Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

Nyt on kyllä todella tyylikäs auto tuo uusi omni. Vähän niinkuin olisi jopa spirituaalista jatkumoa Scalalle. Vielä kun olisivat Ecomatilla.
 
Tyylikäs on kyllä, iloinen yllätys! (Vaikka en kovin spektinen ollutkaan.) Onhan tuossa jotain samaa ajatusta kuin Scalassa, ainakin ikkunalinja, joka katkeaa vähän ennen etuovea. Toki se on muissakin OmniExpresseissä, mutta tässä matalassa tuo mieleen Scalan.
 
Minäkin tykkään uuden omniexpressin tyylistä :) Onhan se ehkä jo valmiiksi vanhan näköinen, kun Omniexpress on muuten jo mallina 7-8v vanha, mutta sanotaanko että tuo muotoilu toimii nyt paremmin kuin tuolloin.
Toisella foorumilla oli sisältä kuva tuosta, ja takaosan lattian muotoilu muistutti kovin Scalan lattiaa. Mitäpä sitä keksimään pyörää uudelleen :D Toivottavasti vaan lattiamatto pysyy tässä mallissa paremmin paikallaan kun edeltäjässään.

En malta odottaa, josko Nobinakin hankkisi noita, tai edes Citywideä :)

Tuon mallinimen olisi kyllä voinut keksiä toisin. "Omniexpress 320 LE" on mielestäni vähän turhan tönkkö :lol:
 
OmniExpress 320 LE:n lattiapinnoite ei ole muovimattoa, vaan jonkinlaista ruiskutettavaa massaa. Myöskään vaneria ei lattiasta löydy, vaan se on koottu samanlaisista elementeistä kuin ScaLan etu- ja takaosa. Nyt en valitettavasti muista näiden aineiden nimiä...

Pikaisen istumisen perusteella matkustamon jakkarat vaikuttavat paremmilta kuin ScaLan "liukumäet". Takaosan terraario alkaa jo keskiovien jälkeen, ja ikkunalinjatkin ovat sellaiset, että ainakin minä näen takaakin kunnolla ulos. Takaovelle tosin on tullut yksi porras lisää ScaLaan verraten.

Kuljettajan paikallakin käväisin ottamassa kylmät tyypit. Kaikki laitteet, esimerkiksi Helmi ja radiopuhelin, tuntuivat olevan kurottelematta käytettävissä, mikä on mielestäni hyvä asia. Ainoan miinuksen antaisin vasemmanpuoleisesta peilistä, joka on aivan kiinni vasemmassa kyljessä, vaikka auto kapenee etuosastaan.

Odotan innolla, että pääsisin testaamaan tuota matkustajaliikenteessä. Jää nähtäväksi, tuleeko se sitten kuitenkaan edes omalle varikolleni...
 
Sivupeilien sijoitus tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa. Scalojen kohdalla on peilin ja a-pilarin väliin saatu pieni rako syntymään tarkalla peilin kuoren säädöllä. Tehtaalta tullessa todella vaarallinen iso yhtenäinen katvealue, jonka taakse jää esim. jalankulkija. Hyvä esimerkki siitä, että linja-autoja ei aja henkilöt, jotka niitä suunnittelee ja tekee. Tosiaan, ihan tyylikkään ja pirteän näköinen kapistus. Ei liene vaikeaa ennustaa melkoista suosiota ainakin Suomessa ja Ruotsissa.
 
PL:n hybridi-Volvot ja toinen hybridi-Solaris seisovat Veturitien varikolla. Toinen Solaris seisoo Ilmalassa, kuin myös yksi Iveco. Loput Ivecot lienevät vielä Raskoneella.
 
Useat Pohjolan Liikenteen Iveco Crossway LE:t ovat kuulemma aloittaneet linjapalveluksensa tänään. Itselleni eteen sattui 671 (EMS-987).

 
Takaisin
Ylös