Uudet bussit, syksy 2022

Eikös Scania Citywidesta tullut sähköversio myös telinä? En toki ole varma sen akkujen kestosta puhumattakaan onko niitä edes toimitettu mihinkään vielä.
 
Eikös Scania Citywidesta tullut sähköversio myös telinä? En toki ole varma sen akkujen kestosta puhumattakaan onko niitä edes toimitettu mihinkään vielä.

Juu, niin taisi tulla. En oo ite vielä nähnyt yhtäkään kuvaa (tai kuullut mitään) uuden sukupolven Citywide telistä virallisessa liikenteessä, mut voin hyvin olettaa että niitä on jo tilattu tulevaksi kesäksi Scanian suurimmille markkinoille Ruotsiin ja Saksaan. En ihmettele jos tän vuoden aikana Tukholman katukuvaan ilmestyy suuri määrä tuliteriä uuden sukupolven Scania Citywidejä eri versioneen.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:13 ----------

Jos volvo ikinä julkaisee sähköbusseja näillä mitoituksilla niin ne tulee löytymään 8900-mallistosta. Toistaiseksi kovin on ollut hiljaista näiden suhteen enkä usko, että näitä nähdään ihan pian.

Jännä nähdä myös esitteleekö Volvo ennen sitä turistimallien tapaan myös 8900LE-mallista kokonaan uuden sukupolven.
 
En ihmettele jos tän vuoden aikana Tukholman katukuvaan ilmestyy suuri määrä tuliteriä uuden sukupolven Scania Citywidejä eri versioneen.
Tukholmaan on tulossa tänä vuonna Transdeville 120 MAN Lion's City -niveltä (diesel tai kaasu), 39 Volvo 9700DD:tä ja 161 Volvo 8900LE:tä (teleinä ja pätkinä) ja Keolikselle 15 MAN Lion's City -sähköniveltä. Eli Citywidejä pitää odottaa ensi vuoteen (jos niitä silloinkaan hankitaan Tukholmaan).

Keolikselle on tulossa Uppsalaan kyllä 58 kaasu-Citywideä, mutta niiden lisäksi tulee lähteestä riippuen 103-124 Volvo 8900LE:tä (ja vain 11 7900:tä ja nekin hybridejä). Volvo 8900LE:itä tulee siis Ruotsiin vähintään 264-285 kpl tänä vuonna ja todennäköisesti enemmän, joten luulisi Volvolla olevan kiinnostusta sähköversion kehittämiseen. Sille olisi kysyntää myös Suomessa, jossa usein ei edes enää kelpuuteta dieselbusseja kilpailutuksissa siinä, missä Ruotsissa yleensä riittää biodiesel. Luultavasti viimeistään 2024 myös suurin osa Ruotsiin hankittavista katureista on sähköbusseja.
 
Tukholmaan on tulossa tänä vuonna Transdeville 120 MAN Lion's City -niveltä (diesel tai kaasu), 39 Volvo 9700DD:tä ja 161 Volvo 8900LE:tä (teleinä ja pätkinä) ja Keolikselle 15 MAN Lion's City -sähköniveltä. Eli Citywidejä pitää odottaa ensi vuoteen (jos niitä silloinkaan hankitaan Tukholmaan).

Keolikselle on tulossa Uppsalaan kyllä 58 kaasu-Citywideä, mutta niiden lisäksi tulee lähteestä riippuen 103-124 Volvo 8900LE:tä (ja vain 11 7900:tä ja nekin hybridejä). Volvo 8900LE:itä tulee siis Ruotsiin vähintään 264-285 kpl tänä vuonna ja todennäköisesti enemmän, joten luulisi Volvolla olevan kiinnostusta sähköversion kehittämiseen. Sille olisi kysyntää myös Suomessa, jossa usein ei edes enää kelpuuteta dieselbusseja kilpailutuksissa siinä, missä Ruotsissa yleensä riittää biodiesel. Luultavasti viimeistään 2024 myös suurin osa Ruotsiin hankittavista katureista on sähköbusseja.

