Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Valtion budjettiesityksen ainoa selvästi joukkoliikennemyönteinen kohta on joukkoliikenteen työmatkalipun verotusarvon alentaminen 75%:iin lipun arvosta. Budjettiratkaisun taustalla on se, että LVM:n joukkoliikenteen kehittämistyöryhmä ehdotti työsuhdelippua, josta 25% maksaa työnantaja ja 75% työntekijä. Linkki työryhmän esitykseen:
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.e...doc.p?docid=1971&menuid=13&channelitemid=8711
Työmatkalippu pitäisi saada nopeasti ja mahdollisimman laajasti käyttöön.
Tämä onnistuu vain, jos työntekijät työpaikoilla alkavat vaatia työsuhdelippua, ja valtio sekä kunnat työnantajina näyttävät esimerkkiä. Joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi jo siitä merkittävästi, jos kunnat, yliopistot ja muut oppilaitokset sekä sairaalat tarjoaisivat systemaattisesti työsuhdelippua työntekijöilleen.
Vaadi sinäkin pomoltasi työmatkalippua - jo tänään!
Työsuhdelipun vaikutus joukkoliikenteen käyttöön olisi sama kuin työsuhdeautojen vaikutus autoiluun tai lounassetelien vaikutus ravintolaruokailuun, eli etua käytetään mielellään myös työmatkojen ulkopuolella esimerkiksi ostosmatkoilla ja vapaa-ajanmatkoilla. Sen vuoksi työsuhdelippu lisäisi varmasti joukkoliikenteen osuutta työmatkaliikenteestä. Työmatkaliikenteen joukkoliikenne-osuuden lisääntyminen ratkaisisi tehokkaasti esimerkiksi Helsingin, Tampereen ja Turun liikenneongelmia. Autoliikenteen rajallinen kapasiteetti voitaisiin kohdentaa keskustan asiakkaille ja asukkaille. Joukkoliikenteen matkustajamäärät lisääntyisivät niin, että tarvitaan kustannustehokkaampia ratkaisuja kuten lisää telibussirunkolinjoja ja raideliikenne seudun tärkeimmille runkolinjoille.
Työsuhdelipun voisi teknisesti yksinkertaisimmin toteuttaa näin:
- Työsuhdelippu on suoraveloitteinen kausikortti, vuosi- tai puolivuosikortti joka veloitetaan kuukausittain, puolivuosittain tai vuosittain. Hinta on tällöin 361 e / v. (Turku), 2 x 220 e / v ( Tampere), 1094,50 e / v (YTV) tai 441,70 e/v (Helsinki)
- Työnantaja ilmoittaa joukkoliikennetoimistolle (vast.) työsuhdelippuun oikeutetut työntekijät keskitetysti. Työntekijä on oikeutettu työsuhdelippuun, kunnes työnantaja ilmoittaa joukkoliikennetoimistolle, että etu lakkaa. Lippu on voimassa tällaiseen muutokseen asti.
- Joukkoliikennetoimisto laskuttaa kaikki yhden työnantajan työsuhde-osuudet (25%) kuukausittain yhdellä laskulla. Työntekijän oma osuus laskutetaan suoraan palkasta pidätettynä. Jos tämä ei ole mahdollista, työntekijän osuus suoraveloitetaan.
- Älykortti on työntekijän oma älykortti, jossa on oltava henkilötunniste jotta työnantajan ilmoitus voidaan yhdistää oikean henkilön korttiin. Tällöin hän voi työsuhteen tai edun päättyessä muuttaa kortin joko uuden työnantajan työsuhdelipuksi tai omaksi kausi- tai arvokortikseen.
- Mikäli mahdollista, samalla järjestelyllä toteutetaan myös seutulippu.
Työsuhdelipun toteuttamisessa tarvitaan tiivis yhteistyö sekä työnantajien että työntekijöiden kanssa. Työsuhdelipussa tulisi tehdä aktiivista markkinointiyhteistyötä seuraavien tahojen kanssa:
- Ammattiyhdistykset (esittävät kaikille työnantajille työmatkalipun käyttöönottoa)
- Kauppakamari (toimii yhdyssiteenä yksityisen sektorin työnantajiin)
- Suora yhteys suurimpiin julkisen sektorin työnantajiin: kaupunkisen eri laitokset, korkeakoulut, suursairaalat, lääninhallitukset, puolustusvoimat.
Työsuhdelipun toteuttamisen näin pääongelma on alhainen lipputulo matkaa kohden. Jos arvioidaan, että työsuhdelipun käyttäjä tekee keskimäärin 2 matkaa arkipäivänä ja matkoja vuodessa 290 kertaa arkipäivän matkamäärä, on kokonaismatkatuotto vuosilippua kohden 580 matkaa jolloin tulo matkaa kohden on Turun hinnalla 361 / 580 = 0,62 e/matka.Matkojen tuotantokustannus on painettavissa tämän alle vain raideliikenteellä, ja nykyisellä tukitasollakin (n. 30%) hyväksyttävä kustannustaso on noin 0,89 e, joka toteutuu telibussirunkolinjoilla ja osalla lähiöiden runkolinjoja. Kustannus matkustajaa kohti laskee tosin Turussa, Tampereella ja YTV-alueella käytetyillä liikennöintijärjestelyillä matkamäärän noustessa (matkustajamäärän noustessa kaksiakseliset bussit vaihdetaan telibusseihin), mutta käytännön kokemusten mukaan alle 0,62 e/matka kustannustaso voidaan saavuttaa vain raideliikenteellä.
Käytännössä työsuhdelipun toteuttaminen nykyisellä lipunhintatasolla edellyttää joko:
- Joukkoliikenteen subventiotason nostoa
- Raideliikenteen toteuttamista seutujen julkisen liikenteen päälinjoille.
