Uudet bussit, vuodenvaihde 2012/2013

Vs: Uudet bussit, syksy 2012

PL on tilannut linjoille H58/H58B ja H59 Volvo 8900 telejä. Tilatut autot ovat etuoviltaan yksilehtisiä, keski- ja takaovet sähkötoimisia liukuovia (vrt. metron, tai Variotramien ovet). Lisäksi vanhoista Lahti 402 korisista Scanioista jää restauroituina ruuhka- ja vara-autoiksi autot PL850 sekä PL852. Näihin on asennettu Proventian Urearuiskutuslaitteistot ja katalysaattorit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pitää matkustaa noilla Lahti 402:silla kun se vielä on mahdollista.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2012

Ovatko samanlaisia Tamwaren ovia niinkuin TKL:n vastaavissa autoissa?

Jaa-a... Vaikea sanoa. PL:n Irisbusienhan myöskin piti olla ko. ovilla, mutta eivät olleet sitten tuotantolinjalla niitä laittaneet, vaan perinteiset ovet...
 
PL:n autot 801-812 menevät sekalaisessa järjestyksessä Tamwarelle Tampereelle oviremonttiin, jossa vippiovet muutetaan sähkötoimisiksi liukuoviksi. Ensimmäisenä muutostyöt laitettiin alulle PL807aan tiistaina 30.10. Tämä liittyy osana vuodenvaihteessa alkavaan uuteen liikennöintisopimukseen ja sen kalustovaatimuksiin.
 
Elikkä HelBin uudet Scalat tulevat siis 1-lehtisellä etuovella (taas) mutta etuovi on huomattavasti pienempi kuin ennen:



Kysymykseni kuuluu tässä kohtaan:
Tuleeko Jokeri-Scalatkin tuolla 1-lehtisellä pienemmällä etuovella?
 
Viimeksi muokattu:
Elikkä HelBin uudet Scalat tulevat siis 1-lehtisellä etuovella (taas) mutta etuovi on huomattavasti pienempi kuin ennen:



Kysymykseni kuuluu tässä kohtaan:
Tuleeko Jokeri-Scalatkin tuolla 1-lehtisellä pienemmällä etuovella?

Niin eli yhtä pieni suunnillee kuin esim. Veolian 521:ssä. Ja itse veikkaan että tulee nykyisellä ovituksella, en oikein näe syytä miksi tulisi 1+2+1 ovilla. 2+2+1 ovilla lastaus käy nopeemmin, eihän se Scala ole kaksilehtisellä takaovella tulossa. Mutta, tuleeko liukuovella vai nykyisellä vippiovella?
 
Onko HSL muuttanut sääntöjään? Kun eikö se kamalan leveä etuovi tullut viime vuoden autoihin siksi että scalan tavallinen yksilehtinen ovi oli liian kapea HSL:n vaatimuksiin?
 
Onko HSL muuttanut sääntöjään? Kun eikö se kamalan leveä etuovi tullut viime vuoden autoihin siksi että scalan tavallinen yksilehtinen ovi oli liian kapea HSL:n vaatimuksiin?

Siis, eihän tuo ovi ole yhden oven mittainen, vaan on vähän leveämpi kuin normaalisti, mutta pienempi kumminkin kuin se järkäle. :)
 
Onko HSL muuttanut sääntöjään? Kun eikö se kamalan leveä etuovi tullut viime vuoden autoihin siksi että scalan tavallinen yksilehtinen ovi oli liian kapea HSL:n vaatimuksiin?

Eihän se liian kapea ollut? Eikö VEolian 521:ssä ole ihan samankokoinen etuovi kuin tuo HelBin "kapea" eli oliko 750mm tms? Itse en muista että olisi ollut mitenkään liian kapea..
 
Eihän tätä asiaa ole ajateltu alunperinkään, kun tilattiin Scaloja avorahastuslinjalle :lol:
Tuota auto asiaa ei ole HSL:llä mietitty alkuunkaan; Pääkaupunkiseudulle ennustettu n. 400000 uutta asukasta muutaman vuoden aikana, se tuskin vähentää Jokerin matkustajamääriä. Nykyinen ja tuleva kalusto totaalisen alimitoitettua, nivelet olisi pitänyt jokerille saada, ja samalla vuorovälillä kuin nykyisin, ei olisi yhtään liioiteltua... :mad:
 
Onko HSL muuttanut sääntöjään? Kun eikö se kamalan leveä etuovi tullut viime vuoden autoihin siksi että scalan tavallinen yksilehtinen ovi oli liian kapea HSL:n vaatimuksiin?

HSL:n vaatima etuoven vapaa kulkuaukko on aina ollut 750mm. Jotkut tahot ovat sitten tulkinneet tuota kulkuaukkoa sitten, että esim. oviharja ja tanko olisivat rajoittavia tekijöitä, jolloin on sitten menty varman päälle ja suunniteltu 1000mm etuovi, joka varmasti läpäisee HSL:n seulan. HSL on myöhemmin tarkentanut ettei oviharja yms rajoita määriteltyä leveyttä.
 
Takaisin
Ylös