Uudet bussit, syksy 2017

Eikös tuossa sanottu autojen arvoksi 9 miljoonaa euroa. Saako sillä 45 Volvoa, siis 200000 kpl? Luulisi kaupan arvon olevan enemmän.

Savonlinja on varmasti saanut hyvät paljousalennukset tästä kaupasta, joten hinta voi pitää paikkaansa. Pienemmissä erissä HSL-spekseillä 2-akselinen katuri maksaa karvan verran yli 200 000 e ja teli n. 25 000 e enemmän.
 
Onko muuten tietoa, paljonko hintaeroa on Scanian Citywidellä ja Omnilla (tai mikä tuo kotimainen nykyään onkaan nimeltään)? Olisko VDL vaikuttanut niin, että ruotsalaismerkkien on ollut pakko tarkistaa hintojaan?
 
HSL vaatii sen nykyään kaikkiin uusiin busseihin, samoin kuin sen että linjakilpien teksti on valkoista.

Liittyy ilmeisesti Nordic Bus hankkeeseen, en tiedä siitä sen enempää. Ehkä siitä joskus tarkemmin kerrotaan? ;)

Löytyyhän siitä jo tietoa kun googleen ''Nordic Bus HSL'' tosin ei suomeksi ilmeisesti. Mutta näitä löysin, mitä siinä tarkoitetaan. ;)

''Major topics:
• Safety
• Accessibility
• Comfort
• Information & Communication
• Driver’s environment''
 
Tuossa ajelin juuri Nobinan uuden Scania CityWiden (oli linjalla 717A) vieressä ja huomioni sen ohjaamossa kiinnittyi LIJ-lipunmyyntilaitteen alapuolella olevaan laitteeseen. Mikä se on?
 
Onko tietoa, miten PL:n kalustotarve muuttuu 3.1. alkaen, kun metron liityntäliikenne alkaa? Tämän lisäksi muita muutoksia vuodenvaihteessa ei taida tulla, paitsi 962:n aloitus johon tarvitaan 2 autoa.

Tuleeko 23 uutta autoa siis korvaamaan -90 luvun katuriautoja, joita on ilmeisesti ajossa vielä 25 kpl (163, 165, 168, 828-833, 835, 836, 842, 850, 852, 860, 879, 909, 917, 918, 921, 925, 928, 934-936)? Näitähän toki osa ei ole HSL-ajossa ollutkaan, mutta kaluston kokonaismäärää lähinnä ajattelin. Eli jos liityntäliikenne vähentää kalustotarvetta, niin silloinhan tuo yhtälö toimii. Vielä jää -00 vuoden autoja 4 kpl (861, 862, 898, 899) jotka ovat yli-ikäisiä, mutta löytänevät käyttöä Kotkasta, kun vanhempia laitetaan pois. Samoin pian yli-ikäistyy 5 kpl -02 vuoden autoja (819-822, 922), siirtynevät Kotkaan myös. Hieman off-topic: kuinkahan monta kpl on katuritarve Kotkassa?
 
Tuleeko 23 uutta autoa siis korvaamaan -90 luvun katuriautoja, joita on ilmeisesti ajossa vielä 25 kpl (163, 165, 168, 828-833, 835, 836, 842, 850, 852, 860, 879, 909, 917, 918, 921, 925, 928, 934-936)? Näitähän toki osa ei ole HSL-ajossa ollutkaan, mutta kaluston kokonaismäärää lähinnä ajattelin. Eli jos liityntäliikenne vähentää kalustotarvetta, niin silloinhan tuo yhtälö toimii. Vielä jää -00 vuoden autoja 4 kpl (861, 862, 898, 899) jotka ovat yli-ikäisiä, mutta löytänevät käyttöä Kotkasta, kun vanhempia laitetaan pois. Samoin pian yli-ikäistyy 5 kpl -02 vuoden autoja (819-822, 922), siirtynevät Kotkaan myös. Hieman off-topic: kuinkahan monta kpl on katuritarve Kotkassa?

Ne 23 uutta autoa tulevat koska ne on tarjouksessa luvattu.

Useimmat noista mainitsemistasi 90-luvun katureista ovat jo poistuneet, osa jo vuosia sitten.

Kotkan liikenne oli kilpailutettaessa 22 auton suuruinen. Siellä on 15 vuoden maksimi-ikä eli 02-8700LE:tkin olisivat sinne jo yli-ikäisiä (ja siksi ne varmaan siirrettiinkin Kotkasta takaisin HSL-liikenteeseen).
 
