Uudet bussit, syksy 2022

Tätä voi helposti kompata ihan matkustajankin näkökulmasta. Yutongi vain tuntuu laadukkaammalta kuin BYD.

Ps: Mukava että niin moni liikennöitsijä tilaa Yutongeja eikä niitä rumiluksia :biggrin:

Jännä, kun itse melkeinpä tykkään BYDien ulkonäöstä enemmän. Matkustusmukavuudeesta en osaa sanoa, kun en ole riittävän usein kummallakaan päässyt matkaamaan.
 
Omasta kokemuksesta ainakin Yotongit ovat tuntuneet selvästi parempi laatuisilta kuin BYD:it. Mielestäni taas nämä Yotongit ovat olleet jopa parempia laadultaan kuin saman ikäiset Scaniat. BYD:eistä taas ei voi ihan samaa sanoa. Toki myös hinta ja huolto vaikuttavat näihin ostoksiin. Ainakin VR huoltaa Yotongeja, mutta onkohan sitten BYD:eille saatavilla yhtä hyvin huoltoa etenkin pienempien liikennöitisien kohdalla.

Yutongilla on mm. pk-seudulla oma korjaamokin. Tampereen Yutongit hoidetaan VR Fleetcarella. Missä lie Turun Yutongit huolletaan. Ehkä liikennöitsijät hoitavat itse?
 
Missä lie Turun Yutongit huolletaan. Ehkä liikennöitsijät hoitavat itse?

Tarvitseeko sähköbussi dieselbussista poikkeavia huoltotoimenpiteitä? Periaatteessahan sähkömoottori ei tarvitse paljon mitään huolenpitoa toimiakseen, kun siinä ei käytetä öljyä, jakopäätä, kytkintä jne.

Yutongin oman sivun mukaan E12:ssa käytettävien litium-ioniakkujen arvioitu käyttöikä on 4000 lataussykliä, jonka jälkeen akku pitää vaihtaa uuteen. Hieman mielenkiintoisesti Yutongin akut ovat muuten ilmajäähdytteisiä, niin kuin Nissan Leafissa. Kalliimmissa sähköautoissa kuten Tesloissa tai Mersun EQ -sarjassa akut ovat vesijäähdytteisiä.
 
Viimeksi muokattu:
(Mistäköhän johtuu, että kiinalaisilta sähköbussivalmistajilta ainoastaan Nobina on hankkinut BYDiltä, kun taas Yutongeja on hankkinut Pohjolan Liikenteen lisäksi jo Tammelund, Jalobus, Muurinen, Nyholm,) Turkubus, Turun Citybus (kai eri firma kuin edellinen) ja nyt ...
Kommentoin tuota pohdintaa nimistä Turkubus ja Turun Citybus, siihen ei tainnut kukaan vielä tarttua. Ovat ilman muuta ihan eri firmoja. Turkubus on Lehtisen Linja Oy:n aputoiminimi. Heidän kotisivujensa mukaan tuo aputoiminimi on otettu käyttöön vuonna 1999. Turun Citybus Oy on nimenä tullut vuonna 1995, ja tämän yhtiön toiminta on hyvin pitkälle Virtasen suvun aikanaan perustaman liikennöinnin jatkumoa. Turun Citybusin kotisivulla kerrotaan, että Aarno Virtanen on perustanut omalla nimellään linja-autoyrityksen Turkuun lokakuussa 1948. Myöhemmin samana vuonna sinne oli tullut yhtiökumppaniksi Heimo Enqvist, mistä lähtien yrityksen nimi oli Enqvist & Virtanen. Tämä yhtiö on purettu 1970. 8.6.1979 Aarno Virtanen on perustanut yhdessä poikansa Matti Virtanen kanssa Aarno & Matti Virtanen -nimisen yhtiön. Itse muistan näheeni autoissa omistajatekstejä A. & M. Virtanen. Erilaisten vaiheiden jälkeen firman nimi muuttui 1995 Turun Citybus Oy:ksi.
 
Kommentoin tuota pohdintaa nimistä Turkubus ja Turun Citybus, siihen ei tainnut kukaan vielä tarttua. Ovat ilman muuta ihan eri firmoja. Turkubus on Lehtisen Linja Oy:n aputoiminimi. Heidän kotisivujensa mukaan tuo aputoiminimi on otettu käyttöön vuonna 1999.

2012 alkaen Turkubus Oy ja Lehtisen Linja Oy ovat olleet eri firmoja.
 
2012 alkaen Turkubus Oy ja Lehtisen Linja Oy ovat olleet eri firmoja.
Nykyään Turkubus näyttää olevan tosiaan ihan oma osakeyhtiönsä. Sen osoite näyttää olevan sama kuin Lehtisen Linjallakin. Turkubusin kotisivujen ajantasaisuus ei ehkä ole paras mahdollinen, käytin edellisessä viestissäni lähteenä tätä historiaosiota heidän kotisivuiltaan. Nyt huomasinkin ettei kotisivuja ole ainakaan kaikilta osin päivitetty vuoden 2011 jälkeen. Kiitos tarkennuksesta.
 
