Uuden sukupolven VDL Citea-mallisto

Tuskin 54 miljoonan euron veloilla hirveästi rahoitusta saa kun tilikauden tuloskin vaivaiset 0,1 miljoonaa euroa vuonna 2020.

Helb on edelleen osa KA-yhtymää, joka voi antaa tarvittavan vakuuden tai hankkia kaluston ja vuokrata sen HelBille.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:56 ----------

Bussitietäjällä on pointti. En tiedä edes miten tulevat hankkimaan nuo ojankoon tulevat bussit. Oletan, että teikäläinen on hieman nuorempaa sukupolvea ja sinulle ei ehkä ole vielä ihan hahmotuksissa taloudellinen sektori. 54 miljoonan veloista on nimittäin melko vaikea saada minkäänlaista lisärahoitusta tulevia hankkeita varten ja vielä 0,1 miljoonan voitto vuodelta 2020... Tarviaako asiaa edes ihmetellä?

Kokonaisuuden huomioon ottaminen on myös ihan hyvä tehdä iästä riippumatta.
 
Helb on edelleen osa KA-yhtymää, joka voi antaa tarvittavan vakuuden tai hankkia kaluston ja vuokrata sen HelBille.

Mutta millainen riski tuo olisi KA:lle? KA on aikasemmin sanonut, että jos perintä etenee niin he antavat HelBin mennä konkurssiin eivätkä siis maksa HelBin velkoja. Viitsisikö KA muka hankkia liudan uusia busseja jos riskinä on että ne jäävät nopeasti turhiksi?
 
Mutta millainen riski tuo olisi KA:lle? KA on aikasemmin sanonut, että jos perintä etenee niin he antavat HelBin mennä konkurssiin eivätkä siis maksa HelBin velkoja. Viitsisikö KA muka hankkia liudan uusia busseja jos riskinä on että ne jäävät nopeasti turhiksi?

Ilman Nobinan valitusta he olisivat jo hankkineet ne. Sopimuskausi ehtii kulua loppuun ennen kuin viimeinen sana tukisopan takaisinperinnässä on sanottu. Muutenhan heidän kannattaisi hakea HelB itse konkurssiin.

Toinen asia onkin, että eroavatko eri paikkakuntien kalustovaatimukset vieläkin niin paljon toisistaan, että HSL-alueelta vapautuva uudehko kalusto on heti käyttökelvotonta?
 
Ilman Nobinan valitusta he olisivat jo hankkineet ne. Sopimuskausi ehtii kulua loppuun ennen kuin viimeinen sana tukisopan takaisinperinnässä on sanottu. Muutenhan heidän kannattaisi hakea HelB itse konkurssiin.

Toinen asia onkin, että eroavatko eri paikkakuntien kalustovaatimukset vieläkin niin paljon toisistaan, että HSL-alueelta vapautuva uudehko kalusto on heti käyttökelvotonta?
En jotenkin usko että oikeuden päätöksessä kestäisi yli 7 vuotta mutta jos KA on kanssasi samaa mieltä niin he varmaan sitten hankkivat bussit ja ongelmaa ei ole. Jos lopullinen päätös tulee parin vuoden sisällä niin sitten uusien bussien hankinta nyt olisi aika paljon ongelmallisempaa.
 
En jotenkin usko että oikeuden päätöksessä kestäisi yli 7 vuotta mutta jos KA on kanssasi samaa mieltä niin he varmaan sitten hankkivat bussit ja ongelmaa ei ole. Jos lopullinen päätös tulee parin vuoden sisällä niin sitten uusien bussien hankinta nyt olisi aika paljon ongelmallisempaa.

Ongelmia on jo ja ehkä tulee lisää, mutta KA joutuu nyt valitsemaan ruton ja koleran välillä. EU:n oikeusprossessit voivat kuitenkin olla käsittämättömän hitaita.
 
Ongelmia on jo ja ehkä tulee lisää, mutta KA joutuu nyt valitsemaan ruton ja koleran välillä. EU:n oikeusprossessit voivat kuitenkin olla käsittämättömän hitaita.
Onhan tuo totta. Ei tässä ole hyvää vaihtoehtoa. Toivotaan vain HelB selviäisi tästä ja liikenne pelaisi.
 
Suomeksi keskeisimmät asiat on luettavissa täällä. Tuo 13,5-metrinen versio on todellakin kaksiakselinen. Aikanaan nähtäneen, minkä verran siihen saa istumapaikkoja ovituksella 1+2+1 ja kolmella lastenvaunupaikalla.
 
Suomeksi keskeisimmät asiat on luettavissa täällä. Tuo 13,5-metrinen versio on todellakin kaksiakselinen. Aikanaan nähtäneen, minkä verran siihen saa istumapaikkoja ovituksella 1+2+1 ja kolmella lastenvaunupaikalla.

Tämän esitteen (englanniksi) toiseksi viimeisellä sivulla on annettu mm. matkustajakapasiteetit eri kokoisille Citeoilla. Sen mukaan Low Floor 12.2-metriseen bussiin menee 110 matkustajaa ja samanpituiseen Low Entry -bussiin 105 matkustajaa. Jostain syystä 13.5-metriseen menee kuitenkin vain 89 matkustajaa. Onkohan tuossa joku virhe?
 