Mikäli työsuhdelippu toteutetaan, on molemmilla toimenpiteillä selvästi suurempi perustelu kuin nykytilanteessa.
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.e...doc.p?docid=1971&menuid=13&channelitemid=8711
Työmatkalippu pitäisi saada nopeasti ja mahdollisimman laajasti käyttöön.
Tämä onnistuu vain, jos työntekijät työpaikoilla alkavat vaatia työsuhdelippua, ja valtio sekä kunnat työnantajina näyttävät esimerkkiä. Joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi jo siitä merkittävästi, jos kunnat, yliopistot ja muut oppilaitokset sekä sairaalat tarjoaisivat systemaattisesti työsuhdelippua työntekijöilleen.
Vaadi sinäkin pomoltasi työmatkalippua - jo tänään!
Työsuhdelipun vaikutus joukkoliikenteen käyttöön olisi sama kuin työsuhdeautojen vaikutus autoiluun tai lounassetelien vaikutus ravintolaruokailuun, eli etua käytetään mielellään myös työmatkojen ulkopuolella esimerkiksi ostosmatkoilla ja vapaa-ajanmatkoilla. Sen vuoksi työsuhdelippu lisäisi varmasti joukkoliikenteen osuutta työmatkaliikenteestä. Työmatkaliikenteen joukkoliikenne-osuuden lisääntyminen ratkaisisi tehokkaasti esimerkiksi Helsingin, Tampereen ja Turun liikenneongelmia. Autoliikenteen rajallinen kapasiteetti voitaisiin kohdentaa keskustan asiakkaille ja asukkaille. Joukkoliikenteen matkustajamäärät lisääntyisivät niin, että tarvitaan kustannustehokkaampia ratkaisuja kuten lisää telibussirunkolinjoja ja raideliikenne seudun tärkeimmille runkolinjoille.
Työsuhdelipun voisi teknisesti yksinkertaisimmin toteuttaa näin:
- Työsuhdelippu on suoraveloitteinen kausikortti, vuosi- tai puolivuosikortti joka veloitetaan kuukausittain, puolivuosittain tai vuosittain. Hinta on tällöin 361 e / v. (Turku), 2 x 220 e / v ( Tampere), 1094,50 e / v (YTV) tai 441,70 e/v (Helsinki)
- Työnantaja ilmoittaa joukkoliikennetoimistolle (vast.) työsuhdelippuun oikeutetut työntekijät keskitetysti. Työntekijä on oikeutettu työsuhdelippuun, kunnes työnantaja ilmoittaa joukkoliikennetoimistolle, että etu lakkaa. Lippu on voimassa tällaiseen muutokseen asti.
- Joukkoliikennetoimisto laskuttaa kaikki yhden työnantajan työsuhde-osuudet (25%) kuukausittain yhdellä laskulla. Työntekijän oma osuus laskutetaan suoraan palkasta pidätettynä. Jos tämä ei ole mahdollista, työntekijän osuus suoraveloitetaan.
- Älykortti on työntekijän oma älykortti, jossa on oltava henkilötunniste jotta työnantajan ilmoitus voidaan yhdistää oikean henkilön korttiin. Tällöin hän voi työsuhteen tai edun päättyessä muuttaa kortin joko uuden työnantajan työsuhdelipuksi tai omaksi kausi- tai arvokortikseen.
- Mikäli mahdollista, samalla järjestelyllä toteutetaan myös seutulippu.
Työsuhdelipun toteuttamisessa tarvitaan tiivis yhteistyö sekä työnantajien että työntekijöiden kanssa. Työsuhdelipussa tulisi tehdä aktiivista markkinointiyhteistyötä seuraavien tahojen kanssa:
- Ammattiyhdistykset (esittävät kaikille työnantajille työmatkalipun käyttöönottoa)
- Kauppakamari (toimii yhdyssiteenä yksityisen sektorin työnantajiin)
- Suora yhteys suurimpiin julkisen sektorin työnantajiin: kaupunkisen eri laitokset, korkeakoulut, suursairaalat, lääninhallitukset, puolustusvoimat.
Työsuhdelipun toteuttamisen näin pääongelma on alhainen lipputulo matkaa kohden. Jos arvioidaan, että työsuhdelipun käyttäjä tekee keskimäärin 2 matkaa arkipäivänä ja matkoja vuodessa 290 kertaa arkipäivän matkamäärä, on kokonaismatkatuotto vuosilippua kohden 580 matkaa jolloin tulo matkaa kohden on Turun hinnalla 361 / 580 = 0,62 e/matka.Matkojen tuotantokustannus on painettavissa tämän alle vain raideliikenteellä, ja nykyisellä tukitasollakin (n. 30%) hyväksyttävä kustannustaso on noin 0,89 e, joka toteutuu telibussirunkolinjoilla ja osalla lähiöiden runkolinjoja. Kustannus matkustajaa kohti laskee tosin Turussa, Tampereella ja YTV-alueella käytetyillä liikennöintijärjestelyillä matkamäärän noustessa (matkustajamäärän noustessa kaksiakseliset bussit vaihdetaan telibusseihin), mutta käytännön kokemusten mukaan alle 0,62 e/matka kustannustaso voidaan saavuttaa vain raideliikenteellä.
Käytännössä työsuhdelipun toteuttaminen nykyisellä lipunhintatasolla edellyttää joko:
- Joukkoliikenteen subventiotason nostoa
- Raideliikenteen toteuttamista seutujen julkisen liikenteen päälinjoille.
Mikäli työsuhdelippu toteutetaan, on molemmilla toimenpiteillä selvästi suurempi perustelu kuin nykytilanteessa.