Uudet bussit, vuodenvaihde 2011/2012

Mitä haittaa matkustajalle on siitä, että kiihtyvyyttä rajoitetaan?

Ei siitä muuta haittaa olekaan, kun se että vaiheisto lykkää kaikki kuusi vaihdetta sisään ennenkuin nopeus tavoittaa 40km/h. Meno on tämän takia aika nykivää :(

Toisaalta 8500LE:n laiskuus innoittaa ennakoivaan ajoon, koska olen itse huomannut semmoisen ominaisuuden, että pysähdyksestä auto lähtee laiskasti liikkeelle, vauhdista kiihtyvyys on erilaista. Auto antaa myös tehoa käyttöön tilanteesta riippuen, esim. "Lauttasaaren silta" pysäkiltä kun lähtee lauttasaareen päin täysi kuorma päällä, voi lähes tuntea voimajyrinät ...
 
Ei millään pahalla sua kohtaan, mutta tuleppa tänne päin töidesi jälkeen seikkailemaan tai mene aikakoneella ajassa taaksepäin ja elä täällä h76A:n vakiokäyttäjänä muutama vuosi niin huomaat kyllä miten ajoajat ja aikataulussa pysyminen (arvioidujen ohitusaikojen perusteella) muuttui kun Nobina otti Volvo 8500LE:nsä käyttöön. Kyllä siinä huomattava ero oli. Ennen tuli 76A aina ajoissa tai parhaimmillaan 3min edellä aikataulusta (joka on todella hyvin tuolla linjalla), nyt tulee joko aikataulun mukaan tai ajankohdasta riippuen 1-3min myöhässä, + matka-aika pidentynyt 1-4minuuttiin riippuen ihan matkustajamäärästä. Tottakai myös kuljettajan ajotyyli vaikuttaa asiaan, mutta kyllä nyt nelisen vuotta linjaa käyttäneenä huomaan eron. Voit päteä ihan hyvin sillä että ajan bussia työksesi (eri firmassa), mutta uskon kun 76A:ta et oli nyt ajanut niin et oikein tiedä mistä tässä asiassa puhut.

Ps. 76A:lla sillä välillä millä yleensä matkustan ei ole YHTÄKÄÄN liikennevaloa, nopeusrajoitus 60kmh (Malminkaari), yhtä pitkää tietä koko matka. Kyllä sen huomaa että kuljettajat ei niin hyvin pysy noilla volvoilla aikataulussa mitä ennen City L:llä.
En viitsi tuohon enempää kommentoida... muistelen vain että tästä olisi keskusteltu aikaisemminkin, taisin kehoittaa kyytiini joskus toteamaan tuon auton vaikutuksen... voi olla toki että samasta asiasta keskustelin jonkun muunkin kanssa.. :lol:
 
En viitsi tuohon enempää kommentoida... muistelen vain että tästä olisi keskusteltu aikaisemminkin, taisin kehoittaa kyytiini joskus toteamaan tuon auton vaikutuksen... voi olla toki että samasta asiasta keskustelin jonkun muunkin kanssa.. :lol:

En ollut minä kyseessä, tai ainakaan en muista... Mutta en väitä että sinä olisit täysin väärässä. Tottakai sinulla kokemusta on monista eri malleista, mutta ei juuri tuosta linjasta niillä autoilla mitkä sanoin joten... Jätetään tämä väittely tähän, kun ei mitään tästä tule...

OT: Saatan kyytiisii eksyäkkin 16.1. alkaen joukkoliikenteenparissa alkavan työni vuoksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei siitä muuta haittaa olekaan, kun se että vaiheisto lykkää kaikki kuusi vaihdetta sisään ennenkuin nopeus tavoittaa 40km/h. Meno on tämän takia aika nykivää :(

Mun mielestä on melko surkuhupaisaa että automaatti säädetään siten että kone jurnuttaa liian ison vaihteen takia... Noh, inssinöörellä varmaan perustelut tähän :( Säästää 3,5 tippaa polttoainetta tai jotain...
 
Zigellä on liian hyvin asiat, jos on oikeasti niin kiire, että pari minuuttia lisää matka-aikaa on katastrofi. :lol:
 
Mun mielestä on melko surkuhupaisaa että automaatti säädetään siten että kone jurnuttaa liian ison vaihteen takia... Noh, inssinöörellä varmaan perustelut tähän :( Säästää 3,5 tippaa polttoainetta tai jotain...
Mun mielestä on surkuhupaisaa että linjahenkilökunta on asenteeltaan sellaista että autolla on pakko mennä kokoajan täysillä ja autoa repiä niinpaljon kuin on mahdollista. Tällaisen ehkäisemiseksihän rajoitus autoihin laitetaan.
Noh, kuskeilla on varmaan perusteluna tuohon repimiseen ja kaasu pohjassa rallin harjoittamiseen varmaan, että säästää linjavälillä 3,5 sekuntia ja ehtii savuille joka päättellä tai vastaavaa.
 
