5. Paikallisliikenteen kehittämisohjelma
5.1. Toimintapolitiikka
Muuta paikallisliikennettä ylläpidetään siinä laajuudessa kuin kaukoliikenteen jatkoyhteydet ja muilta osin yleisen edun vaatimukset edellyttävät.
5.2. KTS-kauden tulostavoitteet
Kuljetusmarkkinoiden kehitys
Vaikka henkilöliikenteen arvioidaan kokonaisuudessaan kasvavan suunnitelmakaudella,
rautateiden paikallisliikenteen kasvumahdollisuudet ovat heikot. Kokonaisliikenteen lisäys sekä osa rautateiden nykyisestä paikallisliikenteestä ohjautuu autoliikenteelle.
Liikenneministeriön tavoitteena on ylläpitää kohtuullinen palvelutaso joukkoliikenteessä koko maassa. Erityistoimet kohdistuvat pääosin haja-asutusalueelle. Lääneihin perustetut henkilöliikennetyöryhmät huolehtivat liikennelajien ja liikennejärjestelyjen yhteensovittamisesta alueellisella tasolla.
Tulostavoite
Paikallisliikenteen laajuus perustuu yleisiin yhteiskuntapoliittisiin näkökohtiin ja sen mukaiseen
liikennepolitiikkaan, josta aiheutuneet kustannukset korvataan rautateille. Tästä johtuen
paikallisliikenteen tuotot vuodesta 1986 lähtien peittävät liikenteenhoidon kustannukset (sis. subvention).
Paikallisliikenteen tuottoihin kirjataan korvaus liikenteen ylläpidosta siltä osin, kuin paikallisliikenteen tuotot eivät kata liikenteen hoidosta aiheutuneita kustannuksia. Vuonna 1986 korvaustarve on 45 miljoonaa markkaa. Paikallisliikenteen korvaus pienenee KTS-kaudella junien määrää supistettaessa siten, että se on vuonna 1990 31 miljoonaa markkaa.
Mikäli valtiovalta ei myönnä rautateille suunnitelman mukaisia korvauksia, supistaa rautatiet liikennettä suunniteltua enemmän.
Markkinointitavoite
Paikallisliikenteen kehittämisohjelman mukaisesti muutetaan liikenteen rakennetta siten, että rautatiet keskittyy pääasiallisesti nopeaan jatkoyhteysliikenteeseen. Tämän lisäksi
rautatiet hoitaa liikennettä harvaan asutuilla alueilla siinä tapauksessa, että valtiovalta korvaa rautateille liikenteestä aiheutuvan alijäämän.
Matkojen määrän arvioidaan laskevan KTS-kaudella viidestä kuuteen prosenttia vuosittain. Vuonna 1990 tehdään paikallisliikenteessä 1.4 miljoonaa matkaa, kun vastaava määrä vuonna 1982 oli 2.2 miljoonaa matkaa.
Tuottotasotavoite
Paikallisliikenteen reaalista tuottotasoa korotetaan keskimäärin 1 prosenttia vuodessa.
Kustannustavoite
Yli-ikäisen kiskoautokaluston
korvaaminen veturijunilla nostaa suunnitelmakaudella liikenteenhoidon yksikkökustannuksia. Kun kuitenkin
junakilometrit supistuvat nykyisestä lähes puoleen, supistuvat liikenteenhoidon kustannukset selvästi. (logiikka hoi?!)
5.3. Tavoitteiden edellyttämä kehittäminen
Palvelujen kehittäminen
Matkustusaika lyhenee, kun junien kulkua nopeutetaan ja aikataulut nivelletään nykyistä paremmin kaukojunien aikatauluihin.
Matkustusmukavuus paranee kun siirrytään kiskoautoista veturijuniin.
5.4. Resurssi- ja investointitarve
Koska
paikallisliikennettä varten ei rakenneta omaa kalustoa, on resurssi ja investointitarpeet käsitelty edellä henkilökaukoliikenteen yhteydessä.
5.5. Kehittämisen vaikutukset tuloksen (vuoden 1982 hintataso)
Seuraavassa asetelmassa on esitetty paikallisliikenteen kehittämisohjelman mukainen tuottojen, kulujen ja tuloksen kehitys vuodesta 1982 vuoteen 1990. Tuottoihin on laskettu mukaan paikallisliikenteen korvaus.
Koodi:
Paikallisliikenne 1982 1990 Muutos
Mmk Mmk Mmk %
Tuotot (korvaus ml.) 59 70 + 11 + 19
Liikenteenhoidon kulut 128 70 - 58 - 45
Radanpidon kulut 25 20 - 5 - 20
Tulos -94 -20 + 74 + 79