- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mistäs hihasta sinä taas vaihteeksi ravistelet faktojasi.
Tuo sinun linkkaamasi kuljetusvirtadokumentti vahvistaa väitteen, että Satakunnan satamien ja Turun liikenteestä aivan valtava osa tulee lähialueilta ja sisämaan tehtailta. Turusta toki menee tavaraa myös Helsingin seudulle ja osin muuallekin maahan, mutta tuo virta jaellaan rekoilla, kun lastit ovat aika pieniä.
Suomessa on liikaa satamia. Uusikaupunki, Rauma ja Pori ovat käytännössä vierekkäin. Yksi riittäisi.
Jos osa kunnista lopettaisi suosiolla satamansa tukemisen, rautatieinvestoinneissakin olisi enemmän järkeä. Nythän URPOlle ei ole siltä kantilta mitään tarvetta, kun jokaiseen varsinaissuomalaiseen mökkilaituriin liikennöi rahtialuksia.
Urpo-radan kannattavuus on sitten vähän toinen asia. Kaikkiin näihin satamiin on kuitenkin rata, mikä mahdollistaa junakuljetukset sisämaasta. En silti ihan noin vain toteaisi, että Urpo-radalla ei olisi erityistä merkitystä satamille. Kuitenkin satamien takamaakuljetuksissa kasitiellä on aika iso rooli. Ja yritys, joka lähettää rahtia, lähettää sitä tietenkin sellaiseen satamaan, mihin on hyvä toimiva ratayhteys. Varsinkin Rauman satamalla, miksei Porillakin, saattaisi olla hyvät edellytykset saada rautatierahtia Varsinais-Suomesta ja Uudeltamaalta, jos ratayhteys olisi olemassa. Iso osa kartoissa näkyvästä ykköstien liikenteestä suuntautuu edelleen kasitietä Raumalle eikä niinkään Turkuun, minkä näkee jo siitä, kuinka paljon isompi satama Rauma on Turkuun nähden.
Suomessa on liikaa satamia. Uusikaupunki, Rauma ja Pori ovat käytännössä vierekkäin. Yksi riittäisi.
Suomessa on liikaa satamia. Uusikaupunki, Rauma ja Pori ovat käytännössä vierekkäin. Yksi riittäisi.
Jos osa kunnista lopettaisi suosiolla satamansa tukemisen, rautatieinvestoinneissakin olisi enemmän järkeä. Nythän URPOlle ei ole siltä kantilta mitään tarvetta, kun jokaiseen varsinaissuomalaiseen mökkilaituriin liikennöi rahtialuksia.
Ehkä kovin usein en Petterin kanssa samaa mieltä ole, mutta kun suomalaisen prosessiteollisuuden tietojärjestelmätoimittajan IT-insinöörinä olen joissakin vaiheissa päässyt myös näitä metsäteollisuutemme viennin logistiikkakysymyksiäkin jopa hieman sisäpiiriläisenä sivusta seuraamaan, niin esim. ilman paperivarastoja toimiville UPM:n Rauman tehtaille on se oma lähisatama aivan välttämätön elinehto, kuten pitkään myös UPM:n sisämaan tuotantolaitoksille Jokilaaksossa (Jämsänkoski ja Kaipola) ja aikoinaan jopa lakkautetuille Kajaanin tehtaille Rauma on pitkään ollut likimain se ensisijaisin vientireitti.Rauman satama palvelee viennnissä hyvin pitkälti UPM:n Rauman tehdasta , Metsä-Fibren Rauman tehdasta, UPM:n Jämsän tehtaita ja Metsä-Botnian Äänekosken tehdasta sekä sahoja ja vaneritehtaita yleensä noiden tehtaiden kuljetusreittien varrelta. Mieletön määrä paperirullia, sellupaaleja. lautaa, lankkua ja vaneria. Lähtöpisteitä on huomattavan vähän ja kaikkiin suurimpiin on suora rata tai ne ovat Raumalla. Rautatierahtia Uudeltamaalta tai Varsinais-Suomesta ei Raumalle ole merkittävästi saatavissa, koska noilla alueilla ei ole kovin merkittävästi puunjalostusteollisuutta, vain Kirkniemi, jolla on lähempänäkin satamia suoran junayhteyden päässä.
Ehkä en ilmaissut itseäni selvästi. Noille mökkilaitureille ei ole liikentoiminnallista perustaa ilman julkista tukea. Raumalla on liiketoimintaedellytykset ja niitä auttaisi, että uk ja Pori pistettäisiin sulki.
Kyse ei ts. ole siitä, että lakkautetaan satamia, jotta rautatieinvestoinnit olisivat kannattavia, vaan että lopetetaan kaikenlainen elinkeinotoiminnan julkinen tukeminen.
Ehkä en ilmaissut itseäni selvästi. Noille mökkilaitureille ei ole liikentoiminnallista perustaa ilman julkista tukea. Raumalla on liiketoimintaedellytykset ja niitä auttaisi, että uk ja Pori pistettäisiin sulki.
Kyse ei ts. ole siitä, että lakkautetaan satamia, jotta rautatieinvestoinnit olisivat kannattavia, vaan että lopetetaan kaikenlainen elinkeinotoiminnan julkinen tukeminen.
Käsittääkseni Porin, Rauman ja Uudenkaupungin satamat toimivat suunnilleen nollatuloksella. Tariffit kattavat keskimäärin kustannukset ja investointien kuoletukset. Toki suhdannevaihteluita on eli tulokset vähän vaihtelevat rahtimäärien mukaan.
Ei sataman ylläpitäminen ole välttämättä hirvittävän kallista, toki se voi olla, jos sataman läpi kulkee pieniä määriä kalliisti käsiteltävää rahtia.
Muutenkin on olemassa tehtaita, jotka ihan välttämättä tarvitsevat sataman lähellä.
Sköldvikin jalostamo, Koverharin terästehdas Uudenkaupungin autotehdas, Rauman paperi- ja sellutehtaat, Turun ja Rauman telakka, Raahen terästehdas ja Tornion terästehdas esimerkkeinä. Se ovatko nuo laiturit julkisia vai yksityisiä ei paljon asiaa muuta.
Ei todellakaan kuoleta investointeja. Eiväthän nuo edes investoi itse, vaan esim. väylien ruoppaus menee valtion piikkiin, ei keskimäärin ole halpaa. Jos en ihan väärin muista, niin sekä Rauman että Porin väylät on ruopattu viimeisen kymmenen vuoden sisään. Kymmeniä jos ei satoja miljoonia. Ei 10-20MEn liikevaihdolla sellaisia investointeja tehdä. Me täällä pk-seudullakin pääsemme osallistumaan siis siihen huviin, että Bolidenille tulee halvemmaksi kuljettaa romunsa ja litkunsa Poriin/Porista kuin Raumalle/Raumalta.