USA:n hankkeet osoittavat, että hyvin autoistuneessakin ympäristössä voi toteuttaa menestyneitä joukkoliikennehankkeita tietyissä rajoissa. Suomeen ne eivät sovellu suoraan esikuviksi, koska täällä yhdyskuntarakenteen tilanne on paljon lähempänä muita Pohjoismaita ja Saksaa. Siksi Suomessa on perusteltua soveltaa saksalaista teknologiaa suoraan.
Juuri näin. USA:n tilanne täytyy suhteuttaa sikäläiseen autoistumiseen. USA on ainoa paikka maailmassa, jossa autojen määrä on luokkaa 800 autoa tuhatta asukasta kohden. Muualla jäädään enimmillään 600 auton luokkaan. Näin siitä huolimatta, että USA:ssa on paljon suuria kaupunkeja, joissa autoilun osuus kaupunkialueella jää alle eurooppalaisten kaupunkien lukujen.
Meillä Suomessa on kuitenkin sellainen ongelma, että täällä on puoli vuosisataa noudatettu amerikkalaista liikennesuunnittelun oppia. Tärkeintä on ollut osata suunnitella autoliikennettä ja hallita autovirtoja. Joukkoliikenne ei ole ollut kiinnostava asia. Siihen on suhtauduttu lähinnä välttämättömänä pahana, joka lakkaa jossain vaiheessa olemasta, kun kaikilla vain on varaa ostaa auto ja käyttää autoa. Välivaiheena suurimmissa kaupungeissamme on bussiliikenne, jota varten ei tarvitse suunnitella liikenneverkkoon mitään. Bussit kun voivat kulkea henkilöautoja varten tehdyssä liikennejärjestelmässä. Ainoa poikkeus tästä on ollut Helsinki, jossa amerikkalaisten suurkaupunkien tapaan on metro, autoilua häiritsemätön joukkoliikenne. Se myös sopii yhteen autoilun kanssa liityntäpysäköinnin kautta, eli ”lopullisen ratkaisun” tilanteessa ei tarvita edes liityntäbusseja, koska metroasemille voidaan tulla autoilla.
Autoihinsa tuskastuneet amerikkalaiset ovat ottaneet jo 1980-luvulla oppia Saksasta, kuten Mikko Laaksonen kirjoitti. Meille ei saksalainen oppi ole kelvannut, ennen kuin se on tullut USA:n kautta. Ja valitettavasti tulkittuna siten, kuin sitä on läpiautoistuneessa maassa sovellettu. Kun amerikkalainen
Richard Stanger kävi Suomessa 1990, häntä kuunneltiin. Los Angelesin (4 milj. asukasta) Light Rail -ratkaisut (Saksasta kopioidut) olivat Helsingissä ja Espoossa kuuntelemisen arvoisia. Tosin Helsingin mielestä Stanger oli väärässä metroajatuksineen. Kun pari vuotta myöhemmin kävi peräti
kolmen eurooppalaisen asiantuntijan ryhmä arvioimassa Helsingin seudun liikenteen tilaa, heidän arvionsa vaiettiin ja herroja kuvailtiin asenteellisiksi. Kipeimmät kommentit jätettiin heidän
raporttinsa suomennoksesta pois.
Sekä Mikko Laaksonen että minä olemme puhuneet vuosikausia eurooppalaisesta kaupunkiliikennekulttuurista ja sen soveltamisesta Suomeen. Vasta aivan viime vuosina on tapahtunut jotain konkreettista sillä alalla. Mutta edelleen amerikkalainen autoiluun perustuva liikennesuunnittelun kulttuuri on hallitseva. Onhan maamme täynnä amerikkalaisen liikennesuunnittelun oppineita liikenneinsinöörejä. Joukkoliikenteestä jotain ymmärtävät ovat pääsääntöisesti tavalla tai toisella itseoppineita, kun joukkoliikennettä ei ole edes tosissaan opetettu.
Antero