Ruotsissahan sähköistys on aloitettu pitkälti keskustalinjoista ja edetty vähitellen pidempiä linjoja kohti, jolloin tarvetta on ollut vain 12- ja 18-metrisille sähköautoille. Uusiin seutuliikennesopimuksiin on tullut sitten erilaisia biodiesel- ja -kaasuautoja. Suomessa sähköistys on tullut lähinnä uusien kilpailutuksien myötä, autoja on vaadittu (tai suosittu) hankittavaksi sähkökäyttöisinä, oli kyseessä sitten maaseutu- tai keskustaliikennettä. Volvo varmaan esittelee aikanaan sähkötelin, mikäli sellainen tulee ajankohtaiseksi Ruotsissa, Suomen marginaalimarkkinat tuskin riittävät siihen.
 
Nobina on tilannut 70 uutta BYD:iä HSL-alueelle, jotka toimitetaan kesällä 2022. Busseista 42 on 13-metrisiä ja 28 15-metrisiä. BYD:n tiedote
Nobina on tehnyt jatkotilauksen 30 BYDistä loppuvuodeksi 2022. Puolet tulee siis 13-metrisinä ja toiset puolet 15-metrisinä. Niitä varmaan tarvitaan vuodenvaihteessa alkavaan HSL-alueen poikittaislinjojen varsinaiseen sopimukseen. Bussmagasinetin uutinen verkossa.
 
Palaten tuohon helb:in tilaukseen... on ihan mukava nähdä vähän variaatiota sähköbussirintamalla. Toivotaan, että nivelet tulevat myös keskiakselivedolla.
Kun näitä tulee liikenteeseen, pitää lähteä kyytiin. Laatu on varmasti parempi, kuin BYD-nivelessä, jollaisella olen joskus matkustanut. Tuohan saattaisi olla jopa rekrytointivaltti.
 
Meluisa, rämisevä. Ovat kuitenkin uusia. En usko samaa Volvosta. Mutta senpä näkee sitten.
Meluisa ja rämisevä on juuri niitä sanoja, joilla kuvaisin myös uudempia 8900 volvoja. Olisipa edes jousitus vakiovarusteena, niin räminä ja sen aiheuttamat vauriot korille vähentyisi merkittävästi. :lol:
 
Mitkä ovat mielestäsi BYDien heikoimmat puolet? Millä tavalla ne olisivat toisin sähkö-Volvossa?
Kun talvella matkustin niin autoissa oli todella kylmä. Lisäksi linjakilvet näyttää olevan toistuvasti pimeinä tai sitten ne näyttävät jotain ihan omituista.
 
Hieman offtopic, mutta koska ratkeaa seuraava kilpailutus mihin mahdollisesti hankitaan niveliä?
 
Yksi sana: mukulakivikadut. Ja tämän talven katukunnossapito. Hajottaa kaikki bussit. Ajoin tässä yksi päivä linjoja 20 ja 30 teli-Volvolla ja se vasta rämisi.

Ei se ole noin yksiselitteistä. Jotkin mallit ovat koriltaan lujempaa tekoa kuin toiset. Yhtälailla kolinoita ja räminöitä saa kitkettyä pois työkaluin ja ruuvein. Se vaatii vaan aikaa ja panosta eikä kovin monessa talossa ole sellaiseen aikaa. Toki sitten vaikkapa OmniExpress on yhtä jäykkä kuin pesusieni ja kolisee jo paikallaan. Hirvittäviä busseja.
 
Hieman offtopic, mutta koska ratkeaa seuraava kilpailutus mihin mahdollisesti hankitaan niveliä?

Eipä taida olla oikein näköpiirissä nivelillä kilpailuttamisia. 500 ja 59 olivat linjoja, joilla olisi ollut hyötyä seisomapaikoistakin, mutta ne kilpailutettiin teleillä. Runkolinjoille 300, 400, 520 ja 530 tehtiin perustamissuunnitelmat niveliin varautuen, mutta 520 ja 530:kin ollaan kilpailuttamassa silti teleillä. Tiedä sitten olisiko edes 20, 30, 40 ja 570:lle vaadittu niveliä jos olisi ollut sähkötelejä silloin saatavilla.
 
Takaisin
Ylös