Kävin katsomassa perjantaina tuon "HKL 50 vuotta" elokuvan. Itseasiassa kyseessä oli useammasta lyhytfilmistä koostuva esitys.
Vanhaa Helsinkiä näkyi tietysti paljon, lähinnä 40-, 50- ja 60-luvuilta. Uusin filmeistä oli 70-luvun alusta, ajalta jolloin ensimmäiset nivelvaunut olivat käytössä. Oli hauska nähdä linjalla 10 kulkeva Valmet jossa oli tilapäinen ajovalo keskellä keulaa.
Ja Etelä-Haagalaista muutaman sekunnin väläys Palokaivon aukion Elannosta ja Pörri-ravintolasta 70-luvun alussa tietysti sykähdytti. Harmi ettei voinut painaa Pause-nappia, tätä ja muutamaa muuta kohtausta olisi voinut katsoa pitempäänkin. Se ei olisi edes häirinnyt ketään, sillä olin ainut katsoja ;-)
Terve!
Olen uusi jäsen tässä foorumissa. oikea nimi on Christian Stén. Olen jopa nyt jo iäkäs mutta en eläkeläinen, vielä, niin "vanha kun katu". ruukattiin sanomaan kun olin pieni. Erittäin mielenkiintoinen tämä joukkoliiknnefoorumi. Seuraan teidän keskusteluja kerran viikossa.
Tuntuu olevan hyvää yhteistyötä ja ymmärrystä. Niin minäkin uskallan liityä joukkoon. Alkukirjoitukseni on eräänlainen esitelmä minusta, - ennenkun alan puhumaan Raitiovaunuista.
Olen syntynyt Hesassa 40-luvulla ja asuin Etelä-Haagassa aivan 100 metriä rantaradasta, precis 'exaktamente' 7 kilometrin pylvään kohdalla Hesan rautatieasemalta. Osoite oli siihen aikaan P. Ratapolku 21. Nykyään Orapihljantie. Minulla pitäisi olla kokemusta junista ja ratikoista hesassa ajalta 1950-70. Niin onkin asia. Mutta kuvia kaipaan. en muista oliko meillä kameraa siihen aikaan. No harvinaista oli sekin seikka, ruoka oli tärkeempi siihen aikaan.
Muutin tänne Ruotsiin 1971. On oma perhe täällä ja kahdet lapset.
Sukulaiset ja sisar Helsingin Puotilassa jota käyn säännöllisesti tapaamassa. Ajelen usein ratikalla kun käyn kylässä. Ajan niin paljon ratikalla kun on mahdollista koska täällä Lund'issa ei ole noita vehkeitä lähistölla paitsi Malmö'n museoraitiotie noin 500 metriä. Göteborissa käyn harvoin.
Olen jäsen täässä: (Svenska Järnvägsfrämjandet, lokalavdelning syd).
http://www.jarnvagsframjandet.se/
euraava kuva eräs "ei ihan uusi", skannattu kuva minusta vasemmalla tyttäreni kanssaa, junankukjettaja "Tobbe" ja Seuran puheenjohtaja Mats Andersson + hänen lapsensa. Lainattiin ruotsalaista "lättää" Kristianstads musumilta ÖSJ. = Östra skånes Järnvägar Y7-1062 vuodelta 1956 - 57, Kuva otettu elokuussa 1999 Lakkautetulla Rataosuudella, Kristianstad - Åhus 1999 (Lakkauutettu 1972) Nyt vaan tavarajunan vaihtoavaunuille:
http://img235.imageshack.us/my.php?image=y710621956sjef9.jpg
Ratiovaunu H = Haaga. muistan selvästi 1950- luvulta. Muistan sen silmukan aivan rantaradasta länteen ja sen alapuollella missä silta meni yli nykystä Hämeenlinnan väylää. Silloin se oli vaan kapea kaksikaistanen ajotie mutta kovasti oli trafikkia. Sitä piti ylittää kun tuli Haagasta Pappilantietä alas ja H vaunun silmukka oli suoraan vastapäätä. Siinä oli puinen odotus-koppi suojaksi. Ei mitenkään suuri vaan suunilleen kymmenelle henkilölle. koko kääntösilmukka ja odotuspaikka sekä osuus ruskeasuo - Haaga oli vaan soraa ja sepeliä. Ei asfaltia vasta kun Ruskeasuolla pieni pätkä. Sitten osuus Ruskeasuo - Kuusitie. Ratikka puikkelehti Koroistentietä Ruskeasuon kautta seuraten länsipuolella, Koristentietä noin ½ metriä katua korkeemmalla metsikön reunaa sora tai sepeli-penkereellä. Mannerheimintie, osuus Kuusitie - Ruskeasuon pysäkkiä ei ollut valmis vasta kun - Runkolinja tuli käyttöön. 10, se paljon haukuttu Runkolinja. "Frenkelin Pikajunaksi" kutsuttu. Silloin avattiin Tilkan pysäkki myös.
Nyt ihmettelen onko kenellä ja missä kuvia H-vaunusta? En ole vielä löytänyt.
Historiallisesti mulla on paljon kerrottavaa, sillä setäni toimi Ratikan kuljettajana 1945 - 59. muistan erään kerran kun isäni oli merellä silloisen merihallituksen toimissa ja setäni otti minusta huolen vikkottain. Ajelin välillä hänen kyydissä ja kerran nukahdin penkille kun hän ajoj Töölön varikolle ja unohti minut sinne.
Rahastajilla oli tapana oli työn jälkeen tarkistaa vaunua ennen työpassin lopettamista jo keskustasta käntyvällä vaunulla. Rahastaja otti maksun viimeisiltä matkustajilta joilla oli matkaa siihen suuntaan käänsi kyltit "Ruskeasuon Halli" ja poistui vaunusta jos asunto oli toisaalla. Kuljettaja sai yksin ajaa varikolle. Kuljettajan vastuulla oli tarkistaa löytötavaraa sun muuta. Olin varsin pieni siihen aikaan ett en tiedä oliko hän huomannut.... Olenpa viettänyt yön Ruskeasuon vanhassa puu-varikolla. Aamulla kello 5 tuli ensimmäset henkilökuntalaiset hakemaan vaunujaan... ja sitten...
Lisää tulee
CS