Tuusulanväylän linjastosuunnitelma

Voipa olla, että uusi tie Pyhän Laurin kirkon ja Kirkonkylän myllyn väliseen kulttuurimaisemaan, virkistysalueen poikki, ei ole ihan ensimmäisenä harkittava vaihtoehto. Tietääkö joku, onko tuolle alueelle suojelupäätöksiä?

Tuollainen katu sijoittuisi Kirkonkylän myllystä noin 200 m etelään, jos se menisi Riimusauvantien pään päätepysäkiltä suoraan länteen. Ei siis mikään suuri uhka kulttuurimaisemalle.
 
Tuolla välillähän on jo yksi käyttämätön autosilta: Kirkonkyläntien päässä. Autoliikenne sillalla kiellettiin jossain 80-90-lukujen taitteessa. Mikäli linja-autoliikenne sillalla sallittaisiin ja tehtäisiin busseille uusi alikulku Nesteen pohjoispuolelta Citymarketin edustan liikenneympyrään, lyhenisi poikittaisen bussin matka tuolla välillä puoleen (kahdesta kilometristä yhteen) ja se pääsisi ohittamaan ruuhkat ja neljä vilkasta liikennevaloristeystä.
 
Tuolla välillähän on jo yksi käyttämätön autosilta: Kirkonkyläntien päässä. Autoliikenne sillalla kiellettiin jossain 80-90-lukujen taitteessa. Mikäli linja-autoliikenne sillalla sallittaisiin ja tehtäisiin busseille uusi alikulku Nesteen pohjoispuolelta Citymarketin edustan liikenneympyrään, lyhenisi poikittaisen bussin matka tuolla välillä puoleen (kahdesta kilometristä yhteen) ja se pääsisi ohittamaan ruuhkat ja neljä vilkasta liikennevaloristeystä.
Se silta vissiin otettiin pois käytöstä koska se ei kestänyt autoja, niin tuskin se bussejakaan kestää. Ainakin itse olen näin kuullut.
 
Tuollainen katu sijoittuisi Kirkonkylän myllystä noin 200 m etelään, jos se menisi Riimusauvantien pään päätepysäkiltä suoraan länteen. Ei siis mikään suuri uhka kulttuurimaisemalle.
OK. Viestissä puhuit, että se menisi Ylästöntielle, joka alkaa myllyn ja kirkon välimaastosta. Ihan suoraan länteen ei päätepysäkiltä pääse, kun siinä on kerrostaloja poikittain, mutta tuohon väliin varmaan mahtuisi. Bussille tulisi toki kaksi risteystä käännyttäväksi.
 
Se silta vissiin otettiin pois käytöstä koska se ei kestänyt autoja, niin tuskin se bussejakaan kestää. Ainakin itse olen näin kuullut.

Tuolla välillähän on jo yksi käyttämätön autosilta: Kirkonkyläntien päässä. Autoliikenne sillalla kiellettiin jossain 80-90-lukujen taitteessa. Mikäli linja-autoliikenne sillalla sallittaisiin ja tehtäisiin busseille uusi alikulku Nesteen pohjoispuolelta Citymarketin edustan liikenneympyrään, lyhenisi poikittaisen bussin matka tuolla välillä puoleen (kahdesta kilometristä yhteen) ja se pääsisi ohittamaan ruuhkat ja neljä vilkasta liikennevaloristeystä.

OK. Viestissä puhuit, että se menisi Ylästöntielle, joka alkaa myllyn ja kirkon välimaastosta. Ihan suoraan länteen ei päätepysäkiltä pääse, kun siinä on kerrostaloja poikittain, mutta tuohon väliin varmaan mahtuisi. Bussille tulisi toki kaksi risteystä käännyttäväksi.


Voisiko tuota ehdottaa että silta remontoitaisiin Bussin painon jaksavaksi Vantaan kaupungille ja HSL kun niin nerokas idea, olisi ILMASTONMUUTOS vähentävä teko.
 
Tuo Kirkonkyläntien pään silta ei kuitenkaan ole kuin 500m päässä Tapaninkyläntien joen ylityksestä. Sitä kautta kulkevalla linjalla ei ole palvelualuetta lisänä kuin Kirkonkyläntien varsi. Ja sillan jälkeen se joko ajaa takaisin 561:n reitille päästäkseen Tuusulanväylän alitse tai sitten Ylästöntielle Kirkkotietä pitkin, jonka varrella ei ole kuin bensa-asema ja 20 omakotitaloa, eli huomattavasti vähemmän kuin Tammiston kautta mennessä. Pelkän Kirkonkyläntien varren alueen palvelu tuskin riittää syyksi rakentaa uusi tunneli tai silta Tuusulanväylän ali tai yli, joka lyhentää matkaa 700m alle kilometrin päähän nykyisestä saati kunnostaa olemassaoleva silta.

Liittyen 61:n kääntöpaikalta lähtevän joukkoliikennekaista vaikutuksista ympäristöön, minusta vähemmän ulkoilualueisiin vaikuttava vaihtoehto on Riimusauvantieltä suoraan pohjoiseen, siitä joen yli, josta sitten pellonreunaa Myllykujalle ja sitä pitkin Kirkkotielle. Tuolla reitillä Helsingin puolista ulkoilualuetta läpäistään vain 100m pituudelta, kun taas Kaksostentien pohjoispuolisten talojen pohjoisviertä kulkien on silti 200m matka joelle ulkoilualueen läpi. Vantaan puolella joukkoliikennekaista pellon laidalle ei paljoa tasaista maisemaa muuta. Myllykujallakaan ei tarvitse tehdä muuta kuin asvaltoida, jos bussien vuoroväli on yhteensä 10min luokkaa, jolloin sen liikennöinti yksikaistaisesti riittää vallan mainiosti.

