Tuusulan ja Siuntion HSL-liikenne

Keravan asema on jo valmiiksi aivan tukossa, siellä on tilaa kolmelle-neljälle lähtöään odottavalle bussille (teli vs ei teli) ja tuurilla parille, jos siinä sivussa olevalle "pikavuoropysäkillä" sattuu olemaan jokin tilausauto jätetty päin *ittua parkkiin tai jos emäntiään hakevat pölvästit seisovat pikkuautoillaan pitkänä letkana asemarakennuksen edessä. Tämä siis varmaa tietoa, ajoin vuoden päivät linjaa 962 Keravan asema - Jumbo.

Mielenkiinnolla odottelen sinne jotain 3-5 uutta liityntälinjaa :lol: Toki tämä ei ole mikään mahdottomuus kun todellisuudesta irrallaan olevat HSL:n insinöörisidiootit pääsevät taulukkolaskentaohjelmiensa kanssa vauhtiin. Kun jokin asia näyttää laskukaavassa toimivalta, sen on myös pakko toimia käytännössä - eiku...

Hei,

Tervetuloa foorumille. Toivottavasti kielenkäyttösi on asiallisempaa jatkossa tai toivon että nämä olivat viimeiset viestisi foorumilla. En itse halua lukea Suomi24 tasoista keskustelua.
 
Itse luulen, että Tuusulan tilanteessa ruuhka-aikaan pääsee suoraan keskustaan ja muina aikoina vaihdollisesti todennäköisesti Leinelän tai Aviapoliksen kautta. Keravalle, Nurmijärvelle, Järvenpäähän ja Hyvinkäälle järjestetään yhteydet varmaan 1x/h kaikkiin, Keravalle ehkä useammin. Kerava vaihtopaikkana ei ole Tuusulalle niin hyvä kuin esim. Leinelä sen suunnan takia, sillä Leinelään mentäessä sentään edetään keskustaa kohti. Linjan 962 kaltainen kaarilinja Kehärata-Hyrylä-Kerava siitä pääyhteydestä varmaan tuleekin. Muualle sitten perus koululaisyhteydet kuten Sipoossa.
Siuntiossa liikenne varmaan paranee hieman, sillä uskon sinne tulevan viikonloppuvuorot takaisin ja vähän tiheämmin arkisin vielä. Muualle Siuntioon sitten minimitason koululaisyhteydet Virkkalan Pikkalan Kirkkonummen ja Vihdin suuntiin.

Mitään suuria muutoksia tuskin siis tulee olemaan, toisin kuin esim. Kirkkonummella ja Sipoossa, joissa monen linjan viidakko saatiin suitsittua selkeäksi ja tiheämmäksi linjastoksi.
 
Osaakohan kukaan sanoa millä aikataululla erityisesti Tuusulan linjaston ja lippujen hinnoittelusta tulee tietoa ja päätöksiä? Henkilökohtaisesti kiinnostaa vain tuleeko juniin Järvenpään alueen asemilta yhteiskäyttömahdollisuus HSL-lipuille, jota Tuusulan liittymissuunnitelmissa hiukan ennakoitiin (vaihtoyhteyksien vuoksi). Se on järvenpääläisten kannalta ihan hauska optio jos voi ostaa joko HSL-lipun tai VR:n lähijunalipun riippuen tarvitseeko vaihtoa Stadin päässä ja kumpi on halvempi.

Toinen havainto muuten on, että Helsingin äänimäärä HSL:n yhtymäkokouksissa laski alle 50 % mikäli minä laskin väkimäärät oikein. Vaikuttaakohan tuo mihinkään jos ympäröivät kehyskunnat autoriippuvaisina rupeavat jarruttelemaan joukkoliikenteen kehittämistä? Vai onko HSL:n sisällä kuitenkin suurempi merkitys mitä puoluetta edustaa eikä niinkään kotikaupungilla?
 
