Uudet bussit, syksy 2013

Nobinat 902-904 ovat Kaivokselan Volvolla. Nämä ovat nyt siis B8RLE/8900LE. Euro 6
 
Volvon tuoman Euro 6-moottorin ja B8RLE-alustan myötä myös ohjaamo on pistetty kokonaan uusiksi.

kuva
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Volvon tuoman Euro 6-moottorin ja B8RLE-alustan myötä myös ohjaamo on pistetty kokonaan uusiksi.

kuva

Uusi ohjaamo on ihan kiva, napit ovat käden ulottuvilla jne. Mutta nyt kun koko kojelauta liikkuu taas ratin mukana, niin ratin ollessa itselleni sopivassa kulmassa, jää nopeus- ja kierroslukumittarit kojelaudan alle ja ne ovat suuntautuneena lattiaa kohti :lol:
 
Joo, mä en ole vielä kokeillut tuota Volvon uutta kojelautaa, mutta hieman ihmettelen, miksi piti luopua yhtiön toiseksi parhaasta kojelaudasta juuri kun se oli saatu erittäin toimivaksi? Volvon paras kojelautahan (ja ylipäätään maailman selkein ja toimivin kojelauta busseissa) on edelleenkin se vuonna 1986 esitelty klassikko.
 
Volvon tuoman Euro 6-moottorin ja B8RLE-alustan myötä myös ohjaamo on pistetty kokonaan uusiksi.

kuva

Näyttäisi olevan sama Actian kojelauta kuin Westendin Linjan Citeliksissä oli. Veikkaanpa, että tuo kojelauta saattaisi olla valinnaisvaruste koska se on muistaakseni Saksan VDV-standardin mukainen. Busworld-messuilla oli mielestäni 7900:ssa alla olevasta linkistä löytyvän esitteen sivun 7 mukainen kojelauta
http://euro6.volvobuses.com/pdf/Volvo-8900-Euro6-Brochure-EN.pdf
 
Ohjaamo on juuri esitteen kaltainen. Tosin pieniä eroja napeissa jne. Samalla myös mittaristo on uudistettu. Pari mittaria on tippunut pois ja mittarit ovat "sirompia". Myös monitoiminäyttö on muuttunut ja on väritykseltään sinertävä. Ehkä uusi mittaristo on innovoinut myös uuden kojelaudan :D
Tosin, mullakin tuli ihan ensimmäisenä VDV-standardi mieleen tuosta..

Olen Vriston kanssa samaa mieltä että Volvon aiempi ohjaamo on huipputasoa, kaikki on lähellä ja säätövaraa löytyy. Pienempi ratti toi tilaa enemmän, mutta isommassa ratissa on sitä jotain ja kevyempi ohjaus :D
 
Enemmän mainitsemaasi ohjaamoa myös tuo 8900LE:n ohjaamo muistuttaa.

Onkos muuten VDL:ien ohjaamo muuttanut muotoaan jo Euro 6 myötä?

No sitten se on ilmeisesti uuden EBSF (European Bus System of the Future) määrittelyn mukainen kojelauta. Mersu veti EBSF:n kuljettajaympäristö projektia, joten yllätys-yllätys lopputulos on kovin saksalaishenkinen VDV:n jatkokehitelmä.

VDL päivitti tässä vaiheessa mittaristoa kevyesti ja myöhemmin on tulossa kokonaan uusi kojelauta. Nykyäänhän vaihtoehtoja on kaksi, täysin liikennöitsijän toiveiden mukaan räätälöitävä kiinteä versio ja VDV:n mukainen säädettävä versio.
 
Takaisin
Ylös