Päätin avata uuden ketjun kokonaan tälle melkoisen merkittävälle organisaatiomuutokselle. Toki aiempia yksittäisiä linjastokeskusteluja ja muita on käyty, mutta avataan tämä aihe nyt "kunnolla". Eli pitkä vääntö, ja aika viime tippaan tuo sitten loppujen lopuksi meni. Määräaikahan taisi olla tällä viikolla ja nyt lopulta myös Kaarina lähti mukaan tuohon seutuliikenneviranomaiseen. Mukana ovat nyt siis Turku, Kaarina, Lieto, Raisio ja Naantali. Ensimmäisenä tosiaan itse toivon yhtenäistä lippujärjestelmää, toki myös linjastoa on syytä pohtia tarkoituksen mukaisemmaksi. Mielestäni ilman Kaarinaa tuo organisaatio olisi ollut pahasti vaillinainen. Tämä jo siksi, että käsittääkseni suuri osa Kaarinan nykyisen markkinaehtoisen liikenteen kannattavuudesta tulee Turun sisäisestä liikenteestä, ja uusi viranomainen olisi hyvinkin voinut rajata Kaarinan liikenteen ulos lippujärjestelmästä. Tällöin vuorotarjonta olisi supistunut paitsi Turussa, niin etenkin Kaarinassa varsin kriittisesti alaspäin. Nyt näin ei onneksi tapahdu ainakaan tuosta syystä. Muutoinkin, ei vain Turun seudulla, vaan laajasti muutoinkin tämän tyyppiseen organisaatioon tulisi kuulua todellakin koko seutukunta ja tässä asiassa Turun seudulla järki voitti. Nyt on aito mahdollisuus kehittää jo lyhyelläkin aikavälillä merkittävästi seudun joukkoliikennettä ja tässä piilee myös merkittävä matkustajapotentiaali.
Se, missä asti tämä voi heijastella negatiivisesti, on nykyisellä Länsi-Turunmaalla ja Maskun ja Mynämäen suunnalla, sillä saattaa olla hyvinkin niin, että Turun seudun joukkoliikenneviranomainen ei tee kuntalippusopimusta näitä linjoja koskien, jolloin Raision ja Kaarinan matkustajat jäävät pois ja vuorojen markkinaehtoinen liikennöinti on vaarassa. Toki tässä tapauksessa tulisi erittäin tarkasti pohtia tuon liikennöintimuodon jatkamista joka tapauksessa. Seuraavaksi ilmeisesti aletaan pohtimaan linjastoa, sekä itse liikenteen tuotantotapaa. Ja tietenkin myös sitten tarvittaessa aletaan kilpailuttamaan linjoja. Elämme mielenkiintoisia aikoja, pitkästä aikaa on menossa selkeä aikakausi, kun Turun joukkoliikenteessä tapahtuu erityisesti poliittisella rintamalla hyvää!
Se, missä asti tämä voi heijastella negatiivisesti, on nykyisellä Länsi-Turunmaalla ja Maskun ja Mynämäen suunnalla, sillä saattaa olla hyvinkin niin, että Turun seudun joukkoliikenneviranomainen ei tee kuntalippusopimusta näitä linjoja koskien, jolloin Raision ja Kaarinan matkustajat jäävät pois ja vuorojen markkinaehtoinen liikennöinti on vaarassa. Toki tässä tapauksessa tulisi erittäin tarkasti pohtia tuon liikennöintimuodon jatkamista joka tapauksessa. Seuraavaksi ilmeisesti aletaan pohtimaan linjastoa, sekä itse liikenteen tuotantotapaa. Ja tietenkin myös sitten tarvittaessa aletaan kilpailuttamaan linjoja. Elämme mielenkiintoisia aikoja, pitkästä aikaa on menossa selkeä aikakausi, kun Turun joukkoliikenteessä tapahtuu erityisesti poliittisella rintamalla hyvää!