Vai onko HSL:n sisällä kuitenkin suurempi merkitys mitä puoluetta edustaa eikä niinkään kotikaupungilla?
Minä sanoisin, että HSL:n hallituksessa rintamalinjat menevät nimenomaan puoluekannan eivätkä kotikunnan mukaan.

Edelleenkin HSL:n hallituksessa Helsingissä säilyy puolet paikoista (ml. puheenjohtaja), joten periaatteessa Helsinki voisi jyrätä päätöksenteossa, mutta koskaan HSL:n historian aikana ei ole käynyt noin (oletettavasti edellä mainitusta syystä).
 
Osaakohan kukaan sanoa millä aikataululla erityisesti Tuusulan linjaston ja lippujen hinnoittelusta tulee tietoa ja päätöksiä?

Kaikkia yksityiskohtia ei varmasti vielä ole päätetty, mutta lippujen hinnoittelun osalta Tuusula tulee sijoittumaan samalle kehyskuntien vyöhykkeelle kuin Kirkkonummi, Kerava ja Sipoo. Nykyisessä järjestelmässä siis 3-vyöhyke ja uudessa, todennäköisesti ensi vuoden aikana käyttöönotettavassa järjestelmässä D-vyöhyke. Linjastossa ei alkuvaiheessa tapahtune pientä hienosäätöä isompia muutoksia, koska osaa nykyisistä linjoista ajetaan vielä parin vuoden ajan vanhojen linjaliikennelupien peruja olevilla siirtymäajansopimuksilla. Ensimmäiset HSL-bussit alkavat liikennöidä Tuusulassa kuitenkin jo ensi vuoden alussa, kun linjalla 962 alkaa uusi sopimuskausi. Muu Tuusulan bussiliikenne lienee aluksi U-liikennettä.
 
Minä sanoisin, että HSL:n hallituksessa rintamalinjat menevät nimenomaan puoluekannan eivätkä kotikunnan mukaan.

Edelleenkin HSL:n hallituksessa Helsingissä säilyy puolet paikoista (ml. puheenjohtaja), joten periaatteessa Helsinki voisi jyrätä päätöksenteossa, mutta koskaan HSL:n historian aikana ei ole käynyt noin (oletettavasti edellä mainitusta syystä).

Onko siellä jotain rintamalinjoja? Minun käsittääkseni tuo on kumileimasin, joka ei puutu mihinkään.

Muistan yhden poikkeuksen, kun Höseli tahtoi lakkauttaa nelosratikan yöliikenteen. Silloin hallitus perui sen lakkautuksen.
 
Onko siellä jotain rintamalinjoja? Minun käsittääkseni tuo on kumileimasin, joka ei puutu mihinkään.

Muistan yhden poikkeuksen, kun Höseli tahtoi lakkauttaa nelosratikan yöliikenteen. Silloin hallitus perui sen lakkautuksen.

No niimpä tietenkin! Tämähän selittää sen, miksi HKL saa jatkaa "monopoliaan" Helsingin raitioliikenteessä, vaikka kaikki muu liikenne on kilpailutettu tai kilpailutetaan jo määrätyllä aikataululla. :mad:
 
No niimpä tietenkin! Tämähän selittää sen, miksi HKL saa jatkaa "monopoliaan" Helsingin raitioliikenteessä, vaikka kaikki muu liikenne on kilpailutettu tai kilpailutetaan jo määrätyllä aikataululla. :mad:

En oikein tiedä, miten tulit viestistäni tuollaiseen päätelmään. Mutta ainoa kilpailutettu liikennemuoto HSL-alueella on bussiliikenne. Ratikoita, metroa, lauttaa ja junia ei ole toistaiseksi kilpailutettu.
 
Onko siellä jotain rintamalinjoja? Minun käsittääkseni tuo on kumileimasin, joka ei puutu mihinkään.

Muistan yhden poikkeuksen, kun Höseli tahtoi lakkauttaa nelosratikan yöliikenteen. Silloin hallitus perui sen lakkautuksen.

