Käytäntönä on, että kaukoliikenteen busseissa kelpaavat HSL:n liput, jos ne eivät pelkästään pysähdy yksittäisillä moottoritiepysäkeillä HSL-alueella vaan selkeästi palvelevat myös HSL-aluetta.
Esimerkiksi mainitsemallasi linjalla 870 Helsingin ja Kotkan välillä kelpasi HSL:n liput, koska se ajoi maantietä 170 eli Uutta Porvoontietä Helsingissä Mellunmäen itäpuolella ja Sipoossa, ja palveli näin ollen maantien 170 varrella olevaa asutusta Helsingissä ja Sipoossa. Pelkästään Viikissä pysähtyvillä busseilla HSL:n liput eivät kelpaa, koska pysäkkiä palvelee myös HSL:n oma liikenne.
Samaan tapaan HSL:n liput eivät lähtökohtaisesti kelpaa Nummelaan, Vihtiin, Karkkilaan ja Lohjalle menevissä busseissa, vaan ne kelpaavat tällaisissa busseissa, jos bussi kääntyy pois Turunväylältä ja palvelee Kirkkonummen Veikkolaa tai bussi ajaa Vihdintietä. Vihdintietä siis kulkee busseja Vihtiin ja Karkkilaan toisin kuin kirjoitat.
Yksittäisiä moottoritiepysäkkejä palveleville vuoroille ei oletettavasti tehdä U-sopimusta, koska vuoroilla kulkisi kovin vähän HSL-alueen sisäisiä matkustajia, mutta jos linjat olisivat U-linjoja, sopimuksesta aiheutuisi työtä. Esimerkiksi jokainen muutos linjojen aikatauluissa pitäisi siirtää HSL:n järjestelmiin ja siitä pitäisi tiedottaa HSL:n kanavissa, ja HSL:n pitäisi aina sopia, kuinka paljon nousukorvausta liikennöitsijä saa.
Sinänsä ei ole mikään itsestäänselvyys, milloin linjan voisi katsoa palvelevan myös HSL-aluetta.
Turunväylän Lommilan pysäkin vieressä on Ikea, ja pysäkkiä palvelee vain U-linjat, joten voisi myös pitää perusteltuna, että vain Turunväylän pysäkkejä palvelevat bussit Karkkilaan, Nummelaan ja Lohjalle olisivat U-vuoroja. Pidemmälle Turkuun ja Poriin tai sitäkin pidemmälle kulkevia vuoroja liikennöitsijät taas tuskin haluavat U-vuoroiksi, koska muuten on riski, että joudutaan laittamaan lisää busseja pitkälle linjalle vain lyhyen matkaa kulkevia matkustajia varten.
Helsingin ja Mäntsälän välillä maantietä 140 kulkevissa busseissa HSL:n liput eivät kelpaa, koska tien varrella on niin vähän asutusta HSL-alueella, mutta toisaalta osalle asukkaista bussit ovat ainoa joukkoliikenneyhteys, joten voisi pitää myös perusteltuna, että linja olisi U-linja, vaikka odotettu kysyntä on vähäistä.