Ps: Mukava että niin moni liikennöitsijä tilaa Yutongeja eikä niitä rumiluksia :biggrin:

Jännä, kun itse melkeinpä tykkään BYDien ulkonäöstä enemmän.

BYDien ulkonäkö on ilmeisesti suunniteltu sillä ajatuksella, että valojen kohdalta menevässä keulan syvennyksessä olisi musta teippi kuten ulkomailla olevissa. BYDit näyttävät huomattavasti paremmilta teipin kanssa. Yleensäkkin kun näkee busseja, joissa valoaihioiden ympärystä on muun korin värinen, ne näyttävät heti huonommalta kuin maskaran kanssa.

Yutongien ulkonäkö on taas aika riskitön. Se ei olisi näyttänyt mitenkään erikoiselta edes 10 vuotta sitten, ja näyttää jopa vähän vanhemmalta jo 10 vuotta vanhojen Volvo 8900:n vieressä.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:55 ----------

Kummankaan laadussa en ole huomannut oikein huomattavaa eroa, paitsi pienten asioiden kuten BYDien pysähdys-nappien muotoilun kanssa. Kummallakin on kuitenkin erona verrattuna eurooppalaisiin busseihin ikkunoiden laatu. Varsinkin BYDeissä kun katsoo pienestä kulmasta ikkunan läpi rupeaa näkymään vahvaa väreilevää väristymää.
 
Nykyään Turkubus näyttää olevan tosiaan ihan oma osakeyhtiönsä. Sen osoite näyttää olevan sama kuin Lehtisen Linjallakin. Turkubusin kotisivujen ajantasaisuus ei ehkä ole paras mahdollinen, käytin edellisessä viestissäni lähteenä tätä historiaosiota heidän kotisivuiltaan. Nyt huomasinkin ettei kotisivuja ole ainakaan kaikilta osin päivitetty vuoden 2011 jälkeen. Kiitos tarkennuksesta.

Ja tosiaankin nykyisen Turkubusin ja Lehtisen Linjan tallit ja varikko ovat samassa paikassa, eli osoite on siksi sama. Yhden hallin seinässä lukee muistaakseni Lehtisen Linja.
 
Nobina on tilannut 70 uutta BYD:iä HSL-alueelle, jotka toimitetaan kesällä 2022. Busseista 42 on 13-metrisiä ja 28 15-metrisiä. BYD:n tiedote
Nämä autot taitavat olla jo kokonaisuudessaan rekisterissä. Havaitsemani kilvet asettuvat välille YKS-138...YKS-207. Järjestysnumerot näyttäisivät asettuvan vastaavalla tavoin alueelle 1338 - 1407. Mutta miten sijoittuvat kaksiakseliset A2-autot ja telit noille numeroille? Omien selvittelyjeni perusteella jako on: A2-autoja ovat 1338 - 1349, sekä 1378 - 1407. Teliautojen numeroiksi valikoituvat edellisten väliin jääneet 1350 - 1377.
 
2kpl BYDejä kulki Kehä I:stä länteen Konalantien alitse n.9:20 aikaan. Näyttivät olevan kummatkin kaksiakselisia, mutta en ole varma kun näin ne melkein suoraan edestä. Ensimmäisen numero oli 1393, toista en nähnyt, mutta oletettavasti näitä uusia sekin.
 
Tammelundin liikenteen ja Åbergin linjan pitäisi hieman reilun parin viikon kuluttua alkaa liikennöidä linjoja 583 ja 584. Onko niille tullut jotain kalustoa (pl. se yksi Åbergin Yutong) vai millä autoilla olisi tarkoitus liikennöidä?
 
Nobinan Roihupellon varikolla näyttää seisovan parkissa 8 kpl BYD B13E01 -sähkölinja-autoja. Ne näkyvät hyvin Tulppatielle, jonka varrella varikko on. Järjestysnumeroiksi erotin 1340 (YKS-140) - 1347 (YKS-147). Eivät olleet ruuduissaan numerojärjestyksessä (sen perusteella mitä kadulle erottui).
 
Nobinan Roihupellon varikolla näyttää seisovan parkissa 8 kpl BYD B13E01 -sähkölinja-autoja. Ne näkyvät hyvin Tulppatielle, jonka varrella varikko on. Järjestysnumeroiksi erotin 1340 (YKS-140) - 1347 (YKS-147). Eivät olleet ruuduissaan numerojärjestyksessä (sen perusteella mitä kadulle erottui).

Asiasta kukkaruukkuun, bongasin vanhemman Scania R410 juuri tuolla YKS-209 kilvillä. Joten seuraavaan sarjaan tuo ei voi olla valinta.
 
Takaisin
Ylös