Joo, kaiken muun saa tehdä, mutta jos varakasta asuinaluetta palvelisi sinne joka tapauksessa menevät kolme bussilinjaa, se ei käy.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:12 ----------

En oikein tiedä, miten tulit viestistäni tuollaiseen päätelmään. Mutta ainoa kilpailutettu liikennemuoto HSL-alueella on bussiliikenne. Ratikoita, metroa, lauttaa ja junia ei ole toistaiseksi kilpailutettu.

Lautoilla m/s Suokki ja m/s Tor näkyy aina suuret Sunlinesin logot. Suomenlinnan lautasta vaikuttaisi osa liikenteestä olevan kilpailutettu ja osa ei.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kaiken muun saa tehdä, mutta jos varakasta asuinaluetta palvelisi sinne joka tapauksessa menevät kaksi bussilinjaa, se ei käy.

Bussilinja 17 lie tästä paras esimerkki. Nyt kun Kruununhaassa ei enää elämöidä, se siirretään ullanlinnalaisten vaatimalle hassulle Salmisaari–Ullanlinna–... -reitille.

Lautoilla m/s Suokki ja m/s Tor näkyy aina suuret Sunlinesin logot. Suomenlinnan lautasta vaikuttaisi osa liikenteestä olevan kilpailutettu ja osa ei.

Näin on ollut jo ainakin 1990-luvulta saakka, Suomenlinnan Liikenne Oy ei tuota itse kaikkea tarvittavaa liikennettä. HSL ei kuitenkaan kilpailuta vaan ostaa HKL:ltä. Edullisinta tuo olisi tuottaa raitioliikenteenä.
 
Näin on ollut jo ainakin 1990-luvulta saakka, Suomenlinnan Liikenne Oy ei tuota itse kaikkea tarvittavaa liikennettä. HSL ei kuitenkaan kilpailuta vaan ostaa HKL:ltä. Edullisinta tuo olisi tuottaa raitioliikenteenä.

Edullisinta olisi ajaa raitiovaunuilla Suomenlinnaan?
 
Edullisinta olisi ajaa raitiovaunuilla Suomenlinnaan?

Raitiotietunneli Suomenlinnaan todettiin 1980-luvulla edullisimmaksi vaihtoehdoksi silloin kun oli tarve remontoida m/s Suokkia, mutta lautalla liikennöintiä jatkettiin historiallis-museaalisista syistä. Ja jollei ao. syitä olisi lainkaan, toki Suomenlinnaan olisi rakennettu tie Harakan ja Vanhan-Räntyn kautta ajat sitten.
 
Raitiotietunneli Suomenlinnaan todettiin 1980-luvulla edullisimmaksi vaihtoehdoksi silloin kun oli tarve remontoida m/s Suokkia, mutta lautalla liikennöintiä jatkettiin historiallis-museaalisista syistä. Ja jollei ao. syitä olisi lainkaan, toki Suomenlinnaan olisi rakennettu tie Harakan ja Vanhan-Räntyn kautta ajat sitten.

Oli tarve ostaa kokonaan uusi lautta. Tosin se vanha nyt sitten kuitenkin kelpaa päivittäiseen liikenteeseen yhä vain, kun ei ole kaupungin omistuksessa.

Tunnelirakentaminen on vuosien varrella kallistunut, mutta myös Suomenlinnan lauttaliikenteen hoito on todella kallista, joten tarkistettu laskelma antaneisi samankaltaisen tuloksen.
 
Raitiotietunneli Suomenlinnaan todettiin 1980-luvulla edullisimmaksi vaihtoehdoksi silloin kun oli tarve remontoida m/s Suokkia, mutta lautalla liikennöintiä jatkettiin historiallis-museaalisista syistä. Ja jollei ao. syitä olisi lainkaan, toki Suomenlinnaan olisi rakennettu tie Harakan ja Vanhan-Räntyn kautta ajat sitten.

HS kuukausiliitteessä toukokuussa oli fiktiivinen juttu Meri-Suokki 2050 ja siinä olleessa kuvassa Kaalimato n:ro 224 ajeli keskellä Suokkia.
 
Takaisin
Ylös