana Turkuun perustamaan sähköraitioteitä. Talvisodan ja jatkosodan pommituksissa raitiotie kärsi vaurioita – mutta sodan ja pulan aikana raitiotiet olivat ainoa luotettava kulkuväline kaupungissa. Kolmosen
raitiovaunun viime matkan aikaan 1.10.1972 lähes kaikki turkulaiset pitivät raitioteiden lakkautusta virheenä. Miksi kuitenkin 1960-luvun alussa laajennukset ja aavevaunujen lisähankinta tyrmättiin ja raitiotie päätettiin lakkauttaa? Millainen oli nuoren kreivi August Armfeltin perustama hevosraitiotie, joka ajautui konkurssiin 1892? Entä millainen voisi olla Turkuun parhaillaan suunniteltava uusi raitiotie?
Turun sähköraitiotieliikenteen käynnistymisen 22.12.1908 satavuotisjuhlan kunniaksi julkaistava kirja esittelee Turun raitioteiden historian, kehityksen ja mahdollisen tulevaisuuden muisteluiden, lehtijuttujen, päätöksentekoasiakirjojen sekä nostalgisten
ja dramaattisten valokuvien avulla. Samalla kirja kertoo Turun kehityksestä, arkkitehtuurista ja kaupunkikuvan muutoksesta.
Kirjassa on tiivistelmät, kuvatekstit ja vaunuluettelo ruotsiksi ja englanniksi
800 valokuvaa, karttaa ja piirrosta
Kovakantinen, nelivärinen, A4, 288 sivua
Kirjan tilaukset: www.kustantajalaaksonen.fi, hinta 49 € + toimituskulut 7€
Kirja on saatavilla hyvin varustetuista kirjakaupoista, varmimmin Akateemisista kirjakaupoista ja Turun kirjakaupoista
Kirja on myynnissä:
Turun kirjamessuilla 3.-5.10.2008
Helsingin kirjamessuilla 23-26.10.2008
XXI pienoisrautatiepäivillä Turussa 1-2.11.2008
Foorumilaisille kiitos avusta kirjan kanssa!
Turun kirjamessuilla 3.10.2008 julkaistaan
Mikko Laaksonen:
Turun raitiotiet
Turun raitiotiet ovat olleet osa elävää modernia kaupunkia vuodesta 1905 lähtien, jolloin tarmokas konsuli C. Bolinder saapui AEG:n edustajana Turkuun perustamaan sähköraitioteitä. Talvisodan ja jatkosodan pommituksissa raitiotie kärsi vaurioita – mutta sodan ja pulan aikana raitiotiet olivat ainoa luotettava kulkuväline kaupungissa. Kolmosen
raitiovaunun viime matkan aikaan 1.10.1972 lähes kaikki turkulaiset pitivät raitioteiden lakkautusta virheenä. Miksi kuitenkin 1960-luvun alussa laajennukset ja aavevaunujen lisähankinta tyrmättiin ja raitiotie päätettiin lakkauttaa? Millainen oli nuoren kreivi August Armfeltin perustama hevosraitiotie, joka ajautui konkurssiin 1892? Entä millainen voisi olla Turkuun parhaillaan suunniteltava uusi raitiotie?
Turun sähköraitiotieliikenteen käynnistymisen 22.12.1908 satavuotisjuhlan kunniaksi julkaistava kirja esittelee Turun raitioteiden historian, kehityksen ja mahdollisen tulevaisuuden muisteluiden, lehtijuttujen, päätöksentekoasiakirjojen sekä nostalgisten
ja dramaattisten valokuvien avulla. Samalla kirja kertoo Turun kehityksestä, arkkitehtuurista ja kaupunkikuvan muutoksesta.
Kirjassa on tiivistelmät, kuvatekstit ja vaunuluettelo ruotsiksi ja englanniksi
800 valokuvaa, karttaa ja piirrosta
Kovakantinen, nelivärinen, A4, 288 sivua
Kirjan tilaukset: www.kustantajalaaksonen.fi, hinta 49 € + toimituskulut 7€
Kirja on saatavilla hyvin varustetuista kirjakaupoista, varmimmin Akateemisista kirjakaupoista ja Turun kirjakaupoista
Kirja on myynnissä:
Turun kirjamessuilla 3.-5.10.2008
Helsingin kirjamessuilla 23-26.10.2008
XXI pienoisrautatiepäivillä Turussa 1-2.11.2008