Zigellä on liian hyvin asiat, jos on oikeasti niin kiire, että pari minuuttia lisää matka-aikaa on katastrofi. :lol:

Ei sinänsä ole kiire, ärsyttää vaan kun nyt menetti monta vaihtoyhteyttä jotka ennen onnistuivat tai onnistuisivat nyt jos ei olisi kiihtyvyyttä rajoitettu. Esim. ruuhka-aikaan melkeinpä kukaan ei käytä bussia pelkästään Malmille/Malmilta pääsyyn vaan liityntäyhteytenä.
 
Mun mielestä on melko surkuhupaisaa että automaatti säädetään siten että kone jurnuttaa liian ison vaihteen takia... Noh, inssinöörellä varmaan perustelut tähän :( Säästää 3,5 tippaa polttoainetta tai jotain...

Matkustin itse tänään Pohjolan Liikenteen Scalalla Pasilasta Itäkeskukseen linjalla 58. Kiinnitin Itäväylällä huomiota juuri siihen, kuinka alhaisilla kierroksilla auto yritti päästä eteenpäin. Vauhti ei kiihtynyt mihinkään, mutta tärinä sen sijaan oli huikeaa.
Säästetäänkö tällä aikuisten oikeasti jotain?
Ei kai!
Tuollainen alikierroksilla jatkuvasti ajaminen kun ei tee tekniikalle hyvää. On vähän kuin omille jaloille virtsaaminen, hetken aikaa lämmittä mutta pian tulee julmeton vilu. Hetken aikaa säästetään nuo 3,5 tippaa, mutta kun korjaamolasku tulee, on ne kulutettu moninkertaisesti. Tosin eri kustannuspaikalta jolloin tämä kirjoitus osoittautuu paikkansapitämättömäksi...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mä olin siinä käsityksessä että H43 ajetaan kokonaan teleillä mutta keskipäivän tienoilla H40-2-akselit käyvät vierailulla? Osaako joku selvittää tätä kuviota?

Keskipäivällä haluttaneen ajaa uudemmilla autoilla, vaikka ne olisivatkin 2-akselisia. Mutta ei linjalla h43 edes saisi ajaa 2-akselisilla.
 
Mutta ei linjalla h43 edes saisi ajaa 2-akselisilla.

Ei pidä paikkaansa. Autokierrot on tilaajan toimesta suunniteltu siten, että ruuhkien välissä 40 ja 43 ovat kierrätyksessä Elielinaukiolla. Keskipäivällä kyseisillä linjoilla on ajossa sekä 40:n että 43:n ruuhkissa ja ajavia busseja (telejä ja 2-akselisia).

Järjestely on lähestulkoon identtinen kuin asemarakennuksen toisella puolella, jossa linjat 75 ja 77 ovat kierrätyksessä. Erona on se, että näillä linjoilla keskipäivän autot (telit) liikennöivät pelkästään 75:ä ruuhkissa.
 
Kaivokselan Volvolla näytti olevan ilmeisesti Nobinalle tulossa oleva 8900-teli, esittelyauto teippauksesta päätellen. Ainakin kilvissä luki Nobina.
 
Ei pidä paikkaansa. Autokierrot on tilaajan toimesta suunniteltu siten, että ruuhkien välissä 40 ja 43 ovat kierrätyksessä Elielinaukiolla. Keskipäivällä kyseisillä linjoilla on ajossa sekä 40:n että 43:n ruuhkissa ja ajavia busseja (telejä ja 2-akselisia).

Asia selvä, mutta sain itse kyllä sen käsityksen, että linjaa h43 ajetaan vain teleillä, kun tuolla tarjouskilpailu 21/2010 -ketjussa, autovaatimusten kohdalla luki, että linjalle h43 tulee vain telejä. HSL on sitten näemmä muuttanut autovaatimuksia.

Kohteiden kalustovaatimukset ovat:
  • Kohde 118: 2 kpl A1-tyypin hybridibussia (linja 24), 13 kpl A2-tyyppiä (linjat 40 ja 42), 9 kpl C-tyyppiä (linjat 43 ja 02N), kalusto päästöiltään vähintään Euro3 -tasoa
 
Takaisin
Ylös