Onko tietoa, miten PL:n kalustotarve muuttuu 3.1. alkaen, kun metron liityntäliikenne alkaa? Tämän lisäksi muita muutoksia vuodenvaihteessa ei taida tulla, paitsi 962:n aloitus johon tarvitaan 2 autoa.

Tuleeko 23 uutta autoa siis korvaamaan -90 luvun katuriautoja, joita on ilmeisesti ajossa vielä 25 kpl (163, 165, 168, 828-833, 835, 836, 842, 850, 852, 860, 879, 909, 917, 918, 921, 925, 928, 934-936)? Näitähän toki osa ei ole HSL-ajossa ollutkaan, mutta kaluston kokonaismäärää lähinnä ajattelin. Eli jos liityntäliikenne vähentää kalustotarvetta, niin silloinhan tuo yhtälö toimii. Vielä jää -00 vuoden autoja 4 kpl (861, 862, 898, 899) jotka ovat yli-ikäisiä, mutta löytänevät käyttöä Kotkasta, kun vanhempia laitetaan pois. Samoin pian yli-ikäistyy 5 kpl -02 vuoden autoja (819-822, 922), siirtynevät Kotkaan myös. Hieman off-topic: kuinkahan monta kpl on katuritarve Kotkassa?

Pohjolan Liikenteen kohta 23 uutta VDL Citea LLE-127 tyyppistä linja-autoa tulevat Espoon liityntäliikenteeseen tarjottuihin liikennöintisopimuksiin, joiden piti alkaa syksyllä 2016. Nobina valitti kilpailukierroksen tuloksista markkinaoikeuteen, jolloin uusien autojen tilaus on pistetty ilmeisesti jäihin.

Tämän jälkeen metron korvausliikenteen sopimuksien aikana näitä uusia autoja ei ole tietääkseni vaadittu tai tilauskirjat ovat olleet VDL:llä täynnä, joten näiden syksyllä 2016 toimitettujen 5 auton lisäksi nämä 23 kpl jäivät roikkumaan ja odottamaan valmistusta.

Nämä uudet 23 kpl tulevat jo olemassa olevien 5 kpl (962-966) Espoon linjoille 143-147, 164-165 ja 531/B sekä 542.
 
Tästä ketjusta löytyy tieto, että näiden 23 Citean pitäisi tulla marraskuussa. Tässä vaiheessa kuitenkin voinee todeta aika varmasti, että ainakin osa tulee myöhässä.

Pohjola on lisäksi tarjonnut 5 uutta teliä vuodeenvaihteeseen linjoille 64 - 67. Onko näistä mitään tietoa, ovatko tulossa miltä valmistajalta?
 
Pohjola on lisäksi tarjonnut 5 uutta teliä vuodeenvaihteeseen linjoille 64 - 67. Onko näistä mitään tietoa, ovatko tulossa miltä valmistajalta?

Kun viime vuoden syksynä tulleet telit lasketaan vuodenvaihteen tarpeeseen uusien autojen osalta, voi todeta että telejä tuli viime vuonna ylimääräisiä. Eli todennäköisesti myös näiden vuodenvaihteen 2017/2018 5 uuden auton edestä.

Linjat 143, 145, 147/N, 150/N, 164, 165/N:
15 x uusi teli
13 x uusi A2
5x Euro6 päivitetty 8700LE

Linjat 531, 531B, 542:
4 x uusi teli
15 x uusi A2
5 x Euro6 päivitetty 8700LE
2 x EEV 8700LE

Linjat 64, 65, 66, 67, 67N, 67V (alkaen 1.1.2018):
32 x uusi teli
3 x K280UB Scala-teli
4 x EEV 8700LE

Toki teliautoja on hankittu yhteensä 54, tarve on ensi vuoden alusta 51, eli mikäli yhteensä laskettu vara-autojen tarve tälle liikenteelle on 3 uutta autoa, niin pitää kutinsa. Tosin yksi VDL-teli tuhoutui kolarissa Länsiväylällä. Aika toki vaan toden näyttää.

(254—277) 24 x VDL Citea XLE-145
(278—297) 20 x Volvo B8RLE 6X2 8900LE
(678—687) 10 x Solaris Urbino 15LE
 
Takaisin
Ylös