Bussilinjat kulkevat tänä päivänä varsin tyhjähköinä. Joukkoliikenteessä on käynyt matkustajakato - mahdollisesti pysyvä sellainen, mikäli mm. etätyöskentely yleistyy.

Linjastosuunnitelmaa tehdään kuitenkin oletuksella, että palataan jokseenkin normaaliin ja ainakin ehdotusten perusteella linjasto on vähintään kustannusneutraali. Maailma muuttuu, mutta ei voi varmuudella sanoa miten ennen kuin se on tapahtunut ja kannattaa ennemmin valmistautua vaikeammin tai hitaammin ratkaistavaan skenaarioon kuin sellaiseen, jossa voidaan vain todeta ettei tarvitakkaan ja vähentää tarjontaa.
 
Linjastosuunnitelmaa tehdään kuitenkin oletuksella, että palataan jokseenkin normaaliin ja ainakin ehdotusten perusteella linjasto on vähintään kustannusneutraali. Maailma muuttuu, mutta ei voi varmuudella sanoa miten ennen kuin se on tapahtunut ja kannattaa ennemmin valmistautua vaikeammin tai hitaammin ratkaistavaan skenaarioon kuin sellaiseen, jossa voidaan vain todeta ettei tarvitakkaan ja vähentää tarjontaa.

Nyt suunnittelussa oleva linjasto ja liikenteen määrä pitää asettaa siten, että sitä voidaan helposti liikennöintisopimusten muutosrajoissa kasvattaa, mikäli matkustajamäärät palautuvat ja vastaavasti laskea entisestään, jos kysyntämuutokset ovat pysyvämpiä.
 
Nyt blogiin tullu uusia ehdotuksia mm.

Runkolinjaa 610 ei perusteta

Linja 554 jatketaan Siltamäestä Jumbon kautta Lentoasemalle.

Linjan 61 kaikki lähdöt ajettaisi 61T:n reittiä pitkin, Päätepysäkki Etelässä on Rautatientori kuten nykyään.

Uusi linja 611K joka korvaa linjan 64 ja 611 myöhäisillan, yöliikenteen ja viikonloppuliikenteen. Linja kulkisi Oulunkylän ja Itä-Pakilan kautta Tikkurilaan.

Lisäksi Linja 611/K kulkisi jatkossa Suutarilasta Tikkurilaan Kehä III:n ja Kielotien kautta.
 
Miksi linjaa 623 pitää hidastaa? Se on hyvä juuri noin. Kaikkia maitolaitureita ei tarvitse joka bussin ajaa. Epäilen että tuskin Leinelässä ja Peijaksessa asuvat ilahtuvat tästä
 
Miksi linjaa 623 pitää hidastaa? Se on hyvä juuri noin. Kaikkia maitolaitureita ei tarvitse joka bussin ajaa. Epäilen että tuskin Leinelässä ja Peijaksessa asuvat ilahtuvat tästä

Leinelän kohdalla kyllä varmasti kaikki pohjoisempaa tulevat viimeistään vaihtavat junaan, elleivät ole tehneet sitä jo Koivukylän asemalla. Asun tässä Leinelää seuraavan pysäkin kohdalla ja ainakaan meiltä ei tuolla linjalla ole juuri Kirkonkylää kauemmas etelään menty. Yhteys Koivuhakaan kuulostaa ihan käyttökelpoiselta ajatukselta.
 
Helsingin kannalta suunnitelmassa on muutama kummallisuus. Olenko ymmärtänyt oikein, ettei Tapanilan urheilukeskuksen eteen ajaisi enää mikään linja? Samoin Itä-Pakilan loppupää jäisi ilman viikonloppuliikennettä kun 64 liikennöintiaikoja supistetaan. Tuntuu, että HSL:llä on jokin pakkomielle lakkauttaa linjoja ja yhteyksiä joita on "aina" ajettu, esimerkkeinä 51 lopetus ja 24 liikennöintiaikojen supistaminen minimiin.
 
Helsingin kannalta suunnitelmassa on muutama kummallisuus. Olenko ymmärtänyt oikein, ettei Tapanilan urheilukeskuksen eteen ajaisi enää mikään linja? Samoin Itä-Pakilan loppupää jäisi ilman viikonloppuliikennettä kun 64 liikennöintiaikoja supistetaan. Tuntuu, että HSL:llä on jokin pakkomielle lakkauttaa linjoja ja yhteyksiä joita on "aina" ajettu, esimerkkeinä 51 lopetus ja 24 liikennöintiaikojen supistaminen minimiin.

Suunnitelmassa 61:n lähdöt siirtyvät nykyisen 61T:n reitille, eli kaikki lähdöt jaetaan Tapanilan erälle. 64:a korvaa viikonloppuisin 611K joka ajaa kaiken 64:n reitillä paitsi Lukupolun päättärin.
 
Takaisin
Ylös