Suomeksi keskeisimmät asiat on luettavissa täällä. Tuo 13,5-metrinen versio on todellakin kaksiakselinen. Aikanaan nähtäneen, minkä verran siihen saa istumapaikkoja ovituksella 1+2+1 ja kolmella lastenvaunupaikalla.
Kaupattuhan näitä on jo pitkään, tuotanto on vaan lähtenyt käyntiin paljon, paljon hitaammin kuin mitä varmaan oletettiin silloin kun malli ensimmäisen kerran julkaistiin. Tietääkseni HSL-spekseillä on kaupattu 13,5-metristä 43 istumapaikalla ja 15-metristä 51 istumapaikalla.

Sen mukaan Low Floor 12.2-metriseen bussiin menee 110 matkustajaa ja samanpituiseen Low Entry -bussiin 105 matkustajaa. Jostain syystä 13.5-metriseen menee kuitenkin vain 89 matkustajaa. Onkohan tuossa joku virhe?
Ei välttämättä ole. 2-akselisissa matkustajamäärää rajoittaa bussin kokonaismassa ja koska 13,5-metrinen bussi painaa itsessään enemmän kuin 12,2-metrinen, voidaan matkustajia ottaa vähemmän.

Käytännössä toki 12,2-metriseen ei saa yli sataa matkustajaa menemään, koska tila vaan loppuu yksinkertaisesti kesken.
 
Esitemateriaalissa ei näkynyt mittapiirroksia, eikä tietoja akseliväleistä. Yleensä 13,5 m kaksiakselinen bussi on kaupunkiliikenteessä ikävän kankea. Esitemateriaalin kuvista silmämääräisesti arvioituna tuon 13,5 m:n version perusakseliväli on samaa luokkaa teliversion kanssa, mutta tietysti selkeästi enemmän kuin lyhyemmän kaksiakselisen.
 
Muuten mistä lähtien 2-akseliset saa olla taas yli 13 metrisiä? Aiemmin oli niin että yli 13 metrisissä piti olla tukiakseli.
 
Muuten mistä lähtien 2-akseliset saa olla taas yli 13 metrisiä? Aiemmin oli niin että yli 13 metrisissä piti olla tukiakseli.
Linja-auton pituudesta sanoo FINLEXin säädöskokoelman teksti:

"Auton pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

1) linja-auto (M2- ja M3-luokka) 13,50 m

vähintään kolmiakselisena kuitenkin 15,00 m

nivelrakenteisena kuitenkin 18,75 m

nivelrakenteisena useammalla kuin yhdellä nivelellä varustettuna kuitenkin 25,25 m"

Muutkin asiat kuin yllä listatut ehdottomat ylärajat käytännössä voivat rajoittaa bussin pituutta, esimerkiksi kääntyvyysvaatimus ja akselimassat. Kevytmetallikorisia Lahti 402- ja Scala-busseja tehtiin aikanaan huomattavan pitkinä kaksiakselisinakin. Tiukentuneet kääntyvyysvaatimukset käytännössä lyhensivät Scaloja(kin) jo 2004. Ilmeisesti lähinnä kääntyvyysvaatimuksen takia viime aikoina ei kovin paljoa ole rekisteröity yli 13-metrisiä kaksiakselisia uusia linja-autoja Suomeen. Ehkä VDL on keksinyt jonkin ratkaisun, miten se saa 13,5-metrisen bussinsa täyttämään kääntyvyysvaatimuksen velvoitteen.
 
Linja-auton pituudesta sanoo FINLEXin säädöskokoelman teksti:

"Auton pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

1) linja-auto (M2- ja M3-luokka) 13,50 m

vähintään kolmiakselisena kuitenkin 15,00 m

nivelrakenteisena kuitenkin 18,75 m

nivelrakenteisena useammalla kuin yhdellä nivelellä varustettuna kuitenkin 25,25 m"

Muutkin asiat kuin yllä listatut ehdottomat ylärajat käytännössä voivat rajoittaa bussin pituutta, esimerkiksi kääntyvyysvaatimus ja akselimassat. Kevytmetallikorisia Lahti 402- ja Scala-busseja tehtiin aikanaan huomattavan pitkinä kaksiakselisinakin. Tiukentuneet kääntyvyysvaatimukset käytännössä lyhensivät Scaloja(kin) jo 2004. Ilmeisesti lähinnä kääntyvyysvaatimuksen takia viime aikoina ei kovin paljoa ole rekisteröity yli 13-metrisiä kaksiakselisia uusia linja-autoja Suomeen. Ehkä VDL on keksinyt jonkin ratkaisun, miten se saa 13,5-metrisen bussinsa täyttämään kääntyvyysvaatimuksen velvoitteen.
Tuon perusteella pienenä sivuhuomiona voisi päätellä, että M-B Capacity ei lain mukaan kelpaa kaupunkiemme kaduille tienaamaan. Tai ainakin tuon perusteella näin tulkitsisin.
 
Tuon perusteella pienenä sivuhuomiona voisi päätellä, että M-B Capacity ei lain mukaan kelpaa kaupunkiemme kaduille tienaamaan. Tai ainakin tuon perusteella näin tulkitsisin.
Nyt siirryttiin VDL:istä Mercedeksiin, mutta jokin aika sitten pohdiskelin asiaa tässä viestissä, ja vertasin tilannetta Ruotsiin.
 
Takaisin
Ylös