Ulkomaan pikku-uutisia

Nobinalta (vai oliko vielä tuohon aikaan Concordia) vuonna 2010 poistuneet 1999-malliset Volvo-Ikarukset havaittu Daugavpils Autobusuparkilla molemmat täysvalkoisina: DAP 109 HN-6160 entinen 151 RIZ-626 oli linjalla Daugavpils - Lubasti, sekä DAP 117 HN-6537 entinen 176 RIZ-753 oli linjalla Daugavpils - Priezmale.
 
Nobinalta (vai oliko vielä tuohon aikaan Concordia) vuonna 2010 poistuneet 1999-malliset Volvo-Ikarukset havaittu Daugavpils Autobusuparkilla molemmat täysvalkoisina: DAP 109 HN-6160 entinen 151 RIZ-626 oli linjalla Daugavpils - Lubasti, sekä DAP 117 HN-6537 entinen 176 RIZ-753 oli linjalla Daugavpils - Priezmale.

#117 http://www.phototrans.eu/14,638536,0,Volvo_B10BLE___Ikarus_EAG_E94_117.html
Samasta paikasta löytyy ainakin myös ex. Nf 152 http://www.phototrans.eu/2410,1237,13,0.html
 
Tuoreita uutisia Unkarista: Ikarustaustainen Nabi jatkaa menestystään Usa:n markkinoilla. Dallas Area Rapid Transport (DART) on tilannut 459 kappaletta täysin matalalattiaisia, 9,45 ja 12,2 metrisiä kaasubusseja. Bussit valmistetaan Nabin Unkarin Kaposvarin kaupungin tehtaalla. Viimeisten bussien on määrä saapua Dallasiin alkuvuonna 2014. Nabi on saanut vankan jalansijan Amerikan markkinoilla. Tälläkin hetkellä muun muuassa Los Angelesissa liikennöi noin 2000 Nabi Cng -bussia.
http://en.nabi.hu/index.php

NABI on todellakin suuressa suosiossa etenkin Yhdysvaltojen länsirannikolla, mutta se on 80.01 % amerikkalaisomisteinen ja sen kokoonpanotehtaat sijaitsevat nykyään Delawaressa ja Alabamassa. NABIlla oli yhteistyötä Ikaruksen kanssa kauan sitten, mutta Unkarissa ei enää valmisteta busseja. Sirius, jota myytiin vain Euroopassa lopetettiin, samoin myös CompoBus. CompoBussia valmistettiin, sekä Unkarissa, että Yhdysvalloissa ja viimeiset CompoBusit valmistettiin LA:iin v.2013. NABIN pahin kilpailija jenkeissä oli Orion Bus, joka lopetti toiminnansa v.2012. La:ssa lähes kaikki kaupunkibussit ovat nykyään maakaasubusseja.
 
Nobinalta (vai oliko vielä tuohon aikaan Concordia) vuonna 2010 poistuneet 1999-malliset Volvo-Ikarukset havaittu Daugavpils Autobusuparkilla molemmat täysvalkoisina: DAP 109 HN-6160 entinen 151 RIZ-626 oli linjalla Daugavpils - Lubasti, sekä DAP 117 HN-6537 entinen 176 RIZ-753 oli linjalla Daugavpils - Priezmale.
Näitä on tosiaan 3 kpl. Kuvasin ne kesällä 2011.
#109: http://aronee.kuvat.fi/kuvat/Arkisto/Latvija/Daugavpils/IMG_3381.jpg
#117: http://aronee.kuvat.fi/kuvat/Arkisto/Latvija/Daugavpils/IMG_3444.jpg
#122: http://aronee.kuvat.fi/kuvat/Arkisto/Latvija/Daugavpils/IMG_3395.jpg
 

NRK Sogn og Fjordane kertoo, että kolme henkilöä on kuollut ja että viisikymppinen ulkomaalaistaustainen puukottaja on saatu kiinni. Aluksi luultiin, että bussi olisi joutunut liikenneonnettomuuteen. Nopeasti selvisi kuitenkin, että bussissa oli puukkoa heiluttanut, sekavasti käyttäytynyt mies. Paikalle saapuneilta palomiehiltä onnistui miehen taltuttaminen siinä iltakahdeksalta Suomen aikaa.

Toisaalla on kerrottu, että samaisella bussilinjalla tapahtui kahden henkilön kuolemaan johtanut puukotus vuonna 2003.
 
Lienee sittenkin vasta 31 vee eteläsudanilainen

Näin näkyy olevan. Tilanne eilen oli näköjään sen verran kaoottinen, että palapelin palat eivät osuneet kohdalleen. Uhreista kaksi oli viisikymppisiä (toinen heistä oli bussin kuljettaja) ja kolmas oli 19-vuotias nainen. Eilinen tapahtuma oli uusinta kymmenen vuoden takaa. Kummassakin tapauksessa tekijä oltiin lähettämässä takaisin kotimaahansa (tms).

Tänä aamuna oli läheltä piti tapaus Raisissa (Nordreisa) Pohjois-Tromssassa: VG: Bussjåføren er dagens helt. Hansinkenttään (Storslett) matkalla ollut koulubussi syttyi aamulla tuleen. Ilmeisesti sulakekaapista alkanut räjähdysmäinen palo tuhosi alkajaisiksi mm. oviohjauksen. Sankarikuljettaja rikkoi omin käsin bussin ikkunoita, joiden kautta kyydissä olleet 15-20 oppilasta pelastautuivat vammautumatta.
 
Norjan rannikkoa piiskannut hirmumyrsky Hilde rantautui Suomeen ja vaihtoi sukupuolta, [poliittisesti epäkorrekti]Transu[/poliittisesti epäkorrekti]-Einoksi. :lol:

Puolet Hurtigruten -laivalinjan 11 aluksesta jäivät odottamaan myrskyn laantumista, kertoi Verdens Gang. Viimeinen alus saanee kurottua aikataulun kiinni huomenna tiistaina. MS Nordlys oli pitempään poissa liikenteessä, koska aluksen apumoottorin generaattori kärähti viikko sitten lauantaina aamuyöllä Ålesundissa. Samaisessa VG:n jutussa kerrottiin myös Osloon ajaneen pikavuorolinja-auton matkan keskeytyneen jäädessään kahden maanvyörymän väliin perjantai-iltana. 30 matkustajasta 9 saatettiin turvaan paikallisen Punaisen Ristin pelastusaluksella. Muut matkustajat pääsivät turvaan läheiseen yksityiskotiin.

Hilde-myrskyn ehkäpä omituisin onnettomuus sattui Kristiansundin (n. 135 km Trondheimista länsilounaaseen) paikallisbussille. Bussi oli nousemassa Sørsundbrualle, kun se jämähti paikalleen juuri ennen sillan lakipistettä. Bussi lähti valumaan taaksepäin ja pysähtyi sillan keskustan puoleiseen kaarteeseen. Bussin keskivaiheilla istunut matkustaja ihmetteli miksi häneen osui sadepisaroita. Selvisi, että myrskytuuli oli irroittanut ja vienyt mennessään bussin tuulilasin. Kukaan bussin kolmesta matkustajasta ei loukkaantunut onnettomuudessa, vaikkakin kuljettaja oli ymmärrettävästä syystä aivan likomärkä, kertoo uutislehti Tidens Krav.
 
Takaisin
Ylös