Uudet bussit, syksy 2016

Kuukankorven bussikuvastoa selaillessa rupesi noiden uusien Nobinoiden numerointi kummastuttamaan. Kun nuo tänä vuonna tulevat saavat vissiin numerot 991-1057, onko jotain erityistä syytä ettei Nobina rupea käyttämään vapaana olevia numeroita 17-139 väliltä?

Tää on muuten hyvä huomio. Minkäköhän takia esim. Vestit poikkesivat numeroinnista, jonka mukaan seuraava vapaana oleva numero ylhäältäpäin otettiin käyttöön ja saivat numerot 1-16, kun esim loogista olisi ne ollut sijoittaa 900-sarjaan.
 
Tää on muuten hyvä huomio. Minkäköhän takia esim. Vestit poikkesivat numeroinnista, jonka mukaan seuraava vapaana oleva numero ylhäältäpäin otettiin käyttöön ja saivat numerot 1-16, kun esim loogista olisi ne ollut sijoittaa 900-sarjaan.

Olisiko niin että koska Vestit hankittiin käytettyinä lähes kymmen vuoden ikäisinä ja niillä tuskin ajetaan HSL-liikenteessä kovin montaa vuotta, niin niitä ei haluttu numeroida uusien autojen joukkoon jotka pysyvät liikenteessä huomattavasti pidempään.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:01 ----------

Tuli mieleen toinen kysymys Vesteistä: miksi ne on jätetty vihreiksi, kun esim teli-Säffletkin väritettiin tilaajaväreihin?

Jos tarkoitat teli-säfflejä 763-781 niin nehän on nobinan omissa väreissä, ei tilaajaväreissä.
 
Tosiaan jos Nobina pyrkii siihen, että kaikki bussit olisivat numeroitu järjestyksessä käyttöönoton mukaan ja Vestit ollaan poistamassa piakkoin, kuten niiden tilaajavärittömyys vihjaisi, on niiden numerointi 1-16 ihan loogista. Toisaalta jos ne pidetään täysi-ikäisiksi olisi ne kannattanut numeroida muiden 2006-vuosikertaisten kylkeen (siellä ei kylläkään ole tilaa).
Upo-Uusien numerointi loppupäähän on kuitenkin hieman kummallista, sillä suuria kilpailutuksia ei vissiinkään ole tulossa ennen vuotta 2018, jolloin vuoden 2002 tilkkutäkkisarjasta ikaruksia tulee yli-ikäisiä ja viimeistään poistuu. Tällöin vapaana ovat numerot 400:n asti eli alkupäässä luulisi olevan rutkasti tilaa jopa siinä tapauksessa, että Nobina saavuttaa hyväksyttävien tarjouksien ylärajan.
 
Viimeksi muokattu:
Ikarukset ovat jo poistuneet, kuten suuri osa 400-sarjan City L:istä sekä muista autoistakin, kuten Jokeri-teleistä.

Tosiaan kalustoa vapautui niin paljon, että City L:iä ja Ikaruksia tuskin enää tarvitaan. Hyvinkin voisi alkaa täyttämään sitä alkupään kohtaa.
 
Tosiaan kalustoa vapautui niin paljon, että City L:iä ja Ikaruksia tuskin enää tarvitaan. Hyvinkin voisi alkaa täyttämään sitä alkupään kohtaa.

Yksi City L ainakin liikuskeli eilen hertsikan suunnalla, tuli vastaan linjalla 81. Näköjään jokunen vielä kuljeskelee.
 
Scanian Lahden tehtaalla seisoi tänään HelBin kolme uutta 2-akselista OmniExpress 320LE:tä numeroilla 1608-1610.
 
Huomasin ohiajaessa Helbin uuden 2-akselisen OmniExpress 320LE:n, #1608 seisomassa Scanialla Ruhassa ilman kilpiä vielä.
 
Takaisin
Ylös