Omistajan pitäisi ohjata VR:ää laskemaan tappiollisuuden ja kannattavuuden raja vähän toisella tavalla.
Se, mikä nykytilanteessa on suurin ongelma, on se, että ei ole mitenkään tiedossa, onko se liikenne, josta tuki saadaan, todella kannattamatonta ja se liikenne, jota ei tueta, kannattavaa.
VR Oy:n kustannuksissa on selviä ongelmia,esimerkiksi:
- Helsingin lähijunaliikenteen kustannustaso on todellakin noin 50% korkeampi kuin HKL - metroliikenteen.
- "Kannattavassa" liikenteessä on eräitä varsinkin Pendolino- ja IC-vuoroja, joiden kannattavuus on erittäin kyseenalainen.
- Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere - pendelöivien IC-junien ajaminen ohjausvaunuttomalla kalustolla nyt vain on tuhlausta.
Pohjolan liikenne on hyvin hoidettu linja-autoliike. Jos sen myisi pois, ei liikennettä kukaan kummemmin supistaisi.
Miten ne vuorot, jotka suoraan kilpailevat junien kanssa Hanko - Karjaa ja Kouvola-Kotka väleillä ja Savon radoilla mm. Kuopio - Iisalmi - Kajaani - Oulu?
Jos VR Oy ei enää liikennöisi niitä busseilla, sillä voisi olla melkoinen paine liikennöidä näitä vuoroja junalla.
Samoin junaliikenteen kannattavuus voisi selvästi kasvaa, kun bussimatkustajia siirtyisi junaan.
Jos vaihtoehtona on nopeampi juna, ei monikaan valitse bussia.
Reittikartat joista näkee päällekkäisyydet.
http://www.pohjolanliikenne.fi/fi/index/reittikartat/Etela-Suomi.html
http://www.pohjolanliikenne.fi/fi/index/reittikartat/Savo-Kainuu-Oulu.html
http://www.pohjolanliikenne.fi/fi/index/reittikartat/Savonlinna.html
En ymmärrä, kuinka junaliikenteeseen vaikuttaisi, jos Vainion kanssa Hesasta Turkuun ajaisi vaikka KA tai Connex.
Junaliikenteeseen se vaikuttaisi selvästi. VR Oy:n kannattaisi pyrkiä saamaan juniin ne matkustajat, jotka nyt kulkevat Pohjolan liikenteen busseilla. Todennäköisesti tämä vaikuttaisi siten, että juniin tulisi edullisempi kampanjahinnoittelu, sekä siten, että vuoro- ja kapasiteettitarjontaa lisättäisiin.
Samoin paineet rakentaa lentokenttärata Helsinki-Vantaalle kasvaisivat. Bussien ainoa merkittävä lisäpalveluhan verrattuna juniin on yhteys Helsinki-Vantaalle.
Sillä Konginkankaalla jeesustelun voisi lopettaa. Kumminkin rekka törmäsi linja-autoon. Taitaa vähän kaikilla rekkakuskeilla olla kokemuksia perävaunun heittelehtimisestä talvella.
Mielestäsi siis onnettomuudesta, jossa kuoli 23 henkilöä ei ole syytä keskustella? Varsinkin kun onnettomuuden todellisia syitä ei ole poistettu?
Konginkankaan suhten on usein julkisesti kysytty, miksi ko. kuljetusta ei kuljetettu junalla. Se, että rekka oli itse asiassa VR Oy:n eli sen tytäryhtiö Transpointin rekka, ei ole juuri tullut esille.
Konginkankaan tyyppiset onnettomuudet voidaan estää:
- Kieltämällä 60 t painoiset yhdistelmät
- Valvomalla tiukemmin rekkojen painoa (ko. rekassa oli 4 tonnia ylipainoa)
- Valvomalla tiukemmin rekkojen ylinopeuksia ja ajoaikoja
Kaikki nämä johtavat kustannuspaineisiin siirtää kuljetuksia rautateille, jota taas 1.1.2007 tapahtuva VR Oy:n tavaraliikenteen monopolin purkaminen